• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi hade Kidsbanz till våra förra gången i Thailand, då var barnen knappt två och knappt fem år. De användes i stort sett inte alls.

Nu när de är fyra och sju så gillar de att ha vanliga solglasögon ibland.

• MissCh
    Thegran skrev 2010-08-16 10:11:45 följande:
    Sådär. Fick tag i LantaDiver via sms. Har nu bokat transport från flyget. Skönt att ha det fixat.
    TessaG! Är det alltså LantaDiver som står för transporten? Är det med minibuss och barnstolar?
    Undrar också om de hämtar vid Krabi flygplats och kör hela vägen till hotellet? Vi kommer också att behöva boka en sådan transport nämligen.
  • MissCh
    Alyssa skrev 2010-08-16 11:42:45 följande:
    Vi kommer att stanna i 4 veckor, vi stannar där hela vistelsen vi orkar inte flänga runt med barnen. =)

Tack för svar, alla.

Såg nu i BVC boken att sonen redan fått vaccination mot Hep B så då fattas bara A för honom. Skönt att slippa släpa med sig barnmat eller köpa barnmat där, han får äta den maten vi äter helt enkelt.
    Blöjor är ju bara till att köpa helt enkelt eller så får han lära sig att bli blöjfri då.

Välling hade jag ju räknat med att ta med men det är ju enkelt.

Detta med pengar, vi hade tänkt klara oss på 25.000kr fick/matpengar på 2vuxna och 3barn dykningen får bli extra pengar på sidan om. Förra ggn gjorde vi av med 10000kr vardera inkl dykning på 4 veckor så vi borde klara oss på 25k nu tycker vi.
    Kul! Våra barn är 7 och 4 samt en bebis som kommer vara ca 5-6 månader då. Ska era barn gå i någon skola eller barnklubb?

Skriv gärna in dig i avresetråden, länk finns i trådstarten!
  • MissCh
    timoa skrev 2010-08-16 12:40:59 följande:
    tusen tack för värdefull info
    och det är ju helt sant-alla är olika, vissa älskar säkert phuket och andra inte.
    men jag läser nog rätt bra mellan raderna vad som nog skulle passa oss.
    LITE äventyr kan vi nog klara av, en båttur ngn gång
    om man nu vill kolla in ao nang/raily- hur söker jag då? på tex fritidsresor ska man fylla i ort-är dessa orter eller hotel..?
    Ao Nang finns massor av info om när man söker, det är ofta dit folk menar när man skriver Krabi också. Charterföretagen har säkert Krabi/Ao Nang som alternativ (i högsäsong), så lite info kan du hitta hos dem.

Railey är en halvö strax utanför som man bara når med båt, den har tre stränder som ligger med bara 10 minuters promenadavstånd. Det är alltså inte så stort, bilfritt, lugnt och väldigt vackert. Det är också det närmaste och enklaste stället att åka till när man bor på Ao Nang och vill ta en longtail till annan vackrare strand, tar bara ca en kvart. Men jag tycker som sagt att det är värt att stanna där några dagar, och vara några dagar i Ao Nang.
    Railey kan stavas på lite olika sätt, men söker man på railey eller railey beach hittar man massor av information - sen är det bara att sålla och leta efter de bra sajterna :)

Jag skickar gärna några bilder från där vi var om du vill.
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-08-17 06:53:05 följande:
    ja, det är Lanta Diver som står för transporterna. De har några minibussar, chaffuörer och har även bilbarnstolar av svensk standard.
    De hämtar en vid flyget, när man kommer ut i ankomsthallen står chaffuören där med ens namn på en stor skylt. Sen hoppas man in i bilen och blir körd ända fram till hotellet.
    Supersmidigt.
    De har bra förare, som kör sakta och försiktigt.

3000 bath är för hela minibussen, om du är en eller fem spelar ingen roll, det blir samma pris ändå.
    Det låter ju jättebra, ska absolut kontakta dem angående detta. Jag undrar om de även har babyskydd för bebisar. Eller är det någon som vet om man kan skaffa (hyra eller köpa) det därnere? Jag skulle gärna vilja ha ett eget därnere som man alltid kan använda vid resor, men det är ju ganska skrymmande att packa med sig...
  • MissCh

En del har skrivit innan att ni tar med hjälmar till barnen. Jag är också inne på det. Men vilken slags hjälm är det då? Till småbarn finns väl bara cykelhjälmar - eller finns förresten ens det till små bebisar?

