• Hon den an0nyma sn0karen

Friskola eller kommunalskola?

Vilken skola vill ni att era barn ska gå på.
    Eller hur går era barn nu?
    Varför valde du just detta?

Min son börjar skolan i höst. Han ska gå i friskola. Jag vill ge honom det bästa och jag anser att kommunala skolan inte kan ge honom detta. Efter att ha vänner med skolbarn samt att jag läser till lärare (och därav känner lärarstuderande samt yrkeslärare) så inser jag hur ofta barn blir osynliga och inte alls får de förutsättningar jag anser att barn idag ska ha.

Men det är min åsikt. Hur lyder din?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Friskola eller kommunalskola?
  • Cecese

Mina barn ska gå i kommunalskola, finns inget annat alternativ så jag har inte tänkt så mycket på det faktiskt.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Michisen

Då min son går på en Montessoriinriktad förskola så vill jag att han ska få fortsätta med Montessoripedagogiken även i skolan, så för vår del blir det friskola med Montessoriinriktning.

• Tant Green

Friskola. Den kommunala skola som ligger närmast oss har jag inte hört något gott om, alla som har möjlighet tar sina barn därifrån. En liten bit bort finns däremot en bra kommunal skola (där de flesta dagiskompisar ska gå), men där är det tveksamt om hon får plats (och väljer vi den i första hand, men inte får plats, så kommer hon hamna i den dåliga kommunala skolan istället). Så därför kommer vi välja en friskola i närheten som ska vara bra och där hon är garanterad plats.

• Trollet Ludenben

Kommunal skola. Finna ingen friskola här som kan ge honom det just han behöver. Hade det funnits här (göteborgs kommun) så hade han lika gärna kunnat gå på den. Om skolformen heter kommunal skola eller friskola kvittar totalt, det är hur klassen/lärarna ser ut och vad det finns förmöjligheter.

Älskade ungar
  • esther

Beror helt på vilken typ av skola man vill ha, och vad som finns där man bor. Vi velar mellan närmaste kommunala och närmaste friskolan - att skjutsa tycker vi innebär för mycket av ett socialt handikapp

• bitte67

Min dotter går på samma friskola som jag jobbar i. Valde att inte sätta henne i närmaste (kommunala)skolan då jag ville ha bättre förutsättningar för henne. Bara några månader efter hon börjat skolan (friskolan) får jag höra att de tänkte stänga den kommunala skolan efter läsårets slut. Visserligen har vi ca 50 min resväg till skolan men det är värt varenda minut när jag ser hur hon utvecklas (och får utvecklas i sin egen takt).

• Laire

Jag kommer att välja en bra kommunal skola, av samma skäl som du väljer friskola TS. Utifrån vad jag har hört från insidan av friskolorna i kommunen (av fd elever, föräldrar, lärarstudenter, lärare) så är jag långt ifrån imponerad!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Koloraturell

Vår son kommer gå i kommunal, men det är för att de friskolor som finns här absolut inte är bättre än de kommunala, tvärtom. Sedan finns det ingen speciell inriktning på friskola som tilltalar oss just nu. Vi har valt den bästa av de kommunala skolorna. Skola med bra ekonomi, bra och stor personalstyrka, fräscha lokaler, bra stämning och plus att sonen får gå med sina dagmammekompisar och det tycker vi är viktigt. 

• fruis

Det beror ju helt på vilka skolor som finns tillgängliga i området. En friskola är ju inte automatiskt bättre än en kommunal skola eller tvärtom. När jag har valt skola har det varit en avvägning av barnets behov och praktiska arrangemang såsom närhet till hemmet. Vem som är huvudman för skolan är inte det primärt viktiga utan vad skolan kan erbjuda mitt barn.

• mamma till 2 frön
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-01 19:31:04 följande:
    Kommunal skola. Finna ingen friskola här som kan ge honom det just han behöver. Hade det funnits här (göteborgs kommun) så hade han lika gärna kunnat gå på den. Om skolformen heter kommunal skola eller friskola kvittar totalt, det är hur klassen/lärarna ser ut och vad det finns förmöjligheter.
    Kan bara samtycka, det är ju inte fri- eller kommunal som avgör med vad och hur skolan arbetar. Båda formerna lyder under samma skollag och kursplan med styrd timplan, så det är nog mer avgörande hur de arbetar samt vilka pedagoger där är.
Svar på tråden Friskola eller kommunalskola?