• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lycka 1 skrev 2010-12-20 07:21:48 följande:
    Tack! Det låter verkligen som något för oss.
    Men nu har vi äntligen kommit fram till hur vår tripp ska se ut och det blir inte Phuket.

Det blir två veckor Lanta, tre dagar Phi phi och fyra dagar Ao nang.
    Dock har vi inget boende på varken Phi phi eller Ao nang ännu men jag letar för fullt - Och tar gärna mot tips!
    Vi bodde några nätter på Aree Tara i Ao nang. Toppen hotell, men ligger lite på fel sida av "stan". men det är gångavstånd, och vill man åka kostar det 20 bath per person inom Ao nang.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-20 18:09:53 följande:
    Ok, vad är rätt sida om stan?
    Vart är det bäst att bo?
    Vi hade nog föredragit att bo precis där vägen som går längs med vatten svänger upp mot mcdonalds. Kommer inte ihåg vad resorterna som ligger närmast stranden heter, med något med Villa tror jag det var.. :)

men, aree tara var jättefint och personalen fantastisk så det är ett bra boende, men det är inte strandläge.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-12-20 17:00:24 följande:
    Berätta mer om shoppingen, finns t.ex solglasögon för barn MED UV-skydd? Kanske inget du tänkt på men chansar o frågar. Finns kul leksaker? har en sexåring...
    Trist ni haft en seg avslutning men låter härlgit i övrigt. kom väl hem!
    MVH Madde
    Leksaker finns väldigt begränsat med, och mycket av det är bara skräp. Men det finns ett tält vid klong dao, där marknaden brukar vara, där det finns lite mer leksaker än i saladan. där du kanske kan hitta något. men som sagt, det är begränsat...
    Har du ett barn som gillar Hello Kitty kan du däremot hitta massa med krafs..finns även robotar och annat gjorda i nån ståltråd som kanske lite äldre barn gillar (är väl dock mest prydnad) I saladan finns även en kille som säljer mini helikoptrar, radiobilar och annat.

solglasögon med UV skydd skulle jag köpa hemma. Såg inte på Lanta, men kollade iof inte efter det heller.
    Vi hade med oss, köpte på rea på sunblock.se, men använde dem aldrig.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-12-21 09:07:02 följande:
    HEJ
    Jag har skickat mail och frågat ungefär samma saker
    Vi får väl avvakta och se vad de svarar!

HEJ
    jag har några funderingar ang att resa med infant.

Kan man beställa en portion med mat till honom? Gärna en "Vanlig" portion och inte en infantportion?

Vad gäller för bagage? Hur många kg Eget bagage får han checka in?

Får han ha en egen väska som handbagage och hur många kg får den väga?

Vagnen om man har en liten paraplyvagn får man ta med sig den hela vägen till flygplanet då?

Om jag väljer att checka in vagnen, går den utanför bagagevikt då?

Vi ska åka från Arlanda till Thailand

/Jenny

flög med thai nu i nov och dec. Här är infon vi fick;

10+ incheckat bagage till infant + vagn.
    eget handbagaget var inte tillåtet, men jag hade en ryggsäck och  en stor handväska full m grejer som handbagage och ingen sa något.
    vagnen räknas inte in i bagagevikten.
    infant kan bara få toddler meal, går ej att boka annat.
    var dock helt ok mat, pannkaka, potatismos, mjölk, vatten, bröd nu när vi åkte hem. på vägen dit hade vi med egen mat åt henne så tog aldrig barnmaten då.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-22 08:03:02 följande:
    Ingen som vet något om Tipa resort/ Ao nang?

Jag har fått ett superbra pris där och vill gärna boka men jag vill höra någon säga att det är bra först .
    har du kollat ev omdömen på bl.a agoda?
  • Thegran
    Trucalling skrev 2010-12-26 11:48:09 följande:

nä nu lämnar jag denna tråden, vad man än skriver i denna tråden med tusentals besökare så har jag inte fått ETT ENDA  svar från någon angående frågor jag ställt, lite underligt då det verkar som det är enkla frågor och ni varit i thailand.

aja hej då

Just frågor om vaccinationer har varit uppe hur många gånger som helst. Man hittar lätt tidigare svar genom att använda sökfunktionen i tråden.
    Det är också en sån sak man enkelt tar reda på på egen hand, genom ett samtal till vaccinationskliniken eller att googla.
    iaf jag, som hängt här i tråden ett tag nu, tycker att det blir lite enformigt att svara på precis samma fråga om och om igen, därför svarar jag inte längre jämt på dessa.

Men som svar, min dotter är två år och har blivit vaccinerad mot hep A och B.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-12-27 09:56:36 följande:
    Är det många som tagit ut pengar på koh lanta? då behöver man in till stan gissar jag? vi ska bo på klong dao stranden om jag minns rätt. funderar på om vi ska ta ut i automat istället för ta med så mycket kontanter. då är det visakortet ellerhur? Är det lätt att hitta automaterna
    Det finns överallt. Vid Klong dao finns det tex utanför 7/11 uppe vid huvudvägen.
  • Thegran
    Wera75 skrev 2010-12-27 10:18:59 följande:
    hej,

nu är det mindre än en vecka innan vi åker till koh lanta för en månads ledighet. Ni som varit där, hur är det med blöjor.., finns att köpa eller ta med..? åker med två blöjbarn, så det blir många om man ska ta med....
    finns att köpa. Flest sorter och störst paket hittar du på Lanta Mart i Saladan.
  • Thegran
    mattispadd skrev 2010-12-27 16:10:42 följande:
    Hej ni som flygit med thaiair till arlanda ....har ni kommit i tid....
    börjar på att bli orolig..eftersom vi ska landa 06,05 så bokade jag tåg hem till sundsvall med första bästa tåg...bra tänkte jag tåget ska gå 06,48 men tänkte inte på om man ska hinna få sitt bagage......shit pommesfrites....är tågen långt ifrån bagage bandet??

vi landade 13 dec, och kom 30 min tidigare än utsatt tid :)
    tog väl en 30-40 min innan vi var helt klara för att åka hem (fått bagage etc)
    tycker nog att er tidsmarginal är lite väl tight.

• Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-29 09:31:04 följande:
    Åh så bra! Då ska jag vänta med att laga min tand tills vi kommer dit .
    Jag har bitit bort en liten flisa men då jag inte störs av det har det inte blivit av att gå till tandläkaren.

Någon som vet om det finns tandläkare i koh lanta?
    det finns.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)