Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-08-11 12:31:04 följande:
    njae, lite fel. På Long beach finns inte lika mycket restauranger som på Klong dao. Och Long beach är vackrare än Klong dao :)
    Bra boenden finns på båda stränderna, så låt inte den saken avgöra utan bestäm först vilken strand ni vil bo på och sen boende, tycker jag :)
    Jo, det är väl just det - VÅGA VÄLJA STRAND... Fasiken, det enda som just nu talar emot Long Beach är att det kanske är svårare att promenera med barnvagn och vi lär ju inte orka konka runt på Ebba hela tiden. Jag blir crazy!!!

Longing for a little one - lyckostar ni som har bestämt er!!!
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan

Lite Wild & Crazy kanske - men vad tror ni om en vecka på Good days på Long beach och en vecka Khlong Dao (troligtvis på DR Lanta eller Golden Day Cottage).

• lillsussan
    winters skrev 2010-08-23 08:09:23 följande:
    Ja, det hade vi oxå räknat med...

Vi håller på att kolla på plats nu, åker med Thomas Cook men med Fritidsresor så att säga. Enligt dem får vi inte boka extra benutrymme längst fram eftersom Oscar är under två. Har skickat en fråga nu till flygbolaget om det. Har ni fått det alltså?

Det känns som att det är lite veligt vilken flygplanstyp vi ska åka med, den som de säger nu, A332-C, finns inte på bild på deras hemsida och då känns det lite som att köpa grisen i säcken om vi ska boka platser. Vet du vilken typ ni åker med?
    Hmm, vi fick information från Fritidsresor att vi senast två månader före avresa skulle få info om vilka säten som skulle finnas tillgängliga då flygplanstypen inte var bokad. Vi reser den 5:e jan och är borta tre veckor. Vi hoppas på babysäng, men det var inte säkert att dem kunde lösa detta.

Nu har vi äntligen bokat våra boenden i Lanta resp Kao Lak - hoppas dessa är ok nu; www.seahouseresort.com/ www.sudalabeach.com
    Med flyg landar vi ca 31 tkr. Era 30 tkr för fyra veckor låter ju fantastiskt bra. Typiskt mig att missa alla klipp!

Bra tips om tvätt - definitivt värt att lämna in på tvätt så att man slipper ha så mkt kläder med sig.
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-24 08:18:07 följande:
    Åker ni oxå med Thomas cook eller fritidsresors egna? Trodde oxå att det var två månader innan, men vi kan boka platser nu, men jag vill se en skiss innan... Har mailat dem nu, får se om de kan skicka något.
    Tror inte vi kan få babysäng då oscar redan väger 10 kg, men om han bara kan ligga på golvet hade det kanske kunnat vara något.

Ser ut som att ni kommer att få det trevligt!
    Ja, nu längtar vi! Var ute en kort stund på morgonen och det kändes som vi skulle blåsa bort här i Göteborg.

Vi bokade via Fritidsresors sajt, men det var nog Thomas cook jag fick ringa vad gäller placering/babysäng. Det sklle tydligen kosta några hundralappar extra för placeringen - och det var krav på placering för att kunna få babysäng/vagga. Hon jag pratade med pratade något om "333" el "332" och att dessa hade olika antal platser.

Är ni inne på någon sajt nu och bokar platser? Vad kostar det för er att få specifik plats?
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-24 11:30:10 följande:
    Ja, så är det för oss oxå. Enligt de har de lagt in oss manuellt för att vi ska kunna gå in på airshoppen och boka platser, men det funkar inte. Men de kan boka per telefon, men då kan jag ju inte se eftersom det inte finns någon skiss på det planet som de pratar om a332-c. Har hittat på a332 och a332b.

Annars får vi väl ge oss till tåls till i mitten på september, men det hade ju varit gott att fixa innan! :)

Tror att de "vanliga" platserna kostade 195 och de med extra benutrymme o plats för vagga kostade 395.

