Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-08-06 21:49:08 följande:

Ska du vara på svenska skolan? Mina barn går där för fjärde året nu.

Jag tycker också LB känns lite mer thailand än KD men för oss passar KD bäst och det är ju härligt att kunna gå på stranden och köra vagn där. Jag upplever den ändå inte mer turistig är LB trots allt, det är förvånande att det inte händer mer. Sjözigernarna får bo kvar och det finns små bungalows med.

Smilla75 - när du skriver köra vagn. Finns det ok promenadstråk? Är verkligen en promenadmänniska och joggar också om möjlighet finns med vagnen - även på semestern
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    Smilla75 skrev 2010-08-07 07:34:02 följande:
    Ja, du kan köra vagn längs vattenbrynet på hela Klong Dao stranden - härligt. Där finns också trottoar utmed vägen men där vill du inte gå långt pga trafiken.
    Toppen - det ser jag verkligen framemot. Lustigt att man längtar till värme nu när man har sommar här, men det är ju ändå en annan form av avkoppling när man inte är hemma.
  • lillsussan
    Tullemi skrev 2010-08-07 08:52:38 följande:
    Milea var 9 månader så det var kört med en spädissäng på flyget. Vi bokade istället platser med en vägg framför och så kunde vi ha henne i perioder på golvet tillsammans med mig eller pappan. Han (pappan) somnar var som helst så dom 2 sov där i några timmar
    Det kanske är kört för vår Ebba också som då är 7 månader. Så då gäller att försöka få platser vid en vägg då. Tack för tipset!
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-07 09:19:27 följande:
    Vi åker non-stop till Krabi i 4 veckor med Fritidsresor i november, men vi har även hotell med dem, så det kanske är annorlunda, eller var det fullt på 4-veckorsresorna?
    Har ej kollat 4-veckorsresor. Kanske är just att de har två respektive fyra veckor. Skall kolla upp detta. Vet dock inte om vi kan vara borta så länge som fyra veckor, men det hade ju förstås varit härligt, härligt...  Åker ni också från Landvetter?
  • lillsussan
    YlvaD skrev 2010-08-07 12:21:13 följande:
    Jopp, var där i tre veckor nu i mars.

Vad undrar du?

//Ylva
    Toppen, här kommer lite frågor och vi är jätteglada om du har tid att ge oss lite svar:

1) Har läst i de böcker jag har införskaffat att det är ett lugnt ställe utan påstridiga säljare/inkastare och inga som säljer "massage". Stämmer det?

2) Har också läst att man skall bo vid Bong Niang (hoppas jag skrev detta rätt)?

3) Kan du rekommendera det (vi har med oss då är 6-7 mån)? Ev boendeförslag?

4) Gjorde ni några bra utflykter? Typ Phang Nga, Kha Sock och Ko Similian? Ngt att rekommendera/undvika?
  • lillsussan
    MissCh skrev 2010-08-07 12:28:11 följande:
    Har tyvärr inte varit på Khao Lak. Men en kollega till mig som åkte en månad med två småbarn var på både Khao Lak och tre andra ställen, och de tyckte att Koh Kho Khai var bästa stället på hela resan. Det är inte så långt från Khao Lak. Bara en tanke.

Jag tycker själv mycket om när det är väldigt vacker omgivning, gärna med dramatiska klippor och så, därför tycker jag att Railey är något man inte borde missa. Det var härligt för barnen där, lugnt på stranden, inga bilar, roliga grottor och så. Skickar med en bild Glad

ÅÅh så härligt detta såg ut. Är det smidigt att ta sig till Railay från Phukets flygplats?

Försöket hitta Koh Kho Khai i mina böcker men icke. Ligger det norr eller söder om Khao Lak?
  • lillsussan
    Stormis skrev 2010-08-07 15:52:00 följande:

En smygläsare hoppar in .

Vi har fått en en korg till vår 8-mån-bebis att åka i på flyget. Mkt tveksamt om han kan ligga i den och sova, men en plats att få komma upp lite i för att äta/leka.

Vi åker nu om bara 13 dagar! Jippi! Ska ta med oss lite välling och gröt som inte finns på plats. Någon som har fått liknande beslagtaget (skumt pulver...) eller vågar man checka in det? Min kusin fick mjölkfria ersättningen bortplockad (gissa om de hade trixigt att hitta mat!) senast de flög, men då visserligen till China. Bör jag packa all sån mat i handbagaget? Har bara flugit med välling en gång innan, men det var charter till Cypern.

Beställde du en sådan via charterbolaget eller flygbolaget? Finns det några vikt/längdbegränsningar eller liknande?
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-07 16:31:12 följande:
    Ja, det var nog så att de inte hade treveckors till Krabi, för de flyger nog bara varannan vecka dit. Vi åker oxå från Landvetter, känns väldigt lyxigt med non-stop. Första två veckorna är vi i Ao Nang och de andra två i Khao Lak. När är det ni funderar på att åka?
    Vi planerar att åka i slutet av december/början av januari. Jag har meddelat mitt jobb att jag skall vara tillbaka runt vecka 3 från föräldraledigheten, men va fan, man kan väl skjuta en vecka till på det. Blir väl bara att räkna lite på det. En vecka mer eller mindre kan väl inte slå så mycket mer i hushållskassan?

Hur reser ni runt mellan Ao Nang och Khao Lak? Får man fråga vilka hotell ni skall bo på? Hur gamla är ert/era barn?
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-07 09:19:27 följande:
    Vi åker non-stop till Krabi i 4 veckor med Fritidsresor i november, men vi har även hotell med dem, så det kanske är annorlunda, eller var det fullt på 4-veckorsresorna?
    Kollade upp Fritidsresor - när man söker på fyra veckor från GBG fungerar inte sökningen. Tittar jag på två veckor så verkar det bara finnas resor i början av december och därefter i februari. Så nu känner jag mig faktiskt rätt stressad. Hade så gärna velat ha direktflyg...

Men tar vi och åker till Phuket är det ju hyffsat nära Khao Lak, även om det blir lite längre att ta sig till Ko Lanta eller Railay.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)