Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Koh Lanta - besökare. Har ni bra tips på om man kan få bra ansiktsbehandlingar på plats? Skulle ha gått på det idag, men det blev inställt pga magsjuka (inte jag, men de som utför behandlingen). Jag skulle vilja starta upp med en behandling direkt när jag kommer dit. Åker nu om 2,5 vecka
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    winters skrev 2010-12-16 12:14:37 följande:
    Tack!

Det verkar ligga på Bang Niang-stranden, på den var vi inte, men vi var på marknaden där och kollade på den uppspolade polisbåten.
    Det är ungefär 1,5 km till Nang Thong som räknas som "centrum". Kostade ca 150 B att åka dit för oss.

Vi var på Similan i tre dagar och bodde på den svenskägda båten MV Oktavia. Det går även att bo i bungalows på stranden vid Princess bay på Similan nr 8. Min man dök och jag snorklade och Oscar badade, Similan är galet fint och bör inte missas. Sista dagen skulle vi åkt till Surin, men det blev inställt pga vågor så vi tog en dagstripp till Similan igen. Dock rekommenderar jag övernattning för det blir lite stressigt med en dagstripp.

Finns mer som vi tänkte ta nästa gång, för hit återkommer vi gärna! Surin då, Tachai ska ha en fin strand, där var min man och dök en dag. Det ska finnas en djungelminigolf och vattenfall. Khao Sok, nationalparken, är väldigt fin och finns mer att utforska. Första gången var vi och red elefant och paddlade, en upplevelse!
    Annars är det väldigt härligt att bara vara på stranden, finns gott om bra och prisvärda restauranger. Och poolerna på vårt hotell var otroligt fina, så där badade vi x antal timmar!

Ni kommer att få det jättehärligt i Khao Lak!
    Tack Winters! Då får det definitivt bli Similian åtminstone en dag. Så det gick bra för er att bo en båt med barn? Var det väldigt varmt på båten eller hur kändes det?

Har också läst att Khao Sok skall vara väldigt fint, så om det blir lite mulet en dag skulle jag gärna åka dit.

Klarade ni helt från magsjuka och andra besvär?
  • lillsussan
    lolliepopsie skrev 2010-12-17 09:22:00 följande:
    Vi var i Thailand med vår 8 månaders & jag tog med banrmatsburkar MEN de är ju inte alltid de lättaste att få den värmd.
    Så hon fick ris & bröd..Youghurt från hotellet på morgonen...

Men ta med åtminstone ett par burkar.
    Tycker också det där är jättesvårt. Vi har nyligen börjat med burkmat och så fort det är lite större bitar (vilket då ändå är väldigt små) så blir hon irriterad och vill  inte äta. Så just nu tänker jag 22 dagar borta innebär typ 22 matburkar och 15 fruktburkar... Inte så kul! Och till detta välling och gröt!

Men sen skall väl inte småttingar få i sig saltad mat. Im man mosar ris etc så är det väl en del salt, eller är det så att det inte är någon fara? Sedan har jag för mig att jag lästa att dem inte skall få i sig mjölkprodukter förrän dem är ett år, men jag kan ha helt fel.

Tar gärna emot råd!
  • lillsussan
    Thegran skrev 2010-12-17 10:20:50 följande:
    Dreamy spa, som ligger längs med huvudvägen i höjd med Long beach är jättebra och proffsiga. De utför bl.a ansiktsbehandlingar.
    Fasiken vad du är snabb på att ge bra svar Tessa. Tusen tack för både detta och tipsen med barnmat.

Några veckor med lite salt kan ju inte vara hela världen - det har du rätt i!
  • lillsussan
    Millans hustru skrev 2010-12-17 10:35:29 följande:
    Kanske ni kan mosa frukt så ni inte behöver ta med det? prova hemma att mosa, kanske kan ni koka små fruktbitar och göra mos av? (vi gjorde äpple och päronmos själva så), o kanske ni kan ta med er t.ex. en stor (ny!) vitlökspress som ni kan använda för att passera maten åt ert barn så behöver ni kanske inte ta med burkar? prova före ni åker o se om det godtas?
    Vi brukade pressa maten så i vitlökspress, tar inte så lång stund. Men jag är tveksam om det funkar med ris...
    Yes, vi får försöka göra lite test hemma. Bra ide med vitlökspress.

Försökte idag vara duktig och mixa lite bär, banan och äpple i mixern - men dem var inte kokade, men det gick inte hem (tyckte själv att det var supergott), men vi får helt enkelt fortsätta testa. Och blir hon tillräckligt hungrig så kanske det duger ändå.
  • lillsussan
    Mitt livs lycka skrev 2010-12-17 18:36:34 följande:
    I onsdags kom vi hem från Thailand. Det var första gången för mig på den västra sidan av Thailand (har endast varit på den östra tidigare). Resan blev dock inte riktigt som vi hade tänkt oss. Vädret var dåligt den första veckan - solen lyste med sin frånvaro men det kan man iofs leva med. Däremot så började sambons diskbråck att spöka så han blev sjukskriven därnere. Barnen har dock haft en toppensemester iaf men själv fick jag inte se så mycket som jag hade hoppats på eftersom vi inte kunde göra de utflykter och så som vi hade planerat. Hur som helst, jag vill absolut åka tillbaka till de öar vi besökte; Koh Lanta, Koh Phi Phi och Ao Nang.

