• Peak

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nå'n som testat holidayphone i Thaland? Tror en iPhone i vårt hushåll inte är operatörslåst och med surf för 84:-/ mån kan det ju vara värt då kopplar man väljarna paddan via surf i mobilen!? Andra telefontips som är billiga?

• Peak
    Anne69 skrev 2012-11-16 08:57:43 följande:

Enklast är att köpa ett kontantkort. Oftast får man själva kortet redan på flygplatsen och sen fyller man på beloppet på närmaste 7-11. Fungerar häpnadsväckande lätt faktiskt! De har en maxkostnad för surf men 3G finns inte så ofta så kontantkortet kommer ni mest att använda för att ringa, fyll därför inte på för mycket om ni inte tror att ni ska ringa mycket. Surfa kommer ni mest göra via wifi, det finns överallt och är nästan alltid gratis. 
    är det Holidayphone du menar?

• Peak

Ni som åker nu, rapportera väder!! :) kollar varenda dag och yr.no tex visar regn varje dag och det kan ju inte stämma!

Vi åker om 11 dgr och har redan packat det mesta haha! Är så sugen på att få åka! Men även om jag har varit i Thailand 5ggr så vet jag att jag har för mycket kläder med mig! Men det är ju som hemma man vill inte ha vissa plagg vissa dagar, känns inte som man passar i det helt plötsligt ;)

Och för 4v får man väl ha lite ombyten!

Ett tips om ni inte redan tänkt på det: vi har packat lite av allas kläder i båda våra väskor om nån av dem skulle komma bort så har man lite att ha på sig!

• Peak
    Grön03 skrev 2012-11-20 12:52:46 följande:
    Nån som vet hur vädret är i Phuket? Enligt SMHI och yr.no är det ju typ oavbrutet regn och åska... Så illa kan det väl inte vara??Gråter

10 dagar till avresa!! Solig
    jag kollar khao lak och hittar också bara prognoser där det ser igenmulet ut och regn, tror inte heller på det! Flört
    Eller vill inte iaf!
    9 dagar kvar!
  • Peak

Är det någon som varit på Splash Jungle water park i Phuket? Såg kul ut :)

• Peak
    Badfantasten skrev 2012-11-24 21:44:40 följande:
    Har inte varit där, men kommer absolut besöka det i Januari. Såg ju helt fantastiskt ut, tack för tips!Cool
    vi åker på torsdag och kommer hem i slutet av dec så jag kan avge rapport efter besöket! Glad
    nellang skrev 2012-11-25 10:04:28 följande:
    Strålande sol och värme på Koh Lanta. Skönt att vila med 2 åringen på rummet när det är som varmast.
    härligt att det är bra väder!

Fattar inte varför alla väderprognoser visar så fel??

• Peak

Vi är i Khao lak och väderprognoserna kanske stämde ändå för de som vi pratat med som varit här ett tag har sagt att det regnat en del men att det blivit bättre nu. Vi kom igår och det har bara varit mulet än så länge men vi blekfisar tycker det är bara bra med en mjuknat med solen! Det verkar bli bättre väder efter helgen och eftersom vi ska vara har 4v så stör det inte direkt! Sitter just nu på balkongen, lyssnar på vågorna och njuter en backade breezer :) livet är inte så hårt just nu!

• Peak

Är det någon som varit på Kata på senare år som rekommenderar det? Vi var på Phuket för många år sedan och jag tyckte Patong, Karon, Kata var "för mycket" redan då!? Men det är ju olika vad man gillar såklart!! Och tur är ju det! Jag skulle dock inte rekommendera några av mina vänner något av Patong, Karon, Kata...

• Peak

Tryckte iväg innan jag var klar...

Jag får samma tankar när jag tänker på de ställena som när jag tänker party på Ibiza typ eller som när jag var yngre då det var party på Kos som gällde ;)

• Peak

Är i Khao Lak nu och är sugen på att åka och shoppa nånstans, några tips? En tjej pratade om nåt köpcentrum mot Phuket town tror jag! Är så länge sedan jag var på Phuket så det lär ha ändrats en del!

Ge mig tips :)

• Peak

Är det krångligt att skaffa visum? Vi var borta 4v sist och nu vill min man vara borta minst 5v! Men vår stora son kommer gå i 2:an i vinter, måste han gå i skola i Thailand då? Någon med erfarenhet?

