• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

hag7 skrev 2010-12-12 09:50:59 följande:
    Nån som vet vad transfern till Koh Lanta från krabi flygplats kostar ? 

3000 bath enkel resa, eller 5600 om du bokar tur och retur med Lanta divers.

Delad minivan kostar ca 300 - 400 bath enkel väg. Kan dock vara trångt, varmt och jobbigt och ingen barnstol.

Färjan kostar 350 bath per skalle, barn gratis. Trasfer från flyget till Krabi town kanske 200 bath.

Har hunnit testa alla sätt denna resa, och privat minivan är absolut värt pengarna.

• Thegran

Om några timmar tar vi taxi till flygplatsen och sen åker vi hem till Sverige runt 00.45 thai tid :)

Har shoppat massor på MBK. Platinum var rätt dåligt. Pratunam market omöjligt att gå med barnvagn.
    Är nöjda med allt vi hittade, personalen på hotellet skrattade när vi kom tillbaka med alla påsar... :)

Centre point petchburi, där vi bor, är jättejättebra!

• Thegran

hemma i sverige. underbart!
    flyget gick jättebra.

nu ska vi vila!

• Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-13 08:46:12 följande:

Vet du vad den färjan kostar?

Går det någon färja Lanta-Phuket? Pris på den?

färja Krabi - Lanta, 350 bath per person.

det går färja mellan Lanta och Phuket också. Kolla tex Tigerline travel, tror de kör den sträckan men är inte säker.
  • Thegran
    Matillin skrev 2010-12-14 09:46:28 följande:
    Hur har ni gjort med vaccintioner förresten?
    Nu är det ju försent för oss att vaccinera men vi gjorde inte det förra gången vi åkte heller.
    Har ni och era barn tagit några vaccinationer?
    jag och sambon har tagit havrix (hep a) och dottern har fått twinrix (hep a och b)
  • Thegran
    Matillin skrev 2010-12-15 12:21:06 följande:
    Det verkar vara många som ska bo eller bott på Koh lanta.
    Vad är så speciellt där?
    Hur lång tid tar det att åka från ao nang/krabi till koh lanta?
    Det jag och min familj gillar mest med Lanta är att stränderna inte är fulla av solstolar och att det inte förekommer några vattenskotrar, bananbåtar och annat hemskt.
    Jag avskyr stränder där detta förekommer. Men så är ju inte alla. En vän till mig älskar Phuket just för att detta finns där. Hon gillar solstolarna som man hyr, och att kunna hyra vattenskoter.

Sen gillar vi lugnet, försäljarna som inte är påträngande och att det inte är några skräddare som nästan drar i en (som Ao Nang var fullkomligt fullt av) 

Vi gillar stränderna, som kanske inte är de finaste - men som är mysiga och genuina (iaf om man tar sig längre bort än Klong dao)

ja, det är mycket svenskar. Majoriteten av turisterna är svenskar. Men - det är aldrig fullt på stränderna eller restaurangerna. Det finns gott om ställen där man kan äta utan någon annan turist i närheten om man vill det.
    För mig spelar det för övrigt ingen roll om det mest är svenskar, eller om det är tyskar, ryssar eller japaner. Turister som turister.

Men smaken är ju som baken, vilket är tur :) Det som passar oss passar ju inte alla :)
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-12-15 14:27:19 följande:
    Det är ca 1,5 timme med bil från flygplatsen i Krabi. Vet ej hur långt till Ao Nang.

Mellan Krabi och Ao Nang tar det ca 20 min.

så Ao nang - Lanta ca 2 tim med bil.

färjan tar 2.5 - 3 tim.

• Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-16 09:06:00 följande:
    var på phi phi igår! underbart. Tog 1 timme med båt från lanta och vi betalade 1800 bath för 2 vuxa och en 1 åring. Fick en tur till alla platser där i longtail båt... Maya bay, lauguen, osv osv. Monkey beach var en en favvo. Helt underbar ö, visst mycket turister men en skön stämning. Nästa gång i thailand så ska vi bo några dagar där!! Cool natur. :D Lanta är nice, haft toppen väder. Några regnskurar men som avtar snabbt. Men jag längtar faktiskt hem till svenska maten. För mycket ris och pommefrits här. Ni som gillar soja kommer älska sojan här. Köpte med oss några flaskor från lanta mart som vi kan ta med hem. :D
    håller med om att sojan är helt fantastisk! :) Vi köpte också med oss några flaskor hem :)
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-12-17 09:43:09 följande:
    Tycker också det där är jättesvårt. Vi har nyligen börjat med burkmat och så fort det är lite större bitar (vilket då ändå är väldigt små) så blir hon irriterad och vill  inte äta. Så just nu tänker jag 22 dagar borta innebär typ 22 matburkar och 15 fruktburkar... Inte så kul! Och till detta välling och gröt!

Men sen skall väl inte småttingar få i sig saltad mat. Im man mosar ris etc så är det väl en del salt, eller är det så att det inte är någon fara? Sedan har jag för mig att jag lästa att dem inte skall få i sig mjölkprodukter förrän dem är ett år, men jag kan ha helt fel.

Tar gärna emot råd!
    det stämmer att man inte ska salta maten till spädbarn.
    Men å andra sidan är salt viktigt att få i sig i värmen.
    jag skulle, om det bara rör sig om 22 dagar, inte bry mig om att det var salt i maten.

för övrigt så är det lätt att fixa barnmat. beställ någon potatis, någon kokt grönsak etc och mosa. eller be de i restaurangen mosa.
    De flesta är måna om att hjälpa till.
    vill du ha utan salt är det bara att be om det också.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-12-17 10:19:13 följande:
    det stämmer att man inte ska salta maten till spädbarn.
    Men å andra sidan är salt viktigt att få i sig i värmen.
    jag skulle, om det bara rör sig om 22 dagar, inte bry mig om att det var salt i maten.

för övrigt så är det lätt att fixa barnmat. beställ någon potatis, någon kokt grönsak etc och mosa. eller be de i restaurangen mosa.
    De flesta är måna om att hjälpa till.
    vill du ha utan salt är det bara att be om det också.
    och thailändare brukar inte salta maten heller, men hur de gör med sitt ris vet jag faktiskt inte...ine tänkt på det när vi ätit :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)