• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-11-19 13:33:25 följande:
    Åh, har precis varit inne på TessaG's blogg. Jag blir helt suk av ditlängtan (även om vi inte ska till Lanta).....30 dagar kvar
    suuuuk = sjuk Solig
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    annaOmeja skrev 2010-11-21 10:33:19 följande:
    Usch vad mycket skriverier det är om maneterna! Satt här på frukosten mannen och jag och pratade igenom allt, för våran del så känns det som om det bara blir fler och fler saker som gör att vi inte "borde" åka.
    Bvc eller läkarna är ju inte direkt förtjusta att vi åker iväg med våran bebis, hon är inte färdig vaccinerad mot alla barnsjukdomar så som mässlingen. Och att vi ska stanna i 3 månader tyckte de verkligen inte om, det hade varit mer ok om vi skulle vara borta två veckor.
    Vi har vela fram och tillbaka så länge om hur vi ska göra, ska vi utsätta minstingen mot saker hon inte kan få i Sverige?? När vi väl bestämt oss så ska man nu börja oroa sig för maneter istället.........gud va drygt det är att vara förälder, denna ständiga oro!!! 
    Jag känner några familjer som varit iväg med riktigt små barn och varit borta under längre perioder och allt har gått jättebra. Men det är en avvägning man får göra själv för känner man att man bara kommer oroa sig så blir det ju inte mycket yill semester Thailand finns ju kvar, ni kanske kan åka vid ett senare tillfälle.
  • Tullemi
    Tullemi skrev 2010-11-21 14:50:43 följande:
    Jag känner några familjer som varit iväg med riktigt små barn och varit borta under längre perioder och allt har gått jättebra. Men det är en avvägning man får göra själv för känner man att man bara kommer oroa sig så blir det ju inte mycket yill semester Thailand finns ju kvar, ni kanske kan åka vid ett senare tillfälle.
    Tillägg: ni kanske inte ska lyssna allt för mycket på BVC De vet sannerligen inte alltid bäst. Vi har tvärtemot bara fått uppmuntrande ord inför våra resor (av BVC menar jag).
  • Tullemi

Jag blir lite sur när jag läser "Aftonbladet avslöjar: manetinvasion på väg mot Thailand" Skrikandes. Är det verkligen en INVASION på gång och hur kommer det sig att det är AB som avslöjar det isf, grrrrr. Kan de inte sluta med att skrämma skiten ur folk. Man kan väl informera på ett vettigt sätt. Blä å bu.

• Tullemi
    madickenolisabeth skrev 2010-11-21 21:58:41 följande:
    Helt annan fråga; tänkte köpa två riktigt stooora resväskor med hjul.  Vill köpa billigt, vi har bra resväskor hemma men till denna 3-månaderstripp behövs väl nåt extra i storlek. Nån som har tips på var jag ska köpa sådana? ( bor i Sthlm)
    Rusta har en del modeller.
  • Tullemi
    han skrev 2010-11-22 00:52:02 följande:
    tänk på att det finns en maxvikt för hur mycket en väska får väga! vi gjorde misstaget och packade en jätteväska när vi reste sist och fick vid inchekningen packa om och plocka ur väskan och ha som handbagage istället! så kolla med flygbolaget vad som gäller. men brusselairlines får vi ta med oss 23kg+23kg+ 10kg(handbagage) per person. det vill säja två resväskor a 23kgCool
    Vi åker med Lufthansa och där är maxvikten 32 kg för 1 väska. Men vi får givetvis ändå bara packa med oss 20 kg/person....vilket känns lite men det ska nog gå
  • Tullemi
    han skrev 2010-11-22 10:55:40 följande:
    hejhej ige i tråden, undrar om någon här har testat att ha mygglampa med uv eller myggskrämma? och om det funkar?

www.jula.se/myggskramma-134437 ???
    Vi hade myggskrämma med oss första gången vi reste = inga mygg på rummet.
    Andra gången tog vi inte med den = inga mygg på rummet.

Så....lite svårt att dra en slutsats. Obestämd
  • Tullemi
    annaOmeja skrev 2010-11-22 17:57:30 följande:
    Har precis fått tillbaka våra pass från ambassaden. Jag måste fråga, jag trodde att man skulle få nått speciellt papper som skulle vara visum, men som jag fattar så är det en stämpel i passet. Men då undrar jag vad de skulle med våra fotografier till?? Någon som vet??
    De var riktigt snabba!!! Skickade ju passen i onsdags tror jag och fick tillbaka dem idag, sen stod det att det kostar 260:- per person men vi fick tillbaka alla pengar och på kvittot står det 0:-!! Ha, då sparade vi 1040:-!!! 
    Vi TROOR att det finns ett nummer på visumet som i sin tur kan knappas in (av någon thailändare om behov uppstår) på nån sida och vips så kommer din ansökan med bild upp på datorskärmen. Vad tror du om vår hemmasnickrade förklaring? Vi undRADE SAMMA SAK nämligen . Jag får hjälp med att byta mellan stor och lite bokstav här....
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)