• NICU

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2011-10-17 09:36:32 följande:
    jisses jag har kastat allt jag hade samlat på mig av tips o dyl kring vår resa till kao lak, för jag trodde ju itne vi skulel åka... någon som har lust att skriva lite tips på utflykter osv? vi ska till fritidsresors seawiev...
    Passa på att åka över till Koh Kho Khao när ni är i Khao Lak! Där har ni milslånga stränder helt för er själva - jättehärligt! Och så kan man åka in till Khao Sok Nationalpark över dagen om man vill. Och ta dagstripper ut till Similan eller Surin Islands ;)
  • NICU
    mattispadd skrev 2011-10-21 20:46:13 följande:

efter 2 resor till koh lanta så känner vi för att kolla in phuket , är det någon som kan rekomendera vilken strand, hotell osv.....hur är priserna där jämfört med koh lanta?

Jag gillar inte Phuket i allmänhet, men om jag "måste" dit så väljer jag helst att bo på Kata eller Kamala/Surin ;)
  • NICU
    Soffs skrev 2011-10-31 09:33:54 följande:
    Jo, jag tittade på kartbilden och det såg väl inte helt optimalt ut. Tycker inte heller om att vara hänvisad till hotellets restauranger och det verkar man ju onekligen bli..

Funderar lite på Kata istället. Har varit i Karon och håller med tidigare talare om att den orten inte är jättekul.  
    Kata är bra mycket mysigare än både Patong och Karon. Sen är avståndet till Karon inte så stort så man kan lätt ta sig dit om man vill.
  • NICU
    Billabong skrev 2011-11-06 22:12:22 följande:
    Är det någon av er som har erfarenhet av att resa med äggallergiskt barn i Thailand och/eller dess grannländer?

Hur mkt ägg förekommer i maten enligt era erfarenheter? Är det stora risker att man får i sig ägg ovetandes på restaurangerna? Tar de födoämnesallergier på allvar?

Jag har bara varit i Thailand under någon månads tid 2004 och reste då med tight budget och åt således mkt Pad Thai på gaturestaurangerna, det alternativet är ju inte tänkbart längre... Är därför orolig för att det förekommer i flera andra vanliga maträtter på samma sätt.

Någon med erfarenheter att delge för att lugna eller bekräfta mina tankar?   
    Ägg är något som de använder otroligt mycket. Se till att ha med er adrenalin och betapred, tavegyl etc ifall det skulle inträffa. Jag själv lider av multipla födoämnesallergier och kan absolut inte äta curry eller paprika (plus en massa annat men som inte blir livshotande direkt). Jag har lappar skrivna på både thai och engelska och har lärt mig att säga det på thai också. Att man kan dö om man får i sig det. De har ju inga allergier där borta i Thailand - det är något som vi västerlänningar drabbas utav. Men påpeka för dem hur farligt det är att barnet får i sig ägg så tar de er på allvar, det är jag säker på!
  • NICU
    Halvblod skrev 2011-11-13 11:54:11 följande:
    Härligt!
    Var var ni någonstans denna gången?

Hmmm...är det inte Koh Samui som blir bäst att flyga till och sen ta båten!?
    Eller finns det flygplats i Chumphon? Vi åkte tåg mellan Bangkok och Chumphon och tog sen morgonbåt till koh Tao.   

Flyga till Samui och sen båt. Det finns ingen flygplats i Chumphon.... men man kan ju åka nattåg ner till Chumphon som du skrev och ta båten - det är smidigt :)
  • NICU
    Millans hustru skrev 2011-11-19 09:55:52 följande:
    måste fråga. folk som vet vi ska åka i mars till khao lak frågar om vi fortfarande tror vi ska åka med tanke på alla problem i thailand o sjukdomar som kommer komma och ormar på gator osv. men vi ska ju inte ens till bangkok? jag undrar, har jag missat något??? och hur tänker ni kring den etiska delen? jag har hela tiden tänkt att vi ska åka??
    De menar nog Bangkok och översvämningarna där, det är inga som sagt att några sjukdomar ökat någon annan stans än i de norra provinserna. Ni kommer att få det jättebra! :)
  • NICU
    Charlottetott skrev 2011-11-19 09:29:19 följande:
    På onsdag åket jag och mannen, och vår son på två i december. Har aldrig varit i Thailand men alltid velat, och aldrig sätt proböem med att resa med barn. Men nu komemr la resfebern (brukar jag inte ha) Men första riktiga resan men lillman och jag har en klump i magen, för den långa restiedn. Hur de blir där nere. är gravid och har lite illamåede och huvdvärk hela tiden.. Och vädret.. enligt alla väder sider ska de ju regna dom närmsta två veckorna..
    Vi ska till Koh lipe och Langkawi och Bangkok några dagar innan vi åker hem så vill inte att den där översvämningen ska förstöra..

(ursäkta stavning, har laptopen i knät samtidigt som ugen;)
    Ni kommer att få det toppenbra! Både Koh Lipe och Langkawi är mysiga ställen! :) Har du provat åksjukeband mot illamåendet? Min kompis lånade mina under hela sin graviditet ;)
    Jag har varit runt i Thailand med mina vänners barn och lilla snäckan har varit dryga 1 år när vi varit där och det har gått toppen! I vinter är hon 2 och hon ska med igen och resa runt :)
  • NICU

Jag längtar som en galning till Thailand. Tyvärr utan barn, men någon gång i framtiden hoppas jag kunna åka med småtting(ar) =)

• NICU
    brommamaria skrev 2011-11-27 19:23:09 följande:
    Ni som backpackar, vad är det ni inte tar med er? Sitter här med en överfull resväska o funderar....
    Diverse salvor till 10:månaders,
    Alvedon flytande o supp, Ipren supp, Alvedon o Ipren till vuxen, vätskeersättning vuxen o barn... O så lite mer, snorsug, hydrokoryison, termometer... Alltså det tar plats...
    Sen 4måltider o 4 mellanmål till resan, sked, nappflaska, haklappar, ombyte till bebis o oss vuxna, blöjor, våtservervetter, handsprit, leksaker, tilltugg... Ja herregud det blir ju hur mycket som helst...

Nåt jag kan ta bort?
    Allting till vuxna (Paracetamol, vätskeersättning etc) finns på Apotek i Thailand. Och mycket billigare än i Sverige ;)
  • NICU
    Billabong skrev 2012-01-03 23:17:38 följande:

Hittade på agoda men blev en stor besvikelse direkt när det inte går boka via sajten om man är fler än 4 i familjen. Dåligt!

Man får oftast beställa FAMILJERUM (det är inte alla hotell som har det) om man är 2 vuxna och fler än 2 barn. Där finns fler sängar.

Annars är det ofta en limit på 2 extrabäddar förutom två vuxna.

Booking är bra, men det gäller att hitta hotell som har familjerum.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)