Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

timoa skrev 2010-08-15 20:53:31 följande:
    absolut, är helt novis på thailand, har alltid drömt att åka dit.
    så både orter (så man kan börja söka på hemsidorna) men även hotel-tips blir jag glad för

mileas mamma-jepp, jag förstod det
    Kata Noi- var det din rekomendation alltså? var bo där?

på det stora hela-vilken researrangör tycker ni är bäst på thailan, fritidsresor eller ving? eller annan?
    Vi reser med ving till Khao Lak med en 2 åring. HAr varit i Thailand 3 gr innan men även Malaysia, Kina och en del andra långresor med ryggsäck. Nu är ju läget annorlunda med ett litet barn.
    Vi har valt Charter och Phuket sidan för att:
    1. Inga flygbyten, man slipper både Bangkok o Amsterdam.
    2. Korta transfers (1-1,5h timme) och då slipper vi själva leta upp taxi när vi kommer fram.
    3. Har inte varit där förrut och var sugen på det då det ska vara väldigt vacker där, men även för att det finns mer skugga på stränderna än på många andra orter.

Koh Samui gillar jag, men det är mer "stök" där. Och man måste byta till inrikesflyg för att ta sig dit. Krabi är "meckigt" för man måste ut med båt till bästa stränderna varje dag. HELT ok när vi var två vuxna, men med barn? Njae..  Kho Phangan: För besvärligt att ta sig dit: Vackraste jag har varit hittils i Thailand. HuaHin: INte så kul strand tyckte vi. Kho Tao Med för besvärligt att ta sig till även om det skulle vara ok när man kom dit.

Så tänkte vi. Funderade på att tagit flyg med charter o bokat hotell separat men det blev billigare såhär. Och då slipper vi krånglet. Och bara man bor där man har tänkt sig och det finns AC och Pool är jag nöjd! 
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-15 20:56:47 följande:
    Jag skulle åka reguljärt :)
    fast, det beror mest på att jag blev allerigsk när päronen tog med mig på chartersemester när jag var yngre.
    ...och byta flyg på 2 stora flygplatser med små barn?

Man KAN flyga med dom, bo hos dom och inte ha mer med dom att göra än så. Tom bara boka flygstolarna..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-15 21:30:39 följande:
    på två?
    vi byter flyg på ett ställe bara, i BKK.

Och ja, visst kan man välja att enbart flyga med dem. Det vet jag med :)
    Aha, du flyger från Stockholm va?
    Vi måste isf flyga DIT först. Eller till Finland eller till Ams.. Så hur vi gör blir det två byten om vi flyger reguljärt. Nu kör vi charter denna gången. Har faktiskt åkt med Ving till afrika en gång, helt ok. Trevlig guide som erbjöd mig läkarvård i bungalown (hade halsfluss, hade antibiotika så det behövdes inte). Annars hade vi inget med odm att göra dör mer än att dom sa "hej" vi poolen.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-15 21:39:21 följande:
    Japp, vi flyger från sthlm.
    Har åkt från Köpenhamn också.
    mm.. fast då måste man ta sig dit.. HAr åkt tåg en gång. men med barn? No way att jag drar alla skit på tåget först..
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-08-15 21:41:47 följande:
    Haha
    Vår resa (alltså den ord.bokningen på 3 veckor, innan allt blev fel) var 20.000:- dyrare med charter än med reguljärt. Också en skillnad
    Mycket pengar! För oss blev charter billigare..
  • MissKaos
    Karisma skrev 2010-08-15 21:43:31 följande:
    Ja det var ju inte så farligt, men visst är det 50-100bath per rätt/person?

Då är det ju inte värt att fixa ngt själv. Kan tom boka dyrare boende om det blir superbilligt att leva där.

Hur mkt kan tänkas gå åt på 5v för en 3barns familj?

