• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

smarres skrev 2010-08-04 21:55:00 följande:
    Tack! Hittade en del där, dock inga med långa ben. Men då finns det nog helt enkelt inte. Det va visst lite rea nu på både badskor, hattar o solskyddskläder, så ska passa på på en gång....Tungan ute
    Sunmate har väl med både kort och lång ärm/ben?
    www.sunmate-shopen.se/
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-08-05 17:00:45 följande:
    Idag slog det mig att vi måste förlänga vår reseförsäkring. Den vi har via hemförsäkringen gäller ju bara i 45 dagar och vi behöver ytterligare 11 dagar.....hrm, massa utgifter.....
    Ja, allt plockar på... suck. Men jag skaffade det tillägget nyligen, och det var en rätt liten kostnad som tur var.
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-08-05 17:39:11 följande:
    Tog du genom ert försäkringsbolag eller? Vad fick ni betala? Och hur många dagar behövde ni lägga till? Massa frågor här, haha
    Ja, vi tog det som en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen, som vi ju bara gäller 45 dagars resor. Vi har Trygg Hansa. Tror det kostade 249 kr per år för hela familjen. Så här står det om den på trygg hansa:
    ResPlus  För dig som reser då och då.
    Gäller för obegränsat antal resor hela året och för alla i familjen. Reser två personer utomlands en gång under året tjänar ni in premien eftersom ni inte behöver betala resebyråns avbeställningsskydd.
    Innehåller bland annat avbeställningsskydd för resan, den hyrda stugan eller lägenheten om dessa är betalda innan avresan.
    Ersättningsresa- ny resa för alla som omfattas av försäkringen och deltog i resan, detta på grund av att du under mer än halva restiden antingen blir inlagd på sjukhus eller av läkare ordineras vila inomhus.
    Höjer ersättningen för personliga tillhörigheter som tas med på resan.

Reser vi kortare tid än 45 dagar så gör vi inte det här tillägget, kan jag nämna, för då betalar vi med kort och får ungefär motsvarande när det gäller avbeställningsskydd etc.
  • MissCh
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-05 20:42:30 följande:
    Vi har planer på att spendera 6 nätter på Koh Lanta, 6 nätter på Koh Phi Phi samt 2 nätter i Ao Nang. Men nu har jag börjat bli lite tveksam till att vara så länge på Phi Phi. Vi kommer att ha tre barn med oss i åldrarna 2, 3 och 9 år... Efter att googlat en massa så verkar Phi Phi ha blivit en riktig party-ö..?!
    Jag har bara varit på Phi Phi på utflykt från Ao Nang, och jag skulle inte välja att bo där om jag skulle prioritera. Vi valde fler nätter i Ao Nang, och några på Railey som jag älskar :)
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-08-06 14:37:14 följande:
    Syster j: så resplus försäkringen hos TyggHansa täcker inte de överskjutande dagarna (efter dag 45 alltså ?) utan ger bara en bättre försäkring i 45 dagar? Jag har Folksam och min man Trygghansa genom jobbet så därför undrar jag... Fast nu har vi ju iofs redan tagit med Folksam. Tjejen på Folksam trodde inte att Resplus-försäkringen kunde motsvara den jag själv precis tecknat. Virrigt ju!
    Oj, det verkar som att jag får kolla lite mer på det här. Jag tog Resplusförsäkringen efter ha pratat med Trygghansa, men vi kan ju ha missförstått varandra. Bäst att kolla så att man säkert är försäkrad...
    Men knäppt, i så fall skulle vi inte behövt Resplus alls, för motsvarande avbeställningsskydd får man ju när man betalar med kort, vi var bara ute efter förlängningen egentligen...
  • MissCh

Någon som vet om det finns någon riktig affär att handla i på Koh Lanta? Jag menar där man kan fylla på med blöjor, ersättning och sånt där, eller måste man ge sig iväg till Phuket eller Krabi?

• MissCh
    Smilla75 skrev 2010-08-06 21:29:25 följande:
    Det finns en riktig affär i Saladan med allt man behöver med det du frågar efter finns på alla småbutiker längs hela Lanta.
    Allt man behöver, det låter ju bra Glad Kan det även finnas sådant som myggnät och hjälmar?
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2010-08-06 21:49:08 följande:

Ska du vara på svenska skolan? Mina barn går där för fjärde året nu.

Jag tycker också LB känns lite mer thailand än KD men för oss passar KD bäst och det är ju härligt att kunna gå på stranden och köra vagn där. Jag upplever den ändå inte mer turistig är LB trots allt, det är förvånande att det inte händer mer. Sjözigernarna får bo kvar och det finns små bungalows med.

Om du gillar turistställen som Where Else så pröva stället nästan längst ned på stranden, med en longtail båt utranför där barnen leker. Härligt och med halva priset på dryck 16-18. Själva har vi nu tillbringat kring 6 månader på KD så vi hittar våra guldkorn,

Åh, vad kul med en som varit där så mycket! Vi ska vara i Klong Dao i tre månader i vår, och barnen ska gå i Svenska skolan (Sanuk). Kommer ni att vara där då också?

Det här med vagn... Vår lilla kommer vara mellan 4,5 och 7,5 månader, så vi behöver ha med en riktig vagn, inte bra en liten sulky. Har du möjligen någon synpunkt på vad som kan vara en bra vagn?
  • MissCh

Har tyvärr inte varit på Khao Lak. Men en kollega till mig som åkte en månad med två småbarn var på både Khao Lak och tre andra ställen, och de tyckte att Koh Kho Khai var bästa stället på hela resan. Det är inte så långt från Khao Lak. Bara en tanke.

Jag tycker själv mycket om när det är väldigt vacker omgivning, gärna med dramatiska klippor och så, därför tycker jag att Railey är något man inte borde missa. Det var härligt för barnen där, lugnt på stranden, inga bilar, roliga grottor och så. Skickar med en bild Glad

• MissCh

Det finns en del om resmålsalterntiv innan i tråden också. Min favorit är Railey, och jag tycker även Ao Nang är bra. Har hört mkt gott om Koh Kho Khao med småbarn också. Vi var även på fler ställen med barnen, t ex Kata på Phuket, och jag vet att man tycker olika men jag kan inte rekommendera det alls jämfört med de andra ställena. Hör av dig om du undrar något speciellt.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)