Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-09-08 18:32:22 följande:
    toddler meal är från 10 mån till 24 mån. Men det är ju fortfarande matpure...och det känns ytterst tveksamt om dottern äter det, hon äter ju enbart vanlig mat nu för tiden.
    Vi har iaf bestämt ett sånt mål, så får hon äta det hon vill/kan äta, och sen tar vi med en liten matsäck. Typ kall korv, kalla köttbullar, ärtor och sådant som hon älskar :) Då blir det dessutom lite plock som bör sysselsätta henne ett tag :)

Hoppas du hittar massa fynd på GeKås! Vi handlade för över 7000 :O
    köpte vinterkläder och sådant :) ett tips är skrållan dockan, den kostar ca 260 på Gekås och mer än 400 kr här hemma...de har även haft sunblocks solskyddskläder för strax över en hundring, vet dock inte om det finns kvar nu längre. vi köpte även solskyddskrämer etc när vi var där, var lite billigare än hemma så passade på.
    Är det flygplansmaten vi pratar nu? Det där moset kommer alldrig min son äta.. Får man ta mer annan mat ombord? Alltså riktig mat? Får väl ta med en pizza som dom får värma eller nå´t. Han klämde i sig 2,5 fiskpinne med mos och grönsaker till lunch. Frukt efter det. Lite bebismos göre sig icke besväret. Han fyller 2 strax efter att vi kommer hem. HAr dom ingen reservmat på charterplanen? Brukar ju finnas på vanliga flyt. Typ nudelkopp el dyl. Kan ju jag leva på om han tar min mat.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-09-08 19:27:39 följande:
    vi åker inte charter, har ingen koll alls på hur det funkar.
    Vi flyger med thai.  Jag ringde Thai´s kontor i sthlm idag och hörde mig för. Han sa typ "vill du ta med dig pannkakor åt barnet så går det bra", så ja, man får ta med mat till barnet. Det är bara att säga att det är till barnet så är det lungt.  Värmer maten gör de inte, så det gäller ju att ha med mat som inte behöver vara varm. Frågade om jag kunde betala extra och få vanlig mat till henne, samma mat som vi får, men det gick icke. Men det gör inte så mycket, har smält det och tror nästan det blir smidigare att ta med mat till henne, då kan vi ge henne mat när vi tycker det passar, ha mat som tar lite tid att äta och som vi vet att hon tycker mycket om. Vill hon äta från vår mat också så får hon det.
    Fast thai brukar ha typ nudlar mm... Men det låter ju smidigt. Ska maila "vårt" flygbolag och höra med dom när vi har betalt allting
  • MissKaos
    Smilla75 skrev 2010-09-08 19:20:27 följande:
    Du kan ta med egen mat till honom. Räkna inte med att de ger er något ni inte betalt för. De har väl inte mikro så värma mat går bort.
    ..grötpulver går ju bra då, thévatten har dom. HAn gillar kall korv mm. så det fungerar ju. Och kex.
    Jag ska nog alldrig sluta amma tror jag, just nu känns det bra att jag gör det då kan vi ju ha med lite till honom + amma. Det går ju.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-09-08 19:53:45 följande:
    fast bara nudlar vill ingen i vår familj äta ;) för antar att det inte är någon hel nudelrätt, utan bara typ som portionspåsarna man köper med nudlar med någon smaksättning.
    då tar vi hellre med mat.
    Ja, dom hade sånna som "krismat" jag fick det när jag vaknade svinhungrig ett par timmar före frukost. På den tiden tränade jag sådär 20h/vecka och jag hade ju inte blivit ordentligt mätt på maten vi fick..  Min unge älskar nudlar. Han äter det nog gärna tror jag. Och jag KAN leva på det om det är så att det behövs.  Så med thai hade vi  inte svultit iaf.. MEN *pling* Jag kanju packa ner nudlelkopp. Det kan dom ju slåpå thé vatten på. Och så dumpar jag i lite korvbitar i det. Häller av, och voilà -en hel middag
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-09-08 20:48:20 följande:

Ah, på lördag är det 100 dagar kvar till avresa . Låter som när man räknar ner till BF *fniss* . Nu tror jag vi har lyckats beta av de flesta utgifter, sprida ut dom så att inte allt ska fixas sista månaden. Jag och dottern har sista dosen Twinrix kvar och sonen MPR och Havrix. En påfyllnadsdos Dukoral kommer det att bli också har vi bestämt nu. Ja och så pass till sonen.... Bara några tusenlappar till då .

Fan oxå! Vi måste ju vaccinera barnet!!
  • MissKaos
    the lovelylady skrev 2010-09-09 13:24:35 följande:
    Hej!

Ska resa till Thailand i Januari och har en dotter som då är 2,5 år. Hur ska man gör amed barnvagn? Tar ni med det? Vi reser ju inte charter, annars hade man ju kunnat fixa det där nere....
    Ta med det om du tänker använda det. Det är inga problem på vanligt flyg heller.
    HUr tänker du att man kan fixa det där nere när man flyger chareter? *nyfiken* Låter ju som en idé, men njag har ingen lust att leta barnvagn där..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-09-19 20:51:32 följande:
    Nu har jag slagit in "roa barnet på flyget sakerna". Tror ni detta räcker, om hon vägrar sova? ;

* pixibok
    * en annan liten bok med djur
    * en rittavla
    * I drömmarnas trädgård magnetleksak (länk till den ovan)
    * fästisar - litet häfte med klistermärken man kan sätta dit och ta bort flera gånger
    * dvdspelare + filmer

sen lite ätbart också...
    Ja, dom brukar ju ha lite filmer i tv:stolen med. Och.. jag tror de flesta barn somnar av surret från planet.

Funderar på vad jag ska ta med till sonen. Den där drömmarnas trädgård är han nog liten för (2år  när vi åker) får fundera.. Han älskar jua tt läsa så kankse pixie böcker är kul.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-09-26 17:52:18 följande:
    vi har en chicco liteway och är jättenöjda! har inte hunnit ha med den på någon resa än, men använt den en del här hemma. liten och smidig!
    Samma här!
    HAr du testat att sätta på ett extra solskydd på den? Du vet ett sån´t där "tak" man spänner på? Hoppfällbart i tyg? Jag har ett till sotra vagen men har inte testat.. Funderar på om inte det vore bra till dag-sovning.
  • MissKaos

WOW! Jag måste uppgradera mitt plåster och förbands förråd det hör jag! Jösses...  Nåja. JAg läängtarredan till Thailand Och vi som ska till Koh Lak det är en bit tillPhuket om ngt händer. Ska gå igen om mitt förråd *nickar* I med fler sterila kompresser tror jag! Och tejp..(alltås att tejpe skärsår med) Man borde ha suturset med, men där går gränsen.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)