• NICU

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Blöjor finns oftast att få tag i på 7Eleven!
    Och det finns på Koh Lanta ( i Ban Saladan till exempel), i Khao Lak, på Phuket, i Ao Nang etc...

• NICU
    Sunflower Sthlm skrev 2012-08-19 20:25:05 följande:
    Hej alla Thailandsvana!

Vi planerar en resa i vinter och jag tänkte höra vad ni vet om boknings-siten Sawadee. Är den att lita på? Känner ingen som bokat genom dem men de har ju överlägset bäst pris. Glad
    Det är en förlitlig sida! Precis som booking.com Ni kan absolut boka genom dem :)
  • NICU
    Soprano skrev 2012-08-23 12:56:27 följande:

Så känner jag också. Vi ska inte vara iväg särskilt länge och då känns det drygt om resan ska ta så lång tid. Däremot har du hittat billigare biljetter än vad de kostar nu (enligt Bangkok Airs hemsida skulle det gå på drygt
    6 000 kr för oss, tre vuxna och två barn, varav ett är under två). Bokade ni för länge sedan eller genom någon annan bokningssida??

Kolla om NOK Air eller Air Asia flyger till Trat?
  • NICU
    TomMon skrev 2012-08-24 07:33:20 följande:
    Thegran: Hur lång tid tar det från Bkk till koh samet? Så hotellet erbjuder någon form av transfer?
    Det tar cirka 3 timmar med minibuss till Ban Phe och sen tar det ungefär 30 minuter över  i "taxibåt" :)
  • NICU
    joakin skrev 2012-08-29 19:25:19 följande:
    Vakna nu phuket är förstört var där i Mars i år reste biligt ,Ving sista minuten ,a 2600. per stol inkl allt .
    (Bara flyg allså...)
    Sedan kommer man ner till phuket flygplats inte Under 800-1000 bht inom kata karon bangthao osv.
    Inga löjliga inlägg med att det är bara att pruta! Efter 18 timmar på planet med 3 barn.
     Boende Inte under 700 bht / peson ..den som yttrasig, åker själv och har inte familj. För  då kostar det 4000-6000 bht / natt.
    sedan taxi på plats ... för att få en Upfattning av pris Så åker man i en timma och femton minuter för 80 bht / i Bangkok... PHUKET inte under 400 bht för 5 minuter eller mellan karon och Kata ca 10 minuter 500bht..

Thailan har vi för stört och nu kommer alla Ryssar och tar över...
    Ni som nu orkar ta en diskution om detta ..har inte varit där eller djuger..... detta är sanningen..
    Miss tro mig inte Jag skall dit i vinter Men ALDRIG MER Phuket..........

Jag hade kunnat säga till dig redan innan du åkte att ni skulle skippa Phuket. Jag är en väldigt van Thailandsresenär och håller mig borta ifrån Phuket eftersom det är så överexploaterat och väldigt dyrt. Visst kan man hitta billiga plejs att bo på, någotlunda fräscht, men man får punga ut med mycket pengar för att ta sig runt på ön (om man inte åker lokabuss som inte kostar många kronor! eller hyr egen vespa och kör, men det skulle jag inte rekommendera om man inte är väldigt van vid vänstertrafik och galen trafik....)

• NICU
    ulligulli skrev 2012-09-06 10:16:21 följande:
    Vi tänkte åka till Lanta över jul & nyår och har inte bokat något ännu... Såg idag bra biljetter med KLM, men det står när man kommer till bokningen att flighten Amsterdam - Bangkok flygs av China Airlines?

Är det någon som flygit med dem? Känns som de borde vara ok om KLM använder dem?
    Vi flög med KLM i vintras, när Landvetter var utrymt pga bombmisstanke... missade vårt KLM-flyg till Bangkok och fick ersättning med China Air - som är betydligt lägre standard... lite mer slitna plan, ingen "skärm" på sätet framför (som på KLM) etc... fick ersättning (lite för lite sådan) men ändå... Har flugit med KLM förut och FinnAir men det här var nog det sämsta planet på 8 år...
  • NICU
    elinaehn skrev 2012-09-05 19:57:13 följande:
    Någon som känner till det här stället? någon som fattar VAR det ligger, tex i förhållande till phuket? lite sugen på att åka med min åttaåring men vet itne o det är vettigt swimwithdolphins.information.in.th/location.h... och fattar itne alls VAR i landet det är. och sen kommer den etiska frågan...
    Det är långt ifrån Phuket, på andra sidan landet, mot Kambodja till...
  • NICU
    elinaehn skrev 2012-09-06 19:40:54 följande:

aha. tack för hjälp! då behöve rjag inte ens ta ställning till om det är lämpligt...

Nu när hösten kommit börjar det rycka i thainerven, i feb är det dags! nu återstår bara att berätta för dottern. har varit tyst om det hela sommaren  
    Oj vad spännande! Ni kommer att få det jätteskoj!!
  • NICU

Hej alla!

För mååånga år sen nu var det jag som startade den här tråden (under nicket Kaffekopp) - då hade jag inga egna barn men var en van Thailandsresenär.

Nu har jag äntligen en egen liten parvel som ska följa med i vinter. Vi kommer att åka i februari/mars i en månad och han kommer då att vara 4,5 månader gammal.

Nu vill jag ha era tips!

VAD behöver jag ha med? Han äter bara ersättning (NAN) - och har tänkt packa ner en liten vattenkokare och termos till att fixa maten med. Men vad behöver jag mer tänka på?

Ni får gärna inboxa mig (kikar inte in här så ofta längre).

