Inlägg från: benjamin 040722 |Visa alla inlägg
  • benjamin 040722

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Xanadu skrev 2010-11-29 10:15:18 följande:
    Har läst runt lite i tråden och ser att det finns mycket kunskap här, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med lite frågor.

Vi tänker åka till Thailand i sex veckor februari-mars. Barnen är då 3 mån och 22 mån. Vi har aldrig varit i Thailand tidigare så det är mycket att ta reda på nu!

* Vart ska vi åka? Vi är lite inne på Koh Samui men tar gärna emot andra förslag. Vi vill att det ska finnas boende med hyfsad standard att hyra för längre tid, fina stränder (så klart!) och möjlighet att gå på drop in-yoga. Annars har vi inte så mycket ambitioner när det gäller upplevelser utan vill mest slippa vinterkläder för barnen och få lite miljöombyte. Tar hemskt gärna emot konkreta tips på boenden man kan hyra för 4-6 veckor!

* Vilka vaccin behövs? Jag har inget gulsotsskydd från tidigare, kan jag ta t.ex. Twinrix trots att jag ammar nu? Och vad bör man ge barnen?

* Hur är det med insekter, är det mycket mygg även på mer turistiga ställen vid havet eller är det inget problem?

* Vilka flygbolag rekommenderar ni? (vi reser från Stockholm och vill förstås gärna ha så få byten som möjligt)

Hoppas nån av alla erfarna Thailandsresenärer i tråden har tid att hjälpa oss att orientera oss lite :)
    Vi kommer vara på Koh samui en månad, har aldrig varit där tidigare utan bara på andra ställen så det blir ngt nytt för oss =) Vi har valt att bo på västkusten på en strand som heter Lipa noi. Inte så turist expanderat, kanske tom lite väl lungt som jag förstått  men det ska bli skööönt. Vi har hyrt hus i ett område. Huset är 100kvm ligger på stranden och har egen pool! Det ser jätte fint ut, men jag vet mer om 2 veckor I hus området finns träningscenter och resturang. Vi bokade via www.dreamlivingsamui.com 
  • benjamin 040722

Min son önskar sig beyblade i julklapp. Jag hoppas slippa släpa de över halva jordklotet och undrar om någon här har stött på några såna i Thailand?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i.animecrazy.net/beyblades.jpg&imgrefurl=http://www.animecrazy.net/beyblade-images/188&usg=__SeJ7VoGZ3dIQX89hwhN11B2ToBk=&h=300&w=300&sz=80&hl=sv&start=3&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=mxY8iV86fdqEfM:&tbnh=116&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dbeyblade%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1R2ADSA_svSE398%26tbs%3Disch:1

• benjamin 040722
    Ja var där nästan en vecka =) Lugnt och otroligt fint. Förtsa morgonen fick jag dock en smärre chock då jag tittade ut genom vårt badrumsfönster medan jag borstade tänderna och till min fasa upptäckte en krokodil! Ja det såg ut som en på håll men det var en otroligt stor varan vilket kändes mindre trevligt... På kvällen gick vi ner och badade och fick då uppleva "ljuset" som finns i filmen the beach Minns dock inte vad i vattnet som framkallade det när man rörde sig? Men fint var det även om jag var mega rädd att at ett dopp mitt i natten det gör jag nog inte om...
  • benjamin 040722
    stockrosen skrev 2010-12-01 10:30:28 följande:
    Ha ha...ja det är lite skillnad  på att se en "krokodil" och ett rådjur som jag kan göra här hemma.
    Stora varaner såg vi faktiskt ofta i Thailand. Speciellt på Raily Beach. Och på Phi Phi. Jag tycker de är fascinerande. Det där ljuset minns jag inte från filmen....kanske skall se om den
    Ja eller hur Branen längtar efter att få se alla djuren, och att få rida på elefanter. Nu vill vi oxå åka!
  • benjamin 040722

Ang allerigier och Thailand. Någon här som har erfarenhet av det?

Vår son har komjölksprotein allergi. Finns alternativ till smör, mjölk och fil där nere? Funderar nämlingen på om jag ska behöva släpa med hans fil pulver...

Mannen min har gluten, hur är det med det?

• benjamin 040722
    molnen skrev 2010-12-01 13:22:29 följande:
    Min mamma har Gluten och dom har varit mycket i Thaland och i detta land använder man inte produkter med gluten i matlagning så det är inga problem. Bröd är dock svårare att få tag i så ta med hårdbröd.
    Tack, det ska jag packa med   
  • benjamin 040722
    MissKaos skrev 2010-12-01 19:46:27 följande:
    Dom äter ju inte mjölk osv själva.. Så gillar han thaikäk är det nog inget stort problem.. Det är väl frukosten isf, om ni har det inkl annars kan man ju äta god soppa (rissoppa älksar jag) Elller stekt ris eller så till frukost. Och frukt, juice osv.
    kan bara bli lite enformigt att äta frukt i 2 månader vore bra om det fanns smörgås utan mjölk och margarin iaf. Men det borde det juh göra... Tyvärr är han rätt kräsen, så varken soppa eller stekt ris hade fungerat Inte ägg heller. han äter inget annat pålägg heller än leverpastej och korv ibland. Så finns inget vegetabiliskt smör så blir det trist

Någon annan med erfarenhet ang komjölk fria produkter i Thailand?
  • benjamin 040722

Blir ju nervös när man kollar vädret och det visar regn 10 dagar fram =( Brukar det verkligen regna så här mkt i Thailand nu?

• benjamin 040722
    Caaatrin skrev 2010-12-02 13:13:17 följande:
    Ja, samma här. Åker på tisdag. Jobbigt när man betalar så mycket pengar för sol och bad och sen regnar det. Några vänner till oss var i december förra året och då regnade det typ två gånger på två veckor..Det funkar ju, men mulet och regn varje dag i två veckor är ju inte särskilt kul!
    nej eller hur  Nu ska visserligen vi vara borta i nästan 2 månader, men inte vill jag ha en massa regn och mulet iaf... Vill juh ha SOL Jag har varit i Thailand i Juni/ juli en gång och då ska det juh vara regn period. Men under mer än en månhad så var det endast en dag som vi inte kunde besöka stranden och det var regn max 4 kvällar/nätter...

såg att Hua Hin har sol iaf Dock är jag inget fan av Hua Hin. Men visar det sig att regnet tänker hålla i sig får vi väl åka dit iaf (trots betalt hus)

Jag håller tummarna att regnet ska ge med sig.
  • benjamin 040722
    Caaatrin skrev 2010-12-02 13:24:13 följande:
    Vi ska bara vara borta två veckor..Och bara vara på lanta. Hoppas verkligen att det blir bra! just nu ser dte ju inte så lovande ut.. vader.hitta.se/vaer.aspx?id=14911721 Vädret för lanta!
    Nej verkligen inte

Hoppas, hoppas det inte stämmer.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)