Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2012-09-13 17:40:25 följande:
    tips på hur man roar en nybliven 14 mån på flyget? tips på leksaker?

Duplo

Favoriterna av pekböckerna

Tittut-lekar

Teater med några gosedjur

Sova
  • Billabong

Vi är också igång med att boka. Någon som hittar bättre flygplatser på en annan site än skyscanner?

• Billabong

Det är helt omöjlilgt att hitta tips på boende bakåt i tråden...
    Vi ska resa reguljärt med tre små barn och har tänkt oss att vara huvudsakligen på Klong Dao på Koh Lanta. Men, vilket boende är att rekommendera. Vi kan inte bo så trångt i bara ett rum utan behöver iaf två rum eller två bungalows som "sitter ihop". Alternativt en lägenhet med två rum. Eftersom vi har tre små badfantaster så vill vi ha en pool också. Vi kommer stanna ungefär i en månads tid. Bra matställen i närheten tänker jag mig att det finns överallt.

Jag vill främst få era erfarenheter av boenden, ni som har varit där förr. Vilka är att föredra och ungefär vad har ni betalat. Ni är ju många som redan har bokat era resor och/eller har varit där förr.

Nu börjar det bli dags att boka för vår del, så jag är oerhört tacksam för all input.  

• Billabong

mollos: Avresan bir antingen i början av januari eller mitten av februari.

Hur stora boenden har ni bokat? 

• Billabong

Bokade du via deras hemsidor eller en bokningssite? Eller via e-post?

Vi har inget litet barn som kan sova i resesäng, däremot kan vi hysa sängplats för alla om det finns två dubbelsängar, alternativt en dubbelsäng och två extrasängar. Barnen är 3 år (tvillingar) respektive 5 år. 

• Billabong
    Mawe123 skrev 2012-09-30 18:49:43 följande:

Vi har bokat hus via lantahideaways, vi har också tre barn och vill ha stor altan eget kök och tre sovrum. Vi kommer att bo i villa på Southern för tredje gången - första året bokade vi via Lanta diver.
    Tack för informationen!
    Varför bokar ni inte genom Lanta diver igen? Har fått det tipset från andra och undrar om det är bra att hyra via dem? Är det family house ni brukar bo i på Southern? Hur länge har ni stannat/ska ni stanna där? Går det komma ner i pris genom att hyra flera veckor (3-4)? Upplever du att det är bäst priser att boka via lantahideaways?
    Mawe123 skrev 2012-09-30 18:52:18 följande:
    Lanta tips, tack :) Restauranger, utflyktsmål, hotell, pool - som ni vill rekommendera! .. Tar jag tacksamt emot.
    Vill ni bo på olika ställen under er vistelse?
  • Billabong

Peak: Kolla på skyscanner.se Även luftgrop.se och reseguiden.se är bra sökmotorer.

Spelar det ngn roll vilka veckodagarna man kommer för att få ner boendepriserna om man stannar längre (3-4 veckor)?
    Är sugen på att boka flyg nu för att slippa råka ut för detsamma som Peak... Om nu de billiga priserna jag hittade för ett tag sedan finns kvar. *peppar peppar*
    Tänker mig att boende får lösa sig... 

cillae skrev 2012-10-01 06:22:47 följande:
    Maila direkt till resorterna och fråga om pris och rabatt. Vi brukar bo på DR, minisuiterna har connecting door. Deluxen har ingen dörr, men sitter så att säga ihop två och två. Finns även family. Ligger på bra del av stranden, längst ner är det väldigt stenigt och svårt att bada. Två pooler finns det. mycket restauranger både på stranden och uppe på vägen
    Stort tack för bra konkreta tips.
    Är det alltså inte så bra strand söder om DR Lanta? Precis sådant som jag inte har en susning om och är guld värt med tre små badgalningar i resesällskapet.
    Får slänga iväg ett gäng mail kommande dagarna känner jag.
    Anne69 skrev 2012-10-01 08:39:45 följande:

Har några generella tankar, efter vår månadslånga resa feb-mars 2012, två vuxna o två barn 3 o 5. Bo bättre ju längre ni stannar på ett o samma ställe, man hinner reta sig på småsaker annars. Det går att bo lite sämre om man bara bor en kort tid. Boka minst 3 max 6 nätter på samma ställe, man kan bo kvar på samma ort/strand men byta hotell så man får lite omväxling, inte minst ny frukost Flört

Boka rum med AC, tillgång till pool och strandnära läge. Vi behövde leta efter familjerum med fyra bäddar men ni bör klara er på ett större dubbelrum med extrasäng (som oftast en vuxen får sova i.....). Ni kommer inte kunna ta er långt med en tvååring, inse det och bo därefter. Men skippa också svenska charterställen med all inclusive, det blir liksom inte Thailand.

Vart ni sen ska ta vägen beror ju på vart ni åker. Vart går ert flyg?   
    Åh vilka bra tips!
    Vi kommer nog inte ens orka byta boende under vår vistelse där alls... Mäktar inte packa ihop allt och dra iväg med barnen. Har alltid rest så förr, innan vi fick barn, men nu tror jag att vi skippar omväxlingen och stannar på ett ställe.
    Har du några särskilt bra tips vad gäller Koh Lanta?

En sak jag undrar särskilt nu är transporten till Koh Lanta. Hoppas någon/flera kan svara.
    Jag tänker mig att vi flyger till Krabi (eller?) och undrar då om det går att ta sig till Koh Lanta hela dygnet eller om vi behöver landa i Krabi senast ett visst klockskag för att kunna komma fram samma dag?
    Så annorlunda det är att backpacka med tre små fripassagerare... Sådant här tänkte jag aldrig på förr...   
  • Billabong

Karolina75: Usch så fruktansvärt sorgligt och meningslöst... Känns futtigt att bara kunna beklaga den enorma sorgen.  Hoppas du kan få bra tips här av alla vana thailandsresenärer så att ni får en fin, läkande familjeresa. Själv har jag ytterst begränsade erfarenheter av Thailand än så länge.

MissCh skrev 2012-12-07 20:51:50 följande:
    Underbart att vara på Lanta men man vill ju inte vara där i flera veckor, så bra att kombinera med nåt annat.
    Hej! Jag undrar varför man inte vill vara där i flera veckor...? Vad är det du tycker saknas? Eller är det mer att du generellt vill förflytta dig och uppleva olika saker under samma resa?
    Vi håller just på att boka in oss där i en månad och nu funderar jag på om vi gör ngt galet? Enligt våra planer kommer vi bara att göra en kortare utflykt med ett par dagars övernattning på en närliggande ö.   

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)