• MissCh
    Alyssa skrev 2010-08-17 13:40:03 följande:
    Där ser man! Våra kommer också vara 7,4 och sen en 1åring. Funderade på svenska skolan för dottern som är 7 men vi kommer bara att vara där i 4 veckor så jag vet inte om hon får gå där och sen så är deras avgifter ganska saftiga men jaghar för mig att det ska vara gratis om man betalar skatt i sverige. Så är det för svägerskan iaf.
    Måste kolla upp det närmare annars så får vi ha lite undervisning hemma så att hon hänger med kamraterna i sverige.

Har ni redan bokat era biljetter? Vart och vilket pris? Vi har kollat Jade, Jordenresor och Thailandresor men priserna för nästa år är inte släpta än så vi väntar nog till slutet på året innan vi köper om vi inte hittar något bra pris innan.
    Förra ggn vi åkte betalade vi 5600kr/pers när vi bokade i november inför mars resan.
    Jag tror man kan få med sig skolpengen i vissa fall om man flyttar utomlands och är borta lite längre, men för en semesterliknande resa har jag uppfattat att det inte är möjligt, så vi har inte ens försökt.

Men visst kostar det en del. Vår 7-åriga tjej ska gå 10 veckor i Svenska skolan (Sanuk) och vår 4-åring (också en tjej) har vi efter lite funderingar och råd från andra också valt att låta gå i förskola där, mest för den sociala delen med aktiviteter och kompisar och så. Det finns också en barnklubb som kan passa om man är där lite kortare tid på semester, den är lite billigare har jag för mig.

Vi har bokat biljetter med Odenresor, med Thai. Tyvärr är en tremånadersbiljett dyrare än en enmånadsbiljett av någon anledning, och vi kunde bara tänka oss att flyga direkt mellan Köpenhamn och Bangkok, sen är det anslutningsflyg till Krabi. Priserna är mycket högre än förra gången vi åkte, och det har även varit en prishöjning hos Thai sen jag började kolla på detta i våras. Så för oss fem går det på ca 37 000 inkl skatt.
  • MissCh
    Lycka 1 skrev 2010-08-17 19:21:39 följande:
    Var länge sen jag kikade in här i tråden nu.

Vi ska på på Drlanta två veckor i mars men sen ska vi åka vidare och bo någon annanstans i en vecka. Men vart?
    Vill inte åka allt för långt och inte ha för långt till Krabi flygplats sen.
    Någon som har bra tips på vart vi ska ta vägen? Hotell?

Vi är två vuxna och en då 3½ åring.

Hur var det man skulle räkna bath nu igen? Hur mycket är 1000bth ca?
    Bra valutasida är www.oanda.com
  • MissCh
    timoa skrev 2010-08-17 18:50:21 följande:
    MISS CH- JÄTTEGÄRNA! HAR INBOXAT DIG MIN MAILADRESS.

SER FLERA I TRÅDEN SOM PRATAR OM DRLANTA....VAR LIGGER DET?

KAN LÄGGA IN MIN ERFARENHET AV DUCORAL- HELT SUPER!!! HAR VARIT FLERA GGR I AFRIKA, BLIVIT MAGSJUK VARENDA GÅNG TILLS JAG BÖRJADE MED DUCORAL-INTE MAGSJUK EN ENDA GÅNG.
    DET ÄR INTE ETT 100% SKYDD, MEN HELLRE DET ÄN INGET.

(sorry, såg att caps lock suttit i...)
    Har mejlat bilder till dig! Säg till om du inte fått dem, de är ganska stora och jag vet inte vad du har för möjlighet/begränsning när det gäller att ta emot.
  • MissCh
    timoa skrev 2010-08-18 10:42:15 följande:
    alltså, ååååh vad fint det såg ut på bilderna! tusen tack för att du skickade dem!
    ska visa maken och börja så småningom bestämma oss, det där såg ju kanon ut!
    ni bodde alltså på golden beach resort i ao nang om jag fattade det rätt?
    var det fritidsresor eller ving? nöjda med hotellet, god mat osv?

sååå gulligt av dig att hjälpa moi
    Ja, det var där vi bodd i Ao Nang. Vi var jättenöjda med hotellet! Vi bodde i en bungalow mot poolen. Vi reste i lågsäsong, och bokade själva (reguljärt, och sen var det fyra olika destinationer i Thailand). Vi fick lägga till några dagar på det hotellet för en dotter var sjuk, och det blev dyrare än det vi bokat i förväg på internet.

Fick du även bilderna från Railey?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)