Det negativa med Lanta tycker jag är - precis som några andra redan varit inne på - att det känns lite för mycket som en "svensk-ö". Men däremot så är den ju optimal när man reser med barn! Koh Phi Phi tyckte jag ycket om - tyvärr blev det inga utflykter så dit måste jag tillbaka till och se lite mer av omgivningarna. Ao Nang i sig var ju absolut inget speciellet men "skärgården" underbar! Vill se mer av den nästa gång!
    Känner mig lite orolig för att så många skriver att Lanta är "svensk-ö". Vi åker m ett barn, men vi har fått med kompisar till Lanta som reser utan barn och de tror jag inte tycker lika kul med massvis med svenska turister och barn.

Kan man göra utlfykter till delar av ön som är mindre turistigt eller kanske öar och fina badvikar omkring som är lite lugnare?

Usch nu känner jag ångest över detta.
  • lillsussan
    MissCh skrev 2010-12-18 13:26:28 följande:
    Men man kan ju åka till många underbara ställen från Lanta. Railey tillexempel, och sen finns det ju ett antal mer "ovanliga" öar söder om Koh Lanta, som Koh Muk etc. Jag har inte varit på dem, men tänker att det ska bli roligt att passa på att åka till dem när man är på Lanta. Dessutom kan man ju åka till andra ställen än Klong Dao på Lanta.

Du kan ju tala om hur du känner för dem, och även säga att det finns många möjligheter. Så att du slipper gå och känna oro för det när ni åker dit menar jag. Och de kan ju åka fler rundor än ni om de vill antar jag. Dessutom, om ni åker tillsammans är de väl intresserade av umgås tillsammans under sköna, vackra och avslappnade former och miljöer. Det blir säkert jättebra!
    Jo, vi skall ha en glöggkväll med dem på tisdag, så då får jag nog ta upp frågan. Boende har de redan bokat på Lanta (på samma hotell som vi valde), så det känns lite att vi styrt dem. De skall bara stanna i 6 nätter och bokar man in några utflykter från Lanta kanske det inte är hela världen. 

Skall ta och spana in vilka öar man kan kan ta sig till från Lanta. Kanske går det att hyra en egen mindre båt att åka med så man kan ta sig till mindre privata vikar? Har någon gjort det någon gång? Vi är vana båtägare själva, men kan även tänka mig att hyra med skeppare. 
  • lillsussan
    Mawe123 skrev 2010-12-18 15:32:48 följande:

Vi kom ner hit till Lanta i onsdags och har ännu inte upplevt myggen som något stort problem, visst har några av oss fått ett par bett - men jag tycker inte att det är särskilt besvärande.
    Vädret är högst varierande, sol, moln, regn - men varmt och skönt!

Vi åt middag på Bayen ikväll, underbar toast skagen o pizza Tungan ute

Poolen här på southern har visst varit stängd ett par dagar då de haft problem med först bakterier och sedan med för hög klorhalt i vattnet, men nu tycker vi den är bra - så där har yngste sonen badat en stund varje dag.

De både äldre pojkarna har köpt Thai Boxnings kort för en månad så de tränar 1½ timme varje dag och tycker det är superkul.

Igår åt vi BBQ här på Southern vilket var kanongott, häromdan åt vi mumsig mat på Mays uppe vid vägen brevid nedfarten till Southern och vi har även hunnit med Dillräkorna hos Papa´s inne i Saladan.

Här är trots osäkert väder underbart Hjärta

Ååååh betydligt härligare än här hemma - har ägnat över en timme till att skotta uppfarten.
  • lillsussan
    Thegran skrev 2010-12-18 17:32:13 följande:
    Vi hyrde egen båt + chaufför när vi var nere. Betalade 10 000 bath har jag för mig, och då var vi 8 vuxna och ett barn. Hade båten en heldag (fr 9 - 17 ungefär) Mat, snorklingsutrustning, frukt, vatten och cola ingick.
    Det var en fiskebåt, där man kunde sitta under tak, eller på taket om man ville sola. Toalett fanns också. Bokade hos en resebyrå i Saladan.

Vet att vi hade kunnat få det billigare, en taxichaufför kunde ordna liknande för 6000 sa han efteråt.

De åkte vart vi ville - men vi åkte bara till Koh Mook och Koh Hai.
    Du kan även hyra longtail om. Är nog enklast att få tag i en saladan och Old town - bara att prata med folk så hittar man nån som kan hjälpa en.
    Det låter ju jättebra att hyra båt + chaufför och köra heldag!  

Fasiken ångrar lite nu att vi inte valde Long Beach iallefall. Du rekommenderade ju oss att testa Good Days när vi bokade resan i augusti, men efter mycket velande blev det Lanta Sea House, mycket för möjligheten att gå med vagnen på stranden som jag läste var lite mer hårdpackad och lättkörd än på Long Beach.

Vi får väl traska ned till Long Beach så får vi lite träning också.
  • lillsussan

Tess: Har du även andra tips på utflykter?

Gjorde du förresten själv någon ansiktsbehandling när du var där nere?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)