• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2011-12-01 17:56:59 följande:
    ser ut som ett ställe jag skulle gilla! Lanta feeling ju :D

Visst är Khao Lak också nationalpark, eller iaf delar av det?

mamma och pappa åker till Khao Lak i februari-mars. De var med oss till Lanta förra vintern så ska bli spännande att höra vad de  tycker sen :) varit sugna på att åka dit vi med, men hamnar alltid på Lanta till slut :)
    japp, och vårt hotell i år ligger precis bredvid vilket betyder många härliga måltider där, supergott o billigt var det förra året iaf! Skrattande den restaurangen har tydligen egna bungalows oxå, http://www.aothongbeach.com/.

Ja jag vet inte riktigt, men det är iaf någon form av strandskydd, så hotellen får ha solstolar en bit upp, men det är inte fullproppat som delar av Phuket t ex. Och det ligger inte långt från den fina nationalparken Khao sok.

Kul, vilken strand ska de bo på? Ska bli kul att prova en ny strand i år, återkommer nästa år om vad vi tyckte om att bo i den delen av stan! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2011-12-01 18:46:33 följande:
    jadu...ingen större koll på stranden faktiskt. kan höra och återkomma sen :) de åker charter den här gången iaf.

låter bra med solstolarna, jag avskyr stränder som är fulla med stolar! Jag antar att strandskyddet även innebär att det inte förekommer jetskis, bananbåtar och annat skit? :)

Om päronen är nöjda kanske vi tar oss dit nästa år då - kombinerat med vårt älskade Lanta då, för det stället överger vi inte i första taget.
    Nu började jag fundera på en längre resa nästa år ändå...hm.
    näe, jag kan inte minnas att jag såg något sånt fara runt i vattnet! Skrattande och inte var det särskilt många longtail-båtar heller som väsnades eftersom det inte finns så jättemycket på sånt avstånd. De flesta utflykterna sker med speedboat från hamnerna söder och norr om Khao lak.

Det är nog en perfekt kombo, vi kombinerade ju med Ao nang förra året, vill minnas att det tog 2 timmar med minibuss så det är ju inte så farligt.
    Oscar 091001
  • winters
    brommamaria skrev 2011-12-03 05:15:56 följande:
    Någon som har bra shoppingtips i Khao Lak? Resturangtips?

Vi bor vid en fin strand utan försäljare, jet skis odyl o solstolar en bit upp. Vågorna är lite stora o otäcka. Bebis får bada i poolen istället.
    Funderar på en utflykt till Phuket zoo, erfarenhet någon?
    Önskar att vi hade vetat vilken lång bussresa det var till hotellet innan. Trodde det skulle ta 1h, tog över 1,5h. Stor skillnad för en bebis.

Njuter för fullt av värme, bad o massage. Nu ska bara den perfekta handväskan shoppas hur mkt ska man betala för baby piké?
    I Biang nang har jag fått tipset om Hill tribe som ska ligga på stora vägen, några hundra meter från marknaden mot Nang thong om jag fattade det rätt.
    På Ao thong (white sand beach) rekommenderas Ao thong beach restaurant och Boatyard.
    I Nang thong, Nang thong bay resort, Jai's och så tror jag att nån hette Phu Khao lak som låg nästan i utkanten av stan.

År det ff vågor, eller beror det på vädret? Ibland var det ganska höga vågor pga vädret när vi var där i nov-dec förra året, men lyckligtvis älskade Oscar vågorna ju större de var! Skrattande Men han gillade poolen oxå så vi blandade friskt. Har ni cherekringar till honom, de är kanon! Mer frihet och det tog inte många dagar innan han fattade hur han skulle göra för att ta sig fram, numera är det en väldans fart!
    Oscar 091001
  • winters
    brommamaria skrev 2011-12-05 12:11:17 följande:
    Tack för bra recention av Phuket zoo teosmamma får se om vi tar oss dit.

Winters, var ligger marknaden?
    Biang nang är en fin strand tycker jag, idag var vi långt bort till höger, riktigt mysigt. Tyvärr har Lillplutten fått diarré, än inga vattniga, hoppas det inte blir värre.