30 000kr?
    Beror på dels vart ni ska, dels hur ni lever o var ni äter, shoppar osv. Vi har gjort av det på 2 pers, inkl boende..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-15 21:48:55 följande:
    bor man långt bort så är det ju inte så smidigt. Men för oss som har Arlanda som närmsta flygplats (om man bortser från västerås) så funkar det fint.
    Vi har väl strax över 1.5 tim bilväg till arlanda, och den sträckan får vi alltid skjuts både dit och hem.
    Då är det ju supersmidigt. VI bor i Göteborg =krångligare. Funderade på att resda till Brasilien men då hade vi nog fått ta en hotellnatt i amstedam för att det skulle fungera och det kändes inte superkul kanske..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-15 21:50:04 följande:
    och för oss skulle charter inte ens funka tror jag...de har väl bara resor upp till 4 veckor?
    Vet inte, vi ska ju bara bort i 14dagar den här gången.
    Är dock sugna på Lanta och skolan där när sonen blir äldre.. HUr länge/kort kan dom gå där? Och är det dyrt?
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-15 22:04:09 följande:
    Kolla här;
    www.svenskaskolanlanta.se
    www.svenskaskolanthailand.se

Har inte koll på hur kort tid de kan gå där, minnet säger 5 veckor men vet inte om det stämmer...men den infon  och även priserna finns på hemsidorna.

Nu är det sovdags här :)
    Tack!
    Vi har ju några år dit men är sååå sugna. Man kan ju åka dit och titta på skolan och fundera

Tänkte oss kanske typ 8veckor, eller 10 eller så. Vet du hir kvaliten på undervisningen är? Missar dom mkt mot hemma?
  • MissKaos
    Karisma skrev 2010-08-15 22:04:38 följande:
    ...
    Tullemi skrev 2010-08-15 21:48:19 följande:
    Åh, detta med pengar och hur mycket som går åt...... Så himla olika!
    Vi levde väldigt generöst (väääldigt) på ca 25.000:-/3 veckor/2 vuxna och en 10-månaders. Är man borta lite längre drar man säkert ner på tempot och lever billigare. Och återigen så slösade vi ganska bra.
    Jag tänkte 30 000kr utöver boende och flyg.

Räknar in mat, ev göra ngn utflykt till Patong, Phuket town (OM vu bor i Kamala) men om jag känner oss rätt lär vi stanna på samma ort där vi bor mestadels. Ev shopping får vara utöver dessa 30 000kr.

Kan man klara sig på runt 60-70 000kr för boende och flyg i dec för 2 vuxna och 3barn om man bokar allt långt i förtid? Helst betalar man ju så lite som möjligt. Men vet att speciellt flygresan kostar en heldel pengar.

/K
    KOlla lite på sawasdee (minns inte om det är .com men testa det, eller googla det..) SÅ kan du se exempel på priser på boende. Boka innan om det är dec, alla priser går dessuom upp då.
    Räkna sedan vad du tror ni gör åt i snitt/dag
    tex:
    Mat
    frukost, inkl i hotellet?
    lunch 100thb/pers = 500thb
    mellanmål/glass/fruk 100thb/pers = 500
    Middag 200thb/pers = 1000thb/dag
    =2000thb/dag

Tillkommer lite shopping och kankse utflykter och någon resa med tuktuk eller dyl. JAg hade lagt till MINST 100thb/pers/dag för oväntade gejjer som plåster, tuggumin, oj jag behöver bindor prylar.
    Då blir det 2500/dag.

Vad blir det? en thb = 0.21 svenska pesetas på forex idag.  2500x0,21=525kr = ca 550kr
    550 (räknar 600 kr)/dag x (7dagarx5veckor)= 21.000
    Jag tror dock vi har räknat på betydligt mer pengar och ätit dyrare + att man gärna tar en öl osv. <någon massage osv. Men om du uppgraderar priserna i listan till vad du tror ni gör åt så kankse uträkningsmodellen fungerar?

(uppskattade priser av mig, det beror ju på vad ni äter middagspriserna kan ju var mer men även mindre)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)