TACK på förhand och god fortsättning!! Hjärta

• NICU
    hag7 skrev 2012-12-26 18:06:40 följande:
    Nicu:ta med mycket ersättning,går åt mycket met än man tror.Vi brukar ta med blöjor o tvättlappar då det är dyrt i Thailand o myxket mer parfymerade. Myggnät till vagn o säng ,vi köpte en solskyddsfilt som vi har använt jättemycket.
    Det finns väl NAN i Thailand va? Har jag för mig? :)

Myggnät är fixat, och en sulky med fullt liggläge till Pyret :)
    Acefi skrev 2012-12-27 00:32:19 följande:
    Nicu: Om ni ska till Lanta så vet jag där, iaf tidigare, fanns NAN på Lantamart i Saladan. Kanske någon som är där nu kan kolla? Finns ju säkert i de flesta lite större affärer runt om i Thailand.
    TACK! Ja, vi kommer att göra en "mellanlandning" på Lanta mellan Phi Phi och Koh Lipe :)
    September09 skrev 2012-12-27 06:08:34 följande:
    Ta med mat och blöjor. De blöjorna jag såg var bra mycket dyrare än här hemma. Vi var borta i nästan 6v och hade med mat, blöjor och våtservetter. Inga problem. Vattenkokaren hade jag lämnat hemma. Finns kokt vatten att få överallt. Vi gjorde massor av gröt och välling och alla var hjälpsamma.
    Jag tänkte köpa med mig en liten vattenkokare och koka vatten själv (får ju inte vara vilket vatten som helst) :) Kan vara bra att ha på rummet också när man vill ha kaffe m.m. ;)
    Thegran skrev 2012-12-27 07:20:38 följande:
    vi har tycket att vattenkokare varit perfekt att ha med, dels för att göra välling på rummet och dels för att sterilisera nappar etc.

blöjor och tvättlappar tar vi med något paket i vagnväskan och resten köps på plats.
     är man borta länge fungerar det inte att släpa med sig av praktiska skäl :)
    Jag tänkte det samma - man behöver ju inte ta med någon stor utan en sån där liten? Behöver ju koka tröstnapparna och flaskorna/flasknapparna :)
    Ska bara borta i en månad så det blir jobbigt att bära med för mycket blöjor och tvättlappar :)

• NICU

Tjingeling allihopa!

Snart bär det av här för 9:e året på raken. En månad i värmen. Första gången med liten bebis dock. Spännande! :)

Eftersom jag startade den här tråden för måååånga år sen nu så har jag också gått vidare och startat en Facebookgrupp där man kan lägga in packningslistor - komihåglistor etc för "Thailandsgruppen - vi som reser med barn" - kika in där också vettja!

www.facebook.com/groups/458320610891136/

• NICU

Vill bara puffa lite för Facebookgruppen (eftersom det var jag som en gång för måååånga år sen startade just den här tråden som nu har några år på nacken och tusentals inlägg) :)

Kika gärna in här om ni har Facebook - där finns packningslistor och en massa annat smått och gott :)

Välkomna! Och så klart fortsätt hänga här också ;)
    Kram kram!

• NICU
    hag7 skrev 2013-11-29 09:01:42 följande:
    Ingen som är på¨Koh Lanta just nu? Undrar hur vädret är, tittar man på prognoserna så ser det inte så roligt ut.
    Tror att några från Thailandsgruppen på Facebook är där just nu - kika in vettja :)

• NICU
    nanako skrev 2013-12-14 10:54:30 följande:
    Hej,

Är det någon som har nåt tips på hur vi ska lyckas ta oss från Hat Yai till Pak Bara (för färja till Koh Lipe) på ett säkert sätt med våra två barn (1 & 4 år gamla)?
    Vi ska backpacka i tre månader och mestadels ska vi åka båt och flyga. På de flesta andra ställen där vi behöver åka längre sträckor med bil så har jag hittat bolag som kan tillhandahålla bilbarnstolar, men inte här... :(
    Vi brukar åka minibuss. När vi åkte senast så hade jag en liten bebis med mig och han fick åka i BabyBjörn. Kan 1-åringen sitta i bärsele/sjal? och 4-åringen kanske tillsammans i bälte eller på kudde?
  • NICU
    Billabong skrev 2014-01-05 23:36:49 följande:
    Hej!
    Vi kommer främst att vara på Koh Lanta (Klong Dao) men bege oss till en av öarna utanför ett par dygn.
    Jag undrar nu vilka öar som har billiga och bra boenden (med AC) där det går bra att snorkla direkt från stranden och då få se färgglada fiskar? Vi har tre små barn och förra resan var det snorkelutflykt med båt där dottern blev rädd då det var på djup vatten, även om hon hade flytväst.

Vi väljer mellan Koh Kradan, Koh Muk och Koh Ngai.
    Vilken ö har du varit på och vad tyckte du/vilken var bäst?
    Har du förslag på ett bra boende på någon av öarna?

Vore också bra med smidig båtförbindelse ifall det är möjligt - då jag väldigt lätt blir sjösjuk...

Tacksam för förslag och info om vad som kan passa oss.
    Jag har varit på alla tre (Muuk, Ngai och Kradan). De ligger väldigt nära varandra och det är inga problem att åka båt emellan. Det tar cirka 1 timme från Lanta till de alla tre och finns boende på dem alla tre också - i olika prisklasser. Muuk är den ön som har lite mer restauranger och aktiviteter hittills, men alla tre är rätt lugna och det är bara att slappa, snorkla och ta det lugnt på dagarna :)
  • NICU
    louise1983 skrev 2014-02-11 09:58:26 följande:

Hejsan!

Är det någon som vet om det går det att få tag på ersättnig och barnmatsburkar i Ao Nang? Blöjor har jag förstått att man lätt får tag på?

Fruktpuréer finns det gott om och även NAN ersättning m.m. Lite svårare att få tag på mat på burk - mest morötter, potatis etc :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)