• Peak
    Pojkmamma2 skrev 2014-03-22 17:48:45 följande:
    Hej! Ni som varit i Thailand både hög o låg/sen säsong. Är de nån skillnad på luftfuktigheten? När vi klev av planet igår kändes de sön att kliva in i en bastu. Så fruktansvärt kvavt o ja började fundera på vad vi gett oss in på egentligen :-P inte blev de bättre av att sonen på 6 år blev åksjuk av Fritidsresors transferbussen som körde som en galning. :-P men nu har vi börjat vänja oss något vid värmen ialf. Men tänkte höra om de e nån skillnad på januari o mars med tanke på fukten?
    ja minns bara mars som hemsk månad i Thailand, man var konstant blöt!
  • Peak
    TomMon skrev 2014-03-11 11:26:30 följande:
    Går han i kommunal skola här hemma? Hur många skoldagar är det som ni måste ansöka om ledighet för?
    Ja det gör han. man får väl pricka in jullovet så egentligen blir det väl inte jättemånga dagar då, julen ligger ju bra i år! Så jag får det till 11 dgr att ta ledigt, 9 i år och 2 nästa år. Det borde väl gå bra!?

Men visum? Är det krångligt? Kostnad?

Tänk om man kunde hyra ut sitt hus när man är borta i 5v, vad mycket man skulle spara då! Men vem vill hyra ett hus om man inte bor i Sthlm Rynkar på näsan

• Peak

Är det något liv i tråden här längre? Jag själv har övergett familjeliv för alla grupper på FB! Men det finns ingen sådan här grupp på FB än va? Kanske skulle öppna en? Eller vad säger ni, hänger ni fortfarande på FL? Glad

Vi tänker oss att åka i dec och vara borta i 4-5v. Någon som har fixat visum här hemma och inte åkt ur landet när ni är på plats? Får alla visum om det är korrekt ifyllt osv? Annars blir det ju moment 22, man måste ha flygbiljetter för att få visum men får man inget visum kan man ju inte resa och vad gör man då med flygbiljetterna?

Har fått pris med Thai nu, 2 vuxna en 8-åring och en 1-åring = 26,850:- är det bra pris tycker ni eller var bokar ni? Det blir isf 11 dec-10 jan (eller 17 jan)

• Peak
    Simbaa skrev 2014-07-13 14:45:09 följande:

Jo Peak det finns på FB
    www.facebook.com/groups/458320610891136/

men se där vad kul, jag ansöker genast! Tack!!
    Acefi skrev 2014-07-13 21:48:06 följande:

Peak: Jag hänger ff kvar här :) och vi funderar också på resa i dec-jan. Har bara kört Koh Lanta med barn än så länge, har varit nere 4 ggr i 1-2 månader åt gången. Denna gången tänkte vi ev stanna ett par dagar i Bangkok och sen kanske vidare till Koh Samui där vi var innan kidsen kom. Frågan är om vi kan hålla oss ifrån underbara Lanta... Vart ska ni? Vilka har ni fått pris på Thai av? Vi har löst visum hemma efter vi bokat biljetter.

från jorden-resor, var det bra tror du?
    Vi har varit med stora sonen 2 ggr (lillebror är 6 mån än bara) och varit i Khao Lak båda gångerna! Vi tycker det är toppen så det kan bli en tredje gång haha! Vet inte var man ska åka annars? Blir så svårt när man inte kan något om ställena, var man ska bo och så!
    Anlitade ni ett företag som skötte visumansökan åt er då? Eller skickade till ambassaden? Nu kan man inte skicka bara besöka dem personligen, men det var lite skillnad i pris på företaget som hjälper till, typ 1000:- ? och ambassaden 260:- per man. Vet inte om den extra veckan gör så stor skillnad, kostar mer i hotell och matpengar, semesterdagar, mindre lön, och kostnad för visum - kanske bara lättare att stanna de 30 dagarna Flört
    Vart har ni bott på lanta?

• Peak

varför får man sådana knaspriser när man letar flyg själv? Direkt med Thai 77.000:- eller ännu mer! Förvånad

• Peak
    Simbaa skrev 2014-08-03 19:24:31 följande:

när ska ni åka Peak

har tänkt oss 11/12-10/1 med jordenresor får vi ca 27.000:-

Någon med tips på boende i Khao Lak? Har kollat the sands (lite för dyrt eg men så fint det ser ut!!) Familjerum!) har också kollat på Centara Seaview resort som verkar fint. Några fler tips? Ska stanna i 4v så med de två hotellen i 3v har vi redan spräckt den tänkta budgeten på 1000:-/natt Skrikandes 
  • Peak
    Pojkmamma2 skrev 2014-08-04 00:19:09 följande:
    Vill ni ta de lugnt o struntar i barnklubbar mm mm så kan ja varmt rekommendera briza beach hotell khao lak. Helt underbart hotell som vi bodde i under 2v. Boka med direktutgång till poolen, de e suveränt!

khaolak.nu.r24.asia/676562/&cur=SEK&lg=se&stay=
    ja har kollat på det, såg fint ut men det verkade vara en bit till "stan"? Vill inte åka tuk tuk etc då vi har en 1-åring med oss.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)