• Ancilla

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tili skrev 2010-12-28 09:09:29 följande:

Behöver tips och idéer av er som är kunniga!

Vi är i starten av att planera en resa till Thailand nästa vinter och vill boka tidigt (ej charter)

Jag har varit massor av gånger i Thailand men det var innan vi skaffade barn och känner nu att jag egentligen inte har någon koll alls på vart man åker med barn. Vi kommer att vara 2 familjer med totalt 5 barn mellan 4-11år.

Vi vill hyra hotell el lägenhet/hus i en månad och utgå därifrån om vi sedan vill göra utflykter. Vill absolut ha pool och ok boende men inte lyx. Vill inte lägga massor av pengar på boende.

Vart ska vi åka? Eftersom jag bagpackade i Thailand vid flera tillfällen när jag var yngre så var jag aldrig på alla dessa turistiga ställen som jag antar är bäst för barn. Vad säger ni östra sidan, södra sidan eller vart rekommenderar ni?

Vi satte ut en annons på blocket om att vi ville hura hus eller lägenhet. Det resulterade i en superfin lägenhet på 100 kvm med en enorm pool och precis vid stranden. Om ni vill åka till ställen dit inte alla andra svekskar åker så jag jag tipsa om att söka på Mae Phim eller Ban Phe på blockets sida där folk hur ut hus och lägenheter i Thailand. Det är inte så turistigt men närhet till tex Rayong finns som är en stor stad med massor med shopping. Från Ban Phe går också båtarna ut till den sagolika ön Ko Samet som dock är lite dyrare att bo på. Lycka till.
    Ancilla
  • Ancilla
    CBN skrev 2011-01-09 06:20:22 följande:
    Nej inget bagage till lillan, bara vagn. Eftersom hon är under 2 och inte betalar (mer än flygskatten på 300 så får hon inte ha eget bagage.
    Vi flög i november med Finnair och fick ta med både vagn handbagage på 8 kg och resväska med 23 kg, precis som vi andra som hade egna säten. Det tyckte jag var enormt generöst. Kan dock säga att vi inte hade så mycket med oss, inte ens när vi åkte hem. De hade superbra service ombord och de var hjälpsamma och fixade så lilltjejen som skulle flylla 2 år någon månad senare fick en babysäng ( som skall sättas på väggen för små bebisar) som de ställde på golvet. Benen hängde ibland utanför men det var så skönt att ibland kunna lägga ner henne för det är tungt att sitta så länge och hålla i en nästan 2-åring.

Ancilla
  • Ancilla
    stintan80 skrev 2011-01-10 13:12:36 följande:
    vad betalar ni ca för 2 vuxna och 2 barn( 1½ resp 5 år) för flyget? paketresa med boende och flyg ?
    känns som att det kostar en del trots att man kan äta och bo billigt....    och att man kanske får vänta tills småbarnsåren är över och man sparat ihop en del, men är sååå sugen.
    Vi betalade 21000 för två vuxna, en 4-åring och en som inte fyllt 2 år. Hade kunnat få resan för 19500 men vi valde ett avbeställningsskydd som gjorde att vi kunde avboka resan senaste samma dag och då få 80% tillbaka. Vi sökte jobb så om någon av oss skulle få ett jobb skulle vi avboka men vi kunde åka. Vi åkte med Finnair från Bromma till helsingfors och sedan vidare till Bangkok. Servicen var super så nästa gång kommer vi att kolla deras priser först. Man fick dessutom ha med 23 kg per person, även för den under två år och 8 kg i handbagage för alla 4.

Ancilla
  • Ancilla
    obelix skrev 2011-01-11 21:34:06 följande:
    Inte baraför flyget väl?

Vi betalar utöver de 29000 för  flyget 7500 för hus i en månad
    Blev bara lite nyfiken på var ni skall hyra hus?
    Ancilla
  • Ancilla
    obelix skrev 2011-01-12 15:38:02 följande:
    Vi ska hyra i ban phe/ rayong. detta ska vi ha som "bas" sen gör vi säker utfärder, ev sista veckan på annan ort.
    OK. VI var där i november och hyrde en lägenhet som var helt fantastisk som låg mellan Ban Phe och Mae Phim.
    Jätteskönt att inte bo lika turistigt som tex Phuket. Hittade ni huset via Blocket? Vi satte ut en annons och så fick vi detta erbjudande som vi nappade på.  Det var verkligen superbra. Det är många svenskar som köpt hus och lägenheter i detta område men du är bara den andra som jag läser om i denna tråd som valt att åka till denna del av Thailand. VI åker GÄRNA tillbaka. När skall ni åka?

