Inlägg från: Bumblebina |Visa alla inlägg
  • Bumblebina

vi med många barn del 9

plura skrev 2010-09-15 23:40:13 följande:
    Nu är maken på väg hem från akuten.
    Son 6år fick panikont i magen så de for in till jouren, sen vidare till akuten. De tog mycket prover på honom, men hittade inget så läkaren trodde att det var körtlar runt tarmarna som svält pga en infektion (han har haft feber i några dar) det var tydligen inte helt ovanligt i  den åldern. Har aldrig hört talas om det.
    Jaja nu känner jag mig lite lugnare iallafall. Orosmonstret var nära att ta över, men tack och lov så var det inte brusten blindtarm, tarmvred eller nåt annat jättehemsk. *pustar ut* (och känner ett fruktansvärt sug efter nåt sött -ja jag är beroende)
    Jo, det kallas körtelbuk och är inte helt ovanligt hos barn efter en infektion. Men tom läkare förväxlar det lätt med blindtarmsinflammation eller tarmvred faktiskt. Ofta är det svårt att avgöra. Skönt att ni är hemma igen och hoppas att lillkillen mår bättre!
  • Bumblebina

Plura: Ja, jag är också jättesugen på en tatuering till, men det får nog vänta till efter förlossningen... Sen vet jag inte riktigt vad jag vill ha heller. Har lite tankar men ingenting konkret liksom... Ska nog leta upp en annan tatuerare än den som gjorde min förra. Han gjorde den för djupt, så den är lite upphöjd liksom. Men vi har ett par att välja på här i stan så får väl kolla upp dem när det blir dags.

• Bumblebina

Plura: Prova att ge ipren också. Jag ger Alvedon var 4:e timma och Ipren var 4:e timma fast jag ger de olika med 2 timmars mellanrum. Alltså tex A kl 8, Ipren kl 10, A kl 12, Ipren kl 14 osv under dagen. Det brukar ta febern rätt ok. Har nämligen två av våra barn där Alvedon inte har någon som helst effekt på feber på egen hand. Men ihop med Ipren funkar det. Annars så kör vi med bara Ipren och har så gjort sedan töserna var 6 mån. Då fick de båda febertoppar och låg på över 41 grader trots alvedon... Dessutom är de så att många barn inte kan ta upp suppar. Prova tabletter eller mixtur istället. Meckigare, men de har bättre effekt ev det.

• Bumblebina

Har haft en underbar (fast kostsam...) dag i Ullared idag! Men nu skriker fogarna... Kommer förmodligen att ligga i minst två dygn efter detta... Men det var det värt!

• Bumblebina
    plura skrev 2010-09-21 23:40:54 följande:
    Borde väl gå och sova nu :)
    Har haft huvudvärk större delen av dan, bara man inte håller på att bli sjuk.
    Alla utom jag och lilleman har haft feber nu. Maken och dottern var sist ut, pendlade mellan 39 och 40,5 -usch jag vill inte bli sjuk.
    Jaja en liten kvällskopp (jodå jag sover så gott på kaffe så) sen är det väl högtid. Imorgon är det friidrott för de största. Hoppas att mamma hinner åka och titta på äldsta som är  stan en sväng, så ska jag titta lite på de 2 andra som har på skolan och sen svisch iväg till bup.
    Vissa dagar skulle man behöva en klon
    Jepp. Jag har också en sån där dag då en klon skulle vara välkommen... Pyton mår jag dessutom, så kanske två kloner med närmare eftertanke...
  • Bumblebina

Välkomna alla nya!

Barba: Jag förstår precis hur du känner det... Kände så när vi fick grav-förbud på ett halvår bara, då jag drabbades av druvbörd och fick gå på kontroller i ett halvår. Klarade inte av att varken se eller höra talas om "magar" under den tiden. Så jag förstår hur det måste kännas att få ett definitivt besked... Att liksom bli "påtvingad" det. Lider med dig...

Onsdagen blev inte riktigt som planerad här hemma. Skulle haft körlektion, gympa med Elvira och sen föräldramöte på em-kvällen. Elvira hoppade studsmatta och fick sonens kompis knä i huvudet och svimmade av. Kort stund förvisso, men det resulterade ändå i fyra timmar på akuten... Sen fick vi träffa läkaren och vi fick åka hem. Så det var ingen fara med henne, mer än att hon var lite sömnig i bilen på väg till akuten. Kan säga att vi hade en MYCKET uttråkad dotter på akuten... Inget att göra, inget att äta eller dricka och lång väntetid. Perfekt för en lätt överaktiv femåring...

