Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-11-03 09:16:31 följande:
    Vi fick samm info förra veckan, plus att hon antydde att det va slöseri med pengar att ta det.
    Millans hustru skrev 2010-11-03 09:15:36 följande:
    Vi vaccinerade oss med twinrixspruta två igår o passade påatt fråga om dukoral. Fick veta att (enligt vaccination direkt ) så kan man som turist inte drabbas av kolera.Risken är typ noll, menade de bestämt. om vi däremot vill ta dukoral mot turistmage tyckte de var en smaksak... Har ni hört samma?
    Hur var det nu igen, ter twinrix mot både hep A + B eller bara A? Behöver man som vuxen båda? Vi har bara tagit mot A.
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan

Idag fick vi svar från Thomas Cook att vi har fått säten framför vägg som vi har stått på kö för sedan i somras. 800 kr/resväg men det får det vara värt!

Anna1010 0ch AnnaOmeja - tack för svar om vaccin!

• lillsussan
    winters skrev 2010-11-04 15:31:52 följande:
    Vi beställde från LandNCall via Fritidsresor. Dels har man kvar sitt mobilnummer så att de som inte kan vårt nya Sverigenummer kan nå oss via de. Vi valde ett paket med fri samtalstid från Sverige, så vi betalar inget mer förutom vidarekoppling om någon ringer oss på mobilnumret. Om man ringer på vårt nya Sverigenummer betalar den som ringer bara svensk lokaltaxa.
    Väldigt praktiskt eftersom det är så fruktansvärt dyrt att både ringa och bli uppringd där nere och vi kommer att smala en del! Skrattande

Hem till Sverige kostade det 10 baht/minut till mobil o 5 till fasta nät. Plus 7 % moms.

Vi beställde i söndags kväll och fick de i tisdags. Vi beställde även extra refillkort, men om det skulle behöva fyllas på därnere så är det bara att köpa på 7 Eleven eller någon super market.
    Tack Winters. Vad betalade ni för fri samtalstid så att de kan nå er från Sverige men ändå ha kvar samma nummer. Lät riktigt smart tycker jag.
  • lillsussan

Ni som bor i GBG - vart vaccinerar ni er? Har ni koll om prisnivån är densamma ungefär?

Har tidigare vaccinerat mig mot hep A på Kungsportsläkarna. Lutar väl åt att jag och mannen tar mot hep B och vår lilla tjej mot hep A. Funderar också på att ta vaccin mot de förbaskade fästingarna. I somras fick jag flera och hjärnhinneinflammation är inget jag vil lha.

• lillsussan

Flytväst skall packas med efter tips från tråden. Känns lika bra det.

Vi landar 06:00 i Phuket och har för mig att första färjan går runt 8-8:30 och att man borde vara på Lanta någon gång under eftermiddagen. Har också varit kontakt med hotellet och har fått priset 4500 baht för transport från flygplats till hotell Lanta Sea house med van. Restid ca 5 h. Är det ett vettigt pris? Vad hade ni gjort? Tar man van är man ju där vid 12-tiden. Vet någon kostnaden att ta färjorna för två vuxna och en bebis.

• lillsussan

OBS - i tillägg gällande transfer så har dem garanterat bilbarnstol som självklart känns som en förutsättning.

Har också fått ett tillbud avseende transport från Phukets flygplats till sudala resort i Khao Lak med ett pris om 2000 baht (dvs ca 430 kr). Ok pris eller skall man hellre boka på plats? Känns dock jobbigt om man ej får bilbarnstol...

• lillsussan
    cillae skrev 2010-11-10 12:48:37 följande:
    Jag skulle absolut rekomendera bil, då åker du från frlygplatsen till hotellet. Ammars ska ni ta er med packning till båten, lasta på båten, flera timmar påe n obekväm båt, dessutom är ni trötta och sen lasta av bagaget från båten, leta upp en tuk tuk, lasta på bagaget och sen åka till hotellet och lasta av.

Ang pyamas har våra barn aldrig använt pyamas i Thailand, bara blöja eller kalsonger. Vi brukar dock ha AC'n på ca 19 grader på natten, eller bara fläkt coh dom är inte kalla trots att dom är utan täcke, men dom är båda väldigt varma av sig så det är nog beroende på hur barnet är.

PÅ fredag åker vi :)
    Tack Cillae! Vad jag förstått tar väl resan med färjorna i princip hela dagen och det hade varit skönt att släpa all packning och bebis, men det kanske är betydligt billigare än med biltransport som går på ca 1000 kr.
  • lillsussan
    hag7 skrev 2010-11-11 13:01:12 följande:
    Hur mycket har ni betalat för er resa o boende ? Vi har kikat lite men jag tycker att det är dyrt att betala ca 45000 kr för en resa.
    Vi är 2 vuxna plus en bebis och är borta 3 veckor och åker direkt efter nyår och bor 2 veckor på Lanta och 1 vecka på Khao Lak. Utan transfer så ligger detta på ca 30 tkr med lite bättre boende.

Priset påverkas mycket vilken period du åker. Du kan nog få halva priset i typ oktober/november/mars/april jämfört med t ex julhelgen.
  • lillsussan

Ni som är/varit på Lanta nyligen - hur gjorde ni slutligen med barnmat/burkmat?

Vår tjej är vid resan i januari 7 månader så helst ser jag att hon ammar lite, därtill ersättning/välling, gröt samt lite barnmat. Ersättning, välling och gröt känns enkelt att ta med samt att vi har vattenkokare på de hotell vi bor, men hur är det med burkmat? Har för mig att jag läst i tråden att barnmaten inte är så bra i mataffärerna på Lanta, stämmer det? Mina föräldrar skrämde upp mig med att när jag var liten och de hade med burkmat på resan så hade hälften av flaskorna gått sönder under resan...

Ni som har kommit tillbaka från er resa - var det något ni saknade i packlistan eller som man kan hoppa över att ta med? Har läst lite i sidotråden för packning.

• lillsussan

Ni som är/varit på Lanta nyligen - hur gjorde ni slutligen med barnmat/burkmat?

Finns det barnmat för barn 6+ månader eller skall man ta med hemifrån? 

Har för mig att jag läst i tråden att barnmaten inte är så bra i mataffärerna på Lanta, stämmer det? Mina föräldrar skrämde upp mig med att när jag var liten och de hade med burkmat på resan så hade hälften av flaskorna gått sönder under resan...

Ni som har kommit tillbaka från er resa - var det något ni saknade i packlistan eller som man kan hoppa över att ta med? Har läst lite i sidotråden för packning.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)