Ancilla
  • Ancilla
    obelix skrev 2011-01-12 20:45:30 följande:
    Va kul att höra att ni gärna åker tillbaka dit   har du några tips om vad vi ska hitta på var vi ska äta mm får du gärna dela med dig och vad vi inte ska göra...  vart åkte ni iväg för shopping och så, finns väl inte så mycket här kan jag tro?  var handlade ni mat, typ ica stormarkand? alla tips mottages

Ja vi hittade detta på blocket, super trevliga människor så vi får väl hoppas det är lika bra när vi kommer ner, vi åker den 21 feb, vi tycker det ska  kul att se mer "thailand" om du förstår hus jag menar, vi har varit nere i phuket och visst va det härligt, men vi va på bali 2000 och då va det inte alls så turistigt där och det gillade vi så för hoppningsvis blir detta bra. åkte ni med barn?
    Ett tips är att hyra en moppe med sidovagn, helt perfekt för att komma iväg lite. Man åker ju inga längre sträckor med barn på men till lite olika restauranger och så. Vad heter husområdet ni skall bo i? Vi tog en tvårad som det kallas till Rayong för shopping. Där finns varuhus och diverse stånd på gatan men inte så mycket t-shirts och så utan mer saker som även thailändare behöver. Sedan shoppade vi loss i bangkok på tillbakavägen. Vi förflyttade oss sedan till Jomitein men skulle ha stannat kvar där vi var eftersom de var så mycket finare och skönare. Min man passade på att göra en ögonoperation i Pattaya, de var därför vi flyttade närmare andra veckan eftersom han skulle på efterkontroller och så.. Ja vi åkte med två barn, en på 4 och en som skullle fylla 2 om några veckor, så henne hade vi i knät. Hur gamla är era barn?
    Ancilla
  • Ancilla
    obelix skrev 2011-01-12 22:38:05 följande:
    Sonen fyller 6 år i början av april och dottern 4 i slutet av maj.
    Vad är en tvårad?

Vet inte riktigt vad husområdet heter, men tror att det heter drem village.

Om man vill shoppa "sommarkläder" till barnen och bra kopior på piké till herr, innan man åker hem, alltså ganska tidigt på resan för att ha där nere, vart är bäst att åka då?

Gjorde ni några utfärder som ni kan rekommendera? Nått vi inte får missa? tips på nån bra resturang?

/ tilda
    En tvårad som på Thai heter Songtäw ( stavas ej så på thai men det är det närmaste på svenska för att fatta hur det uttalas) Det finns vita och blåa. Den blåa går via Ban Phe och in till Rayong. Det är en lastbil med flak och på flaket finns två bänkar utmed kanterna som man sitter på.. De har även tak som skyddar mot regn och sol. Känns lite konstigt att sitta så oskyddat med barnen men det är bara att inse att det ej är som i Sverige och be om änglarnas beskydd..
    Sommarkläder till barnen får du nog köpa på varhus typ Big C eller Lotus. Där finns också mat som man kan köpa billigt om ni tänker äta frukost hemma eller göra några måltider själva. Vi köpte oftast hem mat om vi inte åkte ut och åt men ibland var det perfekt att kunna köpa makaroner och korv och fixa till barnen så att de verkligen åt och blev mätta. Frukost åt vi alltid hemma . Jag har ej några mer utflyktstips än Rayong. Man kan också åka till Klaeng som är en stad som ligger nära. Vi var aldrig i Ban Phe centrum, där kanske det finns kopior av märkeskläder men annars å får ni shoppa det i Bangkok. En utflykt till Ko Samet antar jag att ni gör när ni bor precis där båtarna går ifrån.  Restauranger finns hur många som helst i olika prisklasser. De som lockar med svensk man är alltid mycket dyrare. Billigast är att äta thamat. Vårt rekord fär en middag ute för 3vuxna och två barn var nog 45 kr. Min man talar thai så han går gärna  på enklare ställen där det bara finns thaimat och då kan han ofta fixa så att barnen får typ nudlar med bara kyckling men utan chili.
    Fråga mer om du vill.
    Lycka till
  • Ancilla
    obelix skrev 2011-01-13 10:58:55 följande:
    Svensk mat kan vi äta hemma   vi kommer nog att äta mycket på mindre thai ställen för det tror jag inte är nån fara, eller? tänker på magarna...  vad heter det om man vill ha mild mat till barnen? har du nått tips på nått man ska kolla efter som inte är så starkt, Ja frukost kommer vi nog äta hemma, och som du säger lite pasta kan ju vara bra att ha i fall de inte vill äta nått annat den dagen... då blir det till att packa ner lite mer sommar kläder hemifrån än planerat...
    vad härligt med nån som kan thai.... kommer han från thailand eller lärt sig thai ändå, måste ju vara toppen när man är där, kommer lite bort från allt som ska bli så turistit
    Vi hade aldrig problem med våra magar och vi var 6 st som åkte och vi år på riktiga thaihak. Om du vill ha mild mat till barnen heter det Mai Pett på thai men det stavas inte så på thai utan detta är mest likt hur det stavas. Pat thai som är stekta nudlar med grönsaker, krossade jordnötter, stekt ägg och räkor eller kyckling eller kött. Detta är en väldigt billig och god rätt som inte är stark. Ofta är det så att man får kryddor och fisksås bredvid som man häller på efter smak ocg vad man klarar när det gäller starkt.
    Min man är född och uppvuxen i thailand eftersom hans föräldrar varit missionärer där så han kan landet vilket underlättar ganska mycket när man är där.
  • Ancilla
    lolliepopsie skrev 2011-01-13 14:09:35 följande:
    Rayong beach Novotel!!
    På stranden där kan ni hyra båt med "kapten" och under dagen besöker ni 4 olika öar,lunch ingår!!
    Och dryck obegränsat!!
    vi besökte sköldpaddsön,paradisön med snokling,en annan lite mindre ö för snorkling & till sist Koh Samet!
    Underbar dag!
    "Classic Forest restuarant" MÅSTE ni besöka...en restaurang mitt i djungeln med svarta svanar,god mat,toppen service!! En upplevelse verkligen!!

