Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Halvblod: Njae, riktigt så länge brukar det nog inte ta. Där jag har läst (1177, vårdguiden, smittskyddsinstitutet m.fl.) står det att inkubationstiden för vattkoppor är 10-20 dagar, vanligast att man blir sjuk efter 12-16 dagar. Våra barn blev sjuka med 14 dagars mellanrum och det har flera bekantas barn också blivit.
    Hur länge ska ni vara iväg? För ni kan inte flyga hem om barnet är sjukt. Det är ju enormt smittsamt.

• Billabong
    elinaehn skrev 2012-02-23 18:21:12 följande:

TACK jisses kopia på passen har jag inte fixat! resten är under kontroll. utom att jag bör få bort mer av packningen o sen sista minutengrejerna ska jag förstås göra sen. men tack för påminnelsen!!

Var så god. Låter som du har koll på allt redan. När åker ni?
  • Billabong

Ja, vi får hoppas att ni helt slipper det i samband med denna resan.
    Usch vilken maximal otur att ni träffade på en smittbärare precis nu.   Å andra sidan finns det mkt annat man kan insjukna i som man inte ens vet om lika tydligt.

• Billabong

Jag hoppas innerligt att alla, stora som små Thailandsresenärer, som ska iväg inom kort hinner bli friska i tid inför sina avresedatum.

Och för egen del blir jag mer och mer inriktad på att lägga resan i oktober/november istället för januari-mars.

Apropå det, är det någon av kusterna, inkl. öar, som är olämplig att åka till under senare delen av hösten? Är monsumperioden på intågande då? (Har varit i Malaysia förut och där stänger öarna på öskusten ner helt november-februari.)   

• Billabong

frökenjulie: Om hon själv inte vill dricka frivilligt så är det bara att bestämma över barnet och använda doseringssprutan. Den finns med i medicinväskan av en anledning. Det känns inte alls roligt men är nödvändigt.  Så små barn blir oerhört lätt uttorkade. Spruta inte rakt bak mot svalget, det kan trigga kräkreflexen, utan spruta vätskan mot bakre kinden, så att hon lätt kan svälja ner vätskan. VAD det är hon får som vätska är i detta läget oväsentligt. Det viktiga är ATT hon får i sig vätska och gärna ngt med lite socker i som ger lite energi och kanske triggar igång aptiten på köpet.

• Billabong

Tips till medicinväskan: Xylocainsalva och termometer för att kunna veta om de små har feber.

Tvättlina och klädnypor tycker jag är bra att ha med sig.
    Universaladapter
    Multiverktyg som innehåller en liten tångfunktion
    Säkerhetsnålar
    Vajerkombinationslås har varit bra också   

• Billabong
    Lycka 1 skrev 2012-04-11 12:01:30 följande:
    Jag har lovat min son (11år) att vi ska ta en resa i augusti någonstans. Jag var med dottern i turkiet förra året så nu är det hans tur.

Hade tänkt turkiet i år också men börjar fundera mer och mer på thailand. Är det värt att åka dit i augusti?
    Finns det billiga resor nu att få tag på? Och vart rekomenderar ni att vi åker isf?  

Öarna på östkusten av Malaysia på Malckahalvön (dvs söder om Thailand) har bra säsong då. Underbar dykning och snorkling vid Perhentian Besar, t.ex. Gillade ffa dyken vid Sea Bell.
    Hur länge ska ni vara iväg och vad är ni intresserade av att göra? Kanske ett besök på Borneo kan locka med sitt spännande djurliv m.m.? 
  • Billabong

Anne69: Stort tack för en utförlig och bra sammanfattning av era intryck! Mkt givande läsning.
    Vilka ställen bodde ni på på Koh Lanta? Vilka var riktigt bra av dem o vilka inte lika bra. Såg ni/hörde ni om andra boende som verkade bra? 

• Billabong

Kalasbra info, Anne69! Stort tack igen.

Peak: Varifrån ska ni åka? Och är det till Krabi ni vill?
    Jag brukar kolla Luftgrop.se och reseguiden.se där kan man lätt kolla om närliggande datum har billigare priser.  

• Billabong
    molnen skrev 2012-06-09 19:54:15 följande:
    Vad kostar det att gå där ?

Olika priser under olika säsonger. Priser och massor av annan information finns på hemsidorna.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)