Har fått många olika bud om varför vi inte kan boka sun class, för om vi hade fått det hade vi nog inte ens brytt oss om att boka speciella platser. En är att Oscar är under 2 år och en är att det inte finns på fyraveckorsresorna utan bara två. Kanske är båda skälen! :)
    Alltid lika spännande när man får olika bud... Det hade ju varit toppen om man själv kunde se flygplansskissen och bestämma platser och inte bara lita på personen per telefon.

Om jag tolkar det rätt så kanske barn på något sätt har förtur såtillvida att man ringer in och att därefter "alla" har möjlighet att boka specifika platser med start två månader före avresa.

Nu verkade det som vi får några kompisar med oss på en del av resan också - det hade ju varit helt underbart. Hade nämligen hoppats på att få dyka tillsammans med mannen. Hoppas!!!
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-24 17:38:59 följande:
    Får hoppas att de kan ordna fram en skiss! Vet någon om de platsbokningarna är bindande, eller om man skulle kunna våga och boka och sedan boka om de i sådana fall om man vill ändra sig när man får se skissen?

Vi ska åka till Similan tre dagar i december, det kan rekommenderas utan att ha varit där innan! Skrattande Vet att min man dök vid Hin Daeng o Hin Muang när vi var i Thailand första gången, ligger i närheten av Koh Lanta. Är hans bästa dyk hittills, men nu är han ganska säker på att Similan kommer att toppa det!
    Vi åker med dessa, en svensk båt: www.mvoktavia.com
    Tack för dyktipsen, de skall vi definitivt kolla närme på. Similian tror jag rankas som topp 10 dykdestination i världen, så det skulle jag själv vilja testa. Vet dock inte hur man löser det med Ebba om vi är själva. Kanske får vi göra ett dyk vardera eller så och att den andra passar Ebba. Dyker du?
  • lillsussan

Vet att ni pratat "soldräkter" (heter det så?) tidigare i tråden.

Ni som är resvana med barn hade ni skaffat det till en 7-månaders och i så fall har ni någon rekommendation? Letade runt lite bland butikerna men allt verkar vara bortplockat.

• lillsussan
    Tack för alla tipsen på soldräkt. Fyndande precis en på zunblock för 249 kr med lång ärm. Var inne på KappAhl och kollade för någon vecka sedan men där var de slut. Men skall kolla i fler KappAhl-affärer. Kanske är det bra att ha två med sig?

Skall man kanske ha badbyxa också som håller eventuella olyckor inne eller engångsbadblöjor. Kanske man också hittar i dem vanliga barnbutikerna eller?

TessaG - tar du med flytväst på resan?
  • lillsussan

Oj, va många ni är som skall bo på DR Lanta! Hoppas ni alla får det jättetrevlig där och lyckostar er som snart skall åka - för oss är det 4,5 mån kvar.

Tror vår lilla tjej har kommit in en ny fas. Vill inte ligga ner alls utan skall sitta upp eller lyftas eller ammas (10 veckor). Blir tokig! Men nu har jag gett henne ersättning så nu äntligen har hon somnat. Är helt matt!

• lillsussan
    Thegran skrev 2010-08-25 15:49:45 följande:
    Ja, vi tar med flytväst.
    Har fyndat en helt ny baltic på loppis för 25 kr som åker med, sen lämnar vi kvar när vi åker hem om den inte ryms i packningen :)
    Badbyxor kan du köpa på många sportbutiker, och i många badhus. Tror babyproffsen och barnens hus och liknande butiker också säljer dem. Vi köpte nya idag på badhuset, de var billigare där än på nätet!
    Engångsbadblöjor kan du köpa på ICA. Vi har tidigare använt Huggies som funkat bra på min lilla.

Ang antal set med UVkläder så tror jag att det är bra att ha ett ombyte, alltså iaf två set, ifall man tänker vara mycket på stranden. inte kul att dra på blöta efter man varit och ätit eller liknande.
    Vi har ä'ven köpt en zunblock keps.
    Vilka fynd du gör! Blir riktigt avis. Skall nog försöka fixa ett set till med UV-kläder iallefall, även om jag inte tror Ebba kommer rulta runt så mycket under den här resan. Köpte oxå en zunblock-keps.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)