Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mawe123 skrev 2010-06-15 19:37:13 följande:
    Vi reser nog inte bättre än någon annan, men vi har valt att boka ett direkt flyg från arlanda till krabi utan mellanlandning och med TUI fly´s underhållningspaket i varje stolsrygg, så att restiden ska fungera så smidigt som bara går =)

Sen har vi bokat detta huset goodfriends.nu/properties/residential/Souther.../
    eftersom det huset vi bodde i i vintras var uthyrt redan, men jag tror vi kommer att trivas Flört
    William 000213, Lowe 070712
    Det är superfint. Vi bor i lägenheterna som vanligt men hade valt husen om jag inte vore så snål. Hoppas din son tar det lite lugnare på sin upptäcksresa i huset i år.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-06-15 19:09:44 följande:
    ja precis. Är man borta en månad är det billigare. När man överskrider det stiger priset, vi är borta 6 veckor, vilket gör att det blir en "tre månaders biljett", och då är priset högre.

när betalade ni er resa?
    och vilka flyger ni med?

Hade vi varit borta en månad, och tagit sådana biljetter man betalar vid eller strax efter bokningen, så hade vi kommit betydligt billigare undan vi med. Vi valde dock att ta biljetter vi kan betala 4 veckor innan avfärd, mycket för att vi inte ville ligga ute med pengar så långt i förväg.
    (vi är förövrigt borta 1 nov - 13 dec)
    Vi har aldrig rest så billigt. Tidigare år när vi stannat flera månader har varit dyrare.
    Vi betalade i april tror jag men bokade om för två veckor sedan pga flighten inställd, det sparade 4000 kr! Ett ukrainskt bolag. Säkert usel service. Mellanlandar Kiev. Vi tar nog en natt i Bankok år båda hållen, blir för tufft med barnen annars.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-06-17 11:18:43 följande:
    Har ni lägenhet på bottenvåningen då? Jag gillade inte riktigt de låga balkongräckena. Om man bor nederst skulle det vara okej, men högre upp skulle jag få vakte tre åringen hela tiden.

Vi tar med oss min far på resan också, så husen med en egen paviljong passar oss perfekt. Vi hyrde B9, tror jag det var, förra året, och det var perfekt för våra behov. I år blir det ett C hus tvärs över gränden, tror det huset är vääääldigt lika det vi hyrde i vintras.

Räknade lite på vår budget igår, åh shit va dyrt det kommer att bli, resan och boendet ca 100 000 spänn och 40 000 för att äta och leva på plats.

Men då är vi ju 6 personer 3 vuxna o 3 barn.
    Ja, vi har haft de nedersta tre år i rad, blir så även i år. Jag brukar hoppa över räcket om det är bråttom! Matpengar tycker jag inte du ska räkna fullt ut, det kostar ju hemma med. Och så sänker vi värmen i huset och sparar massor, eller hur.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-06-17 12:53:16 följande:
    Ja vi får väl tänka så, maken sa igår när jag satt och plitade ner min budget att vi kanske inte behövde åka på så mycket båtutflykter och inte hyra egen båt något, men näe det örat vill jag inte lyssna på - vill ju unna sig massor när man väl kommit iväg =)
    Ja, med tanke på hus stor del av budgeten flygbiljetterna utgör så känns det trist att snåla på det som gör resan minnesvärd. Min man påminner mig alltid om det när jag undrar om han alltid måste ta rätter för 300BHT istället för 150, dumsnål som jag är!
  • Smilla75
    winters skrev 2010-06-22 20:07:48 följande:
    Tyckte att det såg ut som samma priser överallt där jag kollade, men det går säkert att få bättre erbjudanden på plats, men vi vill ha det bokat och klart så att vi vet att vi kommer iväg på det sätt som vi vill, att det blir den billigaste möjliga dykturen var inte viktigast för oss.
    Vi valde en svensk båt som även passar barn och är anpassad för oss som inte dyker och mannen som vill dyka massor! :)
    Oscar 091001
    Det är jättestor skillnad på de svenska arrangörerna och de thailändska vad gäller standard så ni har säkert valt rätt.

Vi har klarat oss på 400 kr dag på Lanta. Då har vi själva köpt alla måltider (alla ute utom frukost) för 2 vuxna och 2 barn under 4 år. Samt lokala utflykter utom dykning, som är dyr i Thailand. Men vi är inte så spendersamma. Här ingår inte shopping men på Lanta finns inget att shoppa ändå.
  • Smilla75
    Flamma skrev 2010-06-25 21:20:55 följande:
    Håller med, har inte heller sett det...
    ★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
    På Lanta har nästan alla longstays hjälm till sig och sina barn. Det gäller dem som hyr egen tuktuk vilket de flesta gör. Jag har inte sett det på någon som åker med taxituktuk. Vi har inte hjälmar på våra barn men åker bara korta sträckor, ska vi långt hyr vi bil. Vi har inte bilstolar i bilen heller därnere dock.
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2010-06-25 22:25:10 följande:
    hjälm.. som i cykelhjälm eller??
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
    Nej, de jag sett har störtkrukor.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-06-26 22:44:16 följande:
    Jag måste bara fråga er. Skulle man se störtfånig ut i "baddräkt" på stranden in Thailand? Jag har fått väldigt ful magen nu efter andra graviditeten och det är inget som jag kommer att kunna banta eller hinna träna bort (med 2 små barn). Så magen vill jag helst gömma och jag funderade på en sån här:
    www.triumph.com/se/sv/2244.html

Jag ligger inte en sån som ligger och pressar i solen, utan jag softar under ett parasoll ska jag tillägga .
    Milea 080217 Lucas 100202
    Jag har köpt en baddräkt själv i sommar eftersom jag är nyförlöst och ser ut att ha celluliter på magen. Klart man kan ha.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-06-27 10:31:55 följande:
    Något som de flesta borde anamma . Hur många gånger har man inte sett svullstiga gubbar i minimala badbyxor på restaurangerna? Blä och nej tack!
    Milea 080217 Lucas 100202
    Ja, det är äckligt! Jag brukar ta en sarong.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)