Jag skulle nog tipsa om att shoppa i bangkok eller kanske ta er till Pattaya?
    Finns en rad olika marknader i Ban phe...de är en upplevelse att gå på dom!

Om ni tar er till Rayong Beach..tippsar jag om "Kim`s restuarant" finns både vid vägen utanför Novotel & på stranden...Strax efter "kims" ställe på stranden finns en annat matställe...Uppbyggt på bambu..Toppenmat!!

Där kan du även beställa pannkakor,och på "kims" finns meny på svenska..där kan ni även hyra bil med chaufför...

Att ge till barnen skulle jag tipsa om fisk...Våra barn på då 6,7,3 åt den...Likaså nudlar med kyckling/räkor...Stekt ris med samma tillbehör..det finns en massa mat som inte är stark som barnen kan äta...Jag gillar inte stark mat & åt all mat....
    Förutom min sambo som tog soppor som gjorde att de kliade i öronen för att de var så starka
    Visst pratar du om Novotel som ligger mellan Ban Phe och Mae Phim? Det är där som Kims beach ligger på båda sidorna om vägen. Vi åt där vid stranden och havet var så underbart ljusblått och vackert som alla resebroschyrer visar. Vi åt även vid vägen en dag då barnen skulle rida på elefanten som fanns på baksidan av restaurangen. Tyckte sydn om elefanten för den såg verkligen inte fräsch och frisk ut men dotterna som fick rida var lycklig. Vi parkerade vår moppe med sidovagn på det hotellet och gick igenom när vi skulle till Kims beach- HIttade ni det hotellt via nätet? Vad kostade det?
  • Ancilla
    lolliepopsie skrev 2011-01-13 19:49:29 följande:
    Just de pratar jag om!
    Vi hittade det genom Ving!
    Vi betalade för två rum c:a 11 000 för 14 nätter inkl frukost!

Jag kan varmt rekommendera det hotellet!! Supertrevlig & hjälpsam personal, super frukost!
    Och så fint & lugnt..perfekt barnpool med även pool under skugga..Fräscha rum!!

Vi åt på den vid vägen också men såg ingen elefant
    DÄremot träffade vi på en elefant inne på nattmarknaden i Ban phe

Den matade vi med sockerör eller nåt tror jag...

Jag älskade i allefall Rayong...Och vi såg många reklam skyltar om att de skulle byggas hus där,det skulle jag lätt kunna göra!
    Ja men då vet jag precis var ni bodde. Vi bodde på Phutpatara som ligger några hundra meter därifrån. De är precis klart med de husen som är privatpersoner som äger. Vi hyrde en lägenhet i ett av dem och det var en ENORM pool på 8000 kvm och en stor balkong med en jacuzzi som hängde på balkongen. Nedanför fanns lite hus som tillhörde och sedan var det havet och det var så underbart att sitta högt upp och titta ut över havet. Var ni inne i staden Rayong? Provinsen som Ban Phe och Mae Phim ligger i kallas ju också Rayong. Var det första gången i Thailand?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)