• Bumblebina
    Malin 79 skrev 2010-09-24 08:28:47 följande:
    vi har samma planer som ni mecce,,
    men under tiden tills vi kommer fram till ett bra beslut så skall jag kolla om jag kan ha p-stav redan på en gång efter den lille kommit,,
    de skall ju typ vara som minipiller så borde man kunna ha den samtidigt som man ammar,, e inte hundra men skall kolla upp de,,
    så behöver man inte ta beslutet då man e nyförlöst för då vet jag att jag säger nej,,

vad hade ni gjort tjejer, igår hade jag jätteont i magen och en hemsk mensvärk, idag lite bättre men inte bra,
    gick på toa och hade en rejäl röd/brun flytning,,
    min bm går ej att få tag i,
    skall jag kontakta nån annan ca 5 mil bort eller avvakta,,
    har ej varit med om detta tidigare
    Ja, p-stav går bra att ha när man ammar. På många ställen är det dock väntetid på att få den insatt.

Jag hade kontaktat någon annan för att rådfråga iaf. Sedan kan ju de säga att du ska försöka få kontakt med din vanliga bm, men då har du iaf fått rådfråga någon som vet.
  • Bumblebina
    Malin 79 skrev 2010-09-24 08:34:02 följande:
    oki ja jag tror att jag kommer kunna få den på en gång på bb om de skriver in de i journalen redan nu,, har haft en tidigare men blödde i 2 1/2 mån i sträck =( så tänkte nu skall man ju liks blöda så två flugor i en smäll =)

jag försöker få tag i dom andra men det är inte det lättaste =(
    Min p-stav var nog det säkraste p-medel jag använt... Hade 9 blödningsfria dagar på ett år, konstant pms-häxa och noll sexlust... Var inget för mig om man säger så... :-P Mår inget vidare på hormoner öht tyvärr. Och gummi... Hur kul e d egentligen? Har därför sagt till gubben att om HAN inte vill ha fler barn så ligger urologen på plan 6 på sjukhuset... Har de senaste 6-7 åren använt oss av säkra perioder, vilket funkar bra för oss.
  • Bumblebina
    Mysan31 skrev 2010-09-24 08:47:51 följande:
    Förresten vet att jag är väldigt dålig på att skriva här inne.... Jag hinner nästan aldrig sitta vid datorn...Men loggar in varje morgon o läser om allt ni skriver. Det är fullt upp här. Tjejerna har hunnit bli 8 mån nu o har separations ångest! Vår tjej Nathalie är 3 år o går igenom en jobbig fas hon med. Philip våran 4 åring har haft feber sedan i söndags. Var till läkaren med han igår o dom hittar inte var infektionen sitter. Sänkan var på 56. Dom ville att jag skulle avakta 2 dagar till. HAn vakna med feber idag igen men är lite piggare en dom andra dagarna så jag hoppas det ger med sig nu. Känner att jag kryper lite på knäna nu. Gubben har deprition till råga på allt! Så vi har inte det lätt just nu....

Men men efter regn kommer det sol va?? Hahaha
    Men fy vad jobbigt ni har det... Hoppas det lättar för er snart!
  • Bumblebina
    Förväntansfull0406 skrev 2010-09-24 14:37:38 följande:
    Hur har ni mått  under era graviditeter? är det bara på rosa moln eller har ni haft komplikationer på något vis?

Hur har era förlossningar varit? Och har någon av er barn med något handikap/funktions hinder?? Hur blir ni bemötta av era familjer? bra eller dåligt eller både och? och VAD svarar ni dom??

Och sista frågan, är det alltid "planerat" med många barn eller är ni helt enkelt mycket fertila så barnen liksom bara "Kommer"
    Nej jag har graviditerna from hell... Mår pyton i 5-9 månader, foglossning från v 8 så kryckorna och sjukskrivning är mina "bästa" vänner. Sexlusten försvinner med pluset, så har en grinig gubbe i åtminstone 9 månader.

Förlossningarna har väl varit ok, men är absolut inget jag ser fram emot om man säger så.

En av våra söner finns ADHD-misstanke hos, men inget som han är utredd för.

Familjerna ska vi inte prata så mkt om... Min mor blev glad första gången, sen blev hon mest sur varje gång vi berättade. Mina svärföräldrar blev glad de 3-4 första gångerna, men nu 5:e var väl lite sisådär. Men de tog det bättre än min mor. Omgivningen i stort reagerar mest positivt.

Planerat... När jag och min man blev tillsammans (vi var 16...) skulle jag ALDRIG gifta mig och aldrig skaffa barn. Det är väl tur man kan ändra sig! Våra har varit planerade, men vi brukar skämtsamt säga att det räcker att vi samkör våra underkläder i tvättmaskinen (alternativt delar tandborte...) så är det "kört".

Jag förstår din känsla. Jag känner också så där att " är detta verkligen sista gången jag får uppleva det här?". Väntar på att den där känslan "nu är jag nöjd/färdig" ska infinna sig... Vi får väl se, jag är öppen för fler barn, men hur vi skulle lösa det rent praktiskt vet jag inte. :-P
Svar på tråden vi med många barn del 9