• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

håller på att fixa med nästa månads räkningar...känns rätt skönt att betala dem redan nu så man slipper böka med sådant när man är borta.

• Thegran

Mangesfru, var in på leksaksbutiken här i stan nu precis, de hade små rittavlor för 49 kr. Så kolla i nån leksaksaffär så hittar du säkert! Vi kör på den stora vi redan köpt, tror dottern tycker det är lite roliga med större yta!

• Thegran

jäklar. apoteket kunde inte beställa hem solstiftet med spf50 till läpparna...
    får lita på att rapporterna om att det finns på lanta stämmer!

• Thegran
    Mangesfru skrev 2010-10-25 17:27:41 följande:
    TessaG: Tack! Då ska jag kolla i fler leksaksaffärer, har bara kollat i en och där fanns bara stora.
    Googlade lite, här är en enklare modell
    http://partytajm.se/vaelj-ditt-favorittema/dinosaurie-kalas/2369-magic-rittavla-dino.html?keyword=kalaset

en från biltema, där man får en stor där man kan rita med färg och en liten i svart vitt
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Kreativt/Magnettavlor-2-st/

en annan;
    http://www.babybay.se/Annonseras/Rittavla-liten/Detaljerad-leksaks-information.html

och en till, där man får en stor och en liten för 99 kr!
    http://www.dodde.se/kategori/pyssel-rita/rittavlor/rittavlor-2-pack.html

:)
  • Thegran
    Lejonmama skrev 2010-10-26 09:49:40 följande:
    Tycker att ni som vågar vara borta i flera månader är så modiga, jag vill åxå!! har du  varit ite å rest mycket innan? har du varit borta lika länge då? jag har frågat vår son(7år) om han skulle vilja gå på thailands skola ett litet tag.. nja tyckte han.. vi har även en plutt på 7 månader nu, kommer vara 11 månader  när vi åker till thailand i februari. Hur löser ni det med ert boende hemma i sverige när ni e borta?
    fast man sätter ju inte barnen i en thailändsk skola, utan i en svensk skola i thailand :)
  • Thegran
    annaOmeja skrev 2010-10-26 16:05:13 följande:
    Har skrivit till mig på avresetråden.
    Lite snabb info: En familj på 2 vuxna och 2 barn, 3½ år och 6 månader. 
    Åker till Koh Samui först sedan Koh Tao, Koh Phangan.
    Vi stannar i 3 månader så det kan bli så att vi kanske tar oss vidare antingen till Koh Lanta eller Phuket, men det är inget som är bestämt.

Ska fixa pass till den minsta så fort som möjligt. Sen måste vi få till alla visum.
    Känns så otroligt krångligt och tråkigt att behöva åka ner till Stockholm bara för att lämna in papper och pass, bor i Dalarna och tar väl ca. 2½ timmar att åka dit., men det finns säkert de som har ännu längre att åka.

Någon som har nått bra boende att rekommendera på Koh Samui?
    Skulle gärna vilja ha hus eller lägenhet men tycker att allt blir så dyrt, är ju inte direkt ute efter nå lyxboende.

Du behöver inte åka till sthlm!
    Skicka in passen + visumansökningar, pengar och foton i ett rekomennderat brev till ambassaden i göteborg, inom några dagar har du visumen klara :)
    det är bara sthlm som inte tar in ansökningar via post, men göteborg gör det!
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-10-26 16:30:19 följande:
    Du behöver inte åka till sthlm!
    Skicka in passen + visumansökningar, pengar och foton i ett rekomennderat brev till ambassaden i göteborg, inom några dagar har du visumen klara :)
    det är bara sthlm som inte tar in ansökningar via post, men göteborg gör det!
    alltså., pengar till porto tillbaka.
    vi skickade tre pass och då var det 120 kr vi skulle skicka med.
    visumansökningarna är gratis förtillfället, så porto är det enda som kostar.
  • Thegran
    annaOmeja skrev 2010-10-26 17:09:53 följande:
    ringde du ambassaden och fick veta hur mycket pengar du skulle skicka med??
    ja, vi ringde och frågade exakt vad som skulle med och då fick vi även summan.
    Ni måste bifoga två id kort per person också, vi tog våra i en fotoautomat på coop, kostade 80 kr för fyra foton, hade vi tagit här i stan hos fotograf hade det gått på 200 kr.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-26 16:46:34 följande:
    Tessa: Om du vill så kan jag skicka dig mitt Vichy-stift. Det hinner komma fram innan du åker och jag har massa tid att skaffa ett nytt.
    Det vore supersnällt! Jag skickar meddelande till dig nu på direkten! :)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-26 19:35:24 följande:
    förlåt jag letar i tråden efter var det är på nätet jag ka kika på var jag handlar billigast valuta just nu. Vad heter länken, någon som vet? lovar att spara den denna gång
    www.vaxlingskontor.se
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)