Inget shoppat än heller..
    Men är mycket nöjd med det molniga vädret, har ändå lyckats bränna mig trots solskyddskräm, parasoll o massa moln
    stackars liten, O klarade sig en hel månad förra året, får se om det går lika bra i år... hoppas att det blir bättre snart!

marknaden ligger uppe vid huvudvägen, mitt över polisbåten som spolades upp vid tsunamin. det är några kvällar i veckan, vill minnas onsdag o lördag, men det kan varit någon mer dag oxå. kommer inte ihåg tiderna, men vill minnas att de plockade ihop runt åtta på kvällen, vi kom nog dit runt fem.
    Oscar 091001
  • winters
    Majomajo skrev 2011-12-06 04:35:15 följande:
    Det ska nog fortsätta vara varmt o molnigt, passar mig som är rödhårig utmärkt bara det inte regnar...

Ska ta mig till huvudgatan o spana imorgon

Även mailat kids on board, förhoppningsvis får vi ihop nån liten utflykt.

Min Lillplutt mår inte sämre än i alla fall
    Vi tog en taxi med chaufför och barnstolar på huvudgatan i nang thong i söndags. 8 timmar i Phuket för 2500 bath. Taxi boss heter de.
    De åkte vi flera gånger med förra året, det lät ju som ett bra pris oxå, sådan lång tur tog vi aldrig! Åker den med hela dagen då, eller släpper de av en och sedan hämtas man upp när man är klar?
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2011-12-05 22:28:30 följande:

Imorgon ska vi:
    -betala vår resa
    -påbörja Dukoral....

JAG VILL ÅKA NUU!!

Undrar vad dukoral smakar och ur vi får i sonen det? Nåja, det är mkt kolera nu... Får muta honom med kola.

Det är en konstgjord hallonsmak på det, påminner om nån medicin man fick som liten... Tänk bara på att man inte får äta eller dricka i anslutning, men får ni inte i honom det på annat sätt är väl det bättre än inget! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    brommamaria skrev 2011-12-06 12:15:44 följande:
    Skrev fel 5900 thb skulle det kosta med kids on board. Då får vi bil o chaufför hela dagen, ändå ok pris. Dom får köra från Phuket o hit till khao lak för att hämta oss, därför blev det dyrare.
    Har mailat taxi boss nu, får se vad vi får för pris.
    Idag har det varit mycket varmt o soligt.

Vi har inte druckit dukoral, borde vi gjort det? Arvid är fortfarande dålig i magen
    De måste vara över 2 år så han hade varit för liten för det. Otur när det blir så, vi hade nog väldans tur förra året, ändå åt han glass o grönsaker, men vi är väldigt noga med restauranger, men man kan ju ändå aldrig veta...
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-12-06 22:13:07 följande:
    är det annat som gäller nu än förra året? förra året tyckte de flesta jag pratade med, inkl vaccinationsstället, att dukoral för en två veckors resa till turistområde i thailand var helt onödigt. ska vi tänka annorlunda i år tro?
    ja de avrådde oss att ta det till Oscar nu, vi har kvar vårt skydd mot koleran från förra året, så vi behövde inte ta ställning i år. det verkar vara helt vem man pratar med. Kolera verkar osannolikt om man ska vara i turistområdena och bo fint. Och även om det skulle skydda något mot turistdiarrén, så säger de väl bara 40 % av bakterierna, så det är ju inget 100 % skydd hur som helst. Man får helt enkelt välja själv, uschligt svårt, men så verkar det vara! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2011-12-06 22:18:07 följande:
    Ptja.. Han tar ju hostmedicin utan knot. Får väl ta hem en 10ml spruta från jobbet och köra kattmetoden. Inte kul, men det går ju i nödfall. Och lite godis efter...
    Då går det säkert fint, lycka till! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

tror man får använda lite sunt förnuft med restauranger, självklart ska det vara omsättning på maten och man kan gärna passa sig för uppvärmda bufféer. men glass o grönsaker har vi alltid ätit utan att bli dåliga. svärmor blev dålig när hon ätit från en moppevagn där de sedan såg att tanten tvättade salladen i samma skål som katten drack vatten... men man kan ju ha otur med allt, samma gäller ju restauranger här hemma. bara man själv tycker att det är gott och trevligt så brukar ju magen tycka om det oxå! Skrattande

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)