• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

resemamman skrev 2010-04-18 17:01:13 följande:
    Har du tid och pengar så åk! Jag har rest själv med mina två barn en hel del, från att den yngsta bara var ett par månader gammal (skiljer 2 år mellan dem) och det har gått bra och varit roligt! Inte "semester" i betydelsen vila, men miljöombyte, värme och avkoppling på ett annat sätt än hemma. Har du ingen kompis med barn som vill följa med? Det brukar bli riktigt mysiga resor med bara mammor och barn :)
    tid och pengar finns :) är ledig hela sommaren och har inga planer alls eftersom sambon jobbar och spar sin semester till resan i nov - dec.

njae, tror ingen kompis har råd och möjlighet att följa med, iaf inte nu när det är rätt kort tid kvar till sommaren.
    skulle ev kunna få med mamma eller syster, men de ska med i nov så det är tveksamt.

har sån beslutsångest! tänker mig en skitjobbig flygresa med ett skrikigt barn som inte sover en sekund...haha. väl framme tror jag inte det är några problem men just resan känns smått jobbig på egen hand.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-18 19:14:39 följande:
    TessaG: Jag har rest ett flertal gången ensam med mina barn, dock inte till Thailand men andra länder.Har rest med ett eller två barn åt gången. Jag tycker det är otroligt mysigt att resa med ett barn! Kommer jag att göra många gånger till!I sommar blir det dock sverige. Jag och mina tre barn ska till dalarna i två veckor Sen i vinter blir det thailand med yngsta dottern och hennes pappa.
    har du rest så långt på egen hand med ett så litet barn? :) hur gick det?
    är man två på flyget kan man ju hjälpas åt lite, men är man ensam kan det ju bli otroligt tufft om det inte riktigt går som man vill.

alternativet att ta en resa till något annat land finns ju med, för att korta restiden, men länderna kring medelhavet och så lockar inte speciellt mycket...
  • Thegran
    Pelex skrev 2010-04-19 14:22:18 följande:
    Det var precis det jag kände när jag senast slängde en snabb blick på resebudgeten Antingen får lillkillen gå i väldigt stora sommarkläder i sommar eller så får jag försöka hitta kläder som kan passa i november på rean som brukar vara när sommaren är slut här. Sokläder lyckades jag ju fynda på Sunblocks rea i vintras :)

vi köper på oss större kläder redan nu när vi hittar billigt på tex tradera :) resten köper vi nog på rean sen, eller i Ullared.

solskyddskläder fyndade jag också på sunblockrean :) och flytvästar är inhandlade begagnat (varav en helt NY baltic kostade 35 kr på loppis!) Bara resevagnen kvar i stort sett.

• Thegran
    benjamin 040722 skrev 2010-04-19 10:50:14 följande:
    spännande =) vad har du hitta för pris?Jag hade nog rest Älskar att resa! Men visst kan det juh vara roligt att spara pengarna och åka alla tre senare oxå... svårt val. Jag har varit själv med mina barn dem senaste 2 åren till Abu Dhabi/ Dubai riktigt härligt med egen tid (tog med ett barn åt gången)
    strax under 4000 per skalle med thai.
    Lutar nog åt att vi inte åker i sommar. Tror vi spar pengarna till en gemensam resa nästa år istället. Dottern och jag får hitta på nåt att roa oss med här i landet istället.
  • Thegran
    benjamin 040722 skrev 2010-04-19 10:39:55 följande:
    Min mamma och syster sitter fast i Moskva! Dem kommer ingenstans, dem är som "inlåsta" får inte sina väskor, sover på sten golv, köar 4 timmar för matkupponger och det finns inga uttagsautomater så dem kan få ut pengar till att ansöka om visum så dem kan ta sig därifrån... Dem har nu mutat en rysk flicka att gå ut med  mammas visas kort för att hämta pengar så dem sen ska kunna ansöka om visum och ta sig ut från flygplatsen och sedan förhoppningsvis vidare med tåg till Finland...De har varit i Thailand, flygit med ett ryskt bolag. Tror inte dem väljer ryskt fler gånger... många andra resenärer med andra bolag har fått hjälp med visum och bokning av tex tåg... med mamma och syster har inte ens fått ngn info från deras bolag, inte ens ambassaden får tag i dem... tycker så synd om familjen, men gånger som dessa visar det sig att man får vad man betalar för. Hoppas dem kommer hem snart.
    nä fy!! Varför får de inte ens sitt bagage?! Och man tycker ju att det måste kunna ordnas med pengar så de får ansöka om visum! fy vad dåligt, lider med din mamma och syster! Hoppas de kommer hem SNART!
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-21 15:14:04 följande:
    smart att spara i THBSKa jag börja med också tror jag..Lite svårare att bränna pengarna då
    nackdelen är ju dock att det blir en hel del kontanter att ta med sig. Jag föredrar att ha pengarna på kort.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-21 14:45:17 följande:
    Vi är också hemma här i GBG i sommar. Vi pysslar lite med huset istället och så lägger vi krutet på thai-resan i december. Jag är iaf glad att resan redan är betald, då blir det inte så mycket att spara ihop. Jag är sanslöst dålig på att spara alltså..... .Men jag smygsparar ju faktiskt förresten....när jag har lite pengar över så växlar jag till mig lite Baht. Oftast bara 2500 Baht per gång. Sen har jag ett gömställe som min man inte känner till. När resan närmar sig så ska jag överraska honom med summan. Jag räknar med att få ihop minst 30.000 Baht - alltid något....
    åh, gbg är ju helmysigt! Vi brukar åka dit några gånger per år, sambons jobb har en lägenhet vid vasastan som man får låna gratis :) helt perfekt läge!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-21 17:36:24 följande:
    I värsta fall får man växla tillbaka dem innan man åker och sen sätta in dem på kontot. Det viktigaste för mig är att jag inte bränner pengarna i väntan på resan . Sen hyr vi iofs lägenhet i Thailand av en bekant som vill ha betalt i cash (Bath) så vi måste ha med oss cash ändå.
    ah, ja då är det ju kanske lite annat :)

vart var det du skulle åka? Kata, eller minns jag fel?
  • Thegran

tips på hur man underlättar flygresan för en två åring? är ute i god tid - men tankarna snurrar ju :)

vi har tänkt köpa en bärbar dvd för att försöka roa henne iaf korta stunder med film. kanske en sån där ritplatta? brukar två åringar gilla sådant? russin, små leksaker..men vad?

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-21 19:45:26 följande:
    Nästan, vi ska till Karon - igen. Det känns OK, men det hade varit kul att se sig om i Thailand. Men nu är det flera viljor inblandade, plus att barnen är såpass små när vi åker så just för denna resan känns det ganska tryggt att bege sig till ett ställe man känner till. Och vi känner ju en hel drös med folk i Karon så lite kul är det ju . Men nästa gång får det gärna bli ett annat ställe, gärna på andra sidan, tex Koh Tao .
    koh tao är jag också sugen på!! Kanske ska ta det nästa år, vill iaf till den sidan då :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)