• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-05-28 21:37:13 följande:
    ok, fast jag tycker ändå det känns otäckt med en så liten knodd.iaf där vi red fick man hålla i sig för att inte glida runt i sitsen på elefanten.kanske var andra slags sitsar där du red? de här var som  bänkar utan något framtill, man hade kunnat ramla av alltså. jag kände att jag ville hålla i mig, och med en två åring brevid/i famnen är det svårt att både hålla i henne och sig själv.ett par red iof med sitt spärdbarn i sele på magen, tyckte det såg otäckt ut.på tal om ridande, över till något helt annat ;) vet nån om det finns möjlighet att hyra häst en timme eller två på lanta?
    Jag har dock inte läst igenom sidan, men kika du:

http://www.ko-lanta-island.net/activities_lanta/horseriding.html
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    korvmamman skrev 2010-05-29 14:47:26 följande:
    Hej!!Tänkte åka till thailand med en 1,5 åring och en 2,5 åring i vinter.Ska man boka ett hus med pool, vågar man det egentligen???Vore ju väldigt skönt, men med tanke på vad som kan hända, med 2 så små barn så bär det emot....hur har/hade ni gjort??
    Vi åker med en 10 månaders och en på 2 år och 10 månader och vi ska ha pool. Gäller att ha lite extra koll, men det är det värt tycker jag. Så skönt med pool tex på sen em/kväll, eller en dag när man inte känner för stranden 
  • Tullemi
    korvmamman skrev 2010-05-29 15:00:06 följande:
    håller helt med. men bara tanken att något skulle hända får mig att tveka lite...   Jag kommer tänka på den där poolen 100% av tiden. kommer gå och titta ner i den stup i kvarten... hahah.. får väl koppla barnen
    Ja, visst är det lurigt. Men vi bor en trappa upp från poolen (hoppas jag) så vi kan skärma av trappan. I "värsta" fall så får vi en lägenhet på bottenvåningen och då blir det värre, hua. Det är en villa med 4 lägenheter i och vi hoppas som sagt på en av de övre.
  • Tullemi
    Jensa1973 skrev 2010-05-31 20:52:12 följande:
    Om han får den första sprutan runt den 1;e så ska spruta 2 tas efter en månad och 3:e efter 6 månaderDe rekomenderar ju 2 sprutor innan man åker.. Så det hinner ni ju
    Jag var precis på väg att skriva det samma efter jag tittat på våra vaccinationskort.
  • Tullemi
    winters skrev 2010-05-31 21:05:35 följande:
    Ok vad bra, har även läst på om Havrix och där räcker en dos, så den borde han ju få annars. Det har vi och den andra fyllde vi på 3 år senare, där räcker det att ta spruta två inom 5 år (men man är inte skyddad under tiden).Känns som att det borde gå då, om det inte är så att det krockar med alla de andra vaccinationerna. Kanske är några man inte kan ta ihop eller tätt iaf?
    Vår dotter fick en dos Havrix innan vi reste sist (då var hon under 1 år), men vi har inte fyllt på med dos 2 för henne, utan börjat om med Twinrix. Jag kan inte se varför man inte skulle ta Twinrix om man kan. Lika bra att dubbelskydda sig om man här möjlighet och det kostar väl ungefär det samma har jag för mig...tja förutom att man ska ta 3 Twinrixsprutor istället för 2 Havrix.
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2010-05-31 21:28:37 följande:
    En spruta hawrix ger ett tillräckligt gulsotsskydd.
    För hur länge då, menar du?
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-06-05 08:50:41 följande:

tiden går...mindre än 5 månader till avfärd nu. skönt.
    ska bli härligt att komma tillbaka till Lanta!

6,5 månad för oss.....
  • Tullemi
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-05 09:42:48 följande:
    Hej hej!

Är ny här, har precis bokat en resa till surin beach på phuket. Kommer att åka 2 veckor den 7:e december med våran då 17 månaders. HUr brukar vädret vara i dec? Är det någon som varit i surin beach? vi ska till detta hotellet   www.ving.se/thailand/surin/courtyard-by-marri...   är det någon som varit där?
    Vädret brukar vara jättebra i december, vi ska ju dit då . Förra gången vi var där (i nov-dec) så var det ofta lite disigt/molnigt, men det var skööönt. Varmt är det ju och solen tar ändå.
  • Tullemi
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-05 14:54:36 följande:
    Har ni bokat platser i planet? eller ni kanske inte har rest med så små barn...vill ju helst inte sitta alltför intryckt med våran vilda son...men det kostar ju en slant extra hmm...kan dom på bvc ge vaccination eller hur funkar det? Låter bra att vädret blir toppen då vart ska ni?
    Vi ska till Karon Beach den 20 dec. Vi har sittplats till vår 2 åring (nästan 3 år vid avresa) men Lucas får vi ha i knät. Det gick bra sist med dottern, fast då kunde vi sitta på golvet för vi hade ingen framför oss. Vi förbokade och betalade för att få dessa sittplatser (charterflyg).

I vissa kommuner ger BVC vaccinationer inför resan, men i GBG tex får man ta sig till en vaccinationsklinik.
  • Tullemi
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-05 15:51:22 följande:
    ja jag misstänkt att man blir tvungen att boka de platserna för man lär ju inte ha sån tur att man blir placerad där endå...fast det är ganska dyrt 800 kr enkel väg ju! men det är nog värt det antar jag...
    Vi betalade 800:- tur/retur/person, men det var som sagt charter. Nej, dessa platser är just den typen som bokas upp.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)