• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Wera75 skrev 2010-09-22 14:19:41 följande:
    tack för svar o synpunkter!! Har tänkt om och det blir nog två vagnar.., anledning till dubbelkärra är ju oftast att man är mkt själv med båda barnen- men nu är vi ju båda, och största anldeningen till att 2½ åringen ska ha vagn är ju för att kunna sussa lite på kvällen om vi är ute o rör på oss. Tips på bra rese-sulkys?? Vill ha liggläge och suflett.., nåt mer man bör tänka på?? Finns ju mängder på blocket...
    Vi köpte en chicco liteway efter tips här i tråden. Har använt den en del här hemma i sommar, den är super!
  • Thegran
    Ewima skrev 2010-09-22 20:16:28 följande:
    Nemän va skoj! Jag trodde det "bara" va vi som skulle till Koh ChangSkrattande
    Vi letade och letade och tillslut hittade vi KC Grande som ligger vid White Sand Beach på Koh Chang. Vi har bokat åtta nätter där. Först stannar vi i Bangkok två nätter för lite shopping o turistande Flört

Jag kan inte minnas om det finns eluttag på flygen, den var ett par år sedan jag flög sist Drömmer

Någon som vet?

Ang. Chicco Liteway så är vi jääättenöjda med våran. Några av de bra accesoarerna är reseväskan och det kombinerade Mygg/Uv-skyddsnätet.
    vi har inte haft eluttag när vi flygit med thai.
  • Thegran
    Ancilla skrev 2010-09-23 08:44:27 följande:
    Undrar om det är någon här som nyligen bokat en thailandsresa och skall åka inom kort? Det brukar ju finnas masssor med billiga resor i okt-dec men jag har hittils inte sett några alls?

Ancilla
    det har funnits höstkampanj med thai, men köpdatumen är nog slut redan. Tror det var resa fram till 30e okt det gällde.
    reguljärflyg är nog svårt att hitta superpriser med nu, ev om du tar flyg med lång mellanlandning.

charterfronten har jag ingen koll på, men kanske släpps det sista minuten snart?
    fritidsresor har ju haft charterauktioner på tradera förut, har du kollat om det finns några ute nu?
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-09-23 15:41:41 följande:
    får jag fråga lite, vi ska åka efter jul men undrar lite redan nu. vi ska till chada beach koh lanta. finns det enkelt möjlighet att köpa badkläder, clocs osv där elelr ska man packa allt? Vet ni om blue village hotell har tecknat på svenska på hetellrummen? (bra att ha om någon blir sjuk eller så). En kompis sa att de alltid satte på sitt barn hjälm när de åkte tuktuk, gör de flesta det?/bör man?
    Mer tips?
    vi kommer absolut ha hjälm på dottern när vi åker tuktuk. Det känns lika självklart som att ha flytväst när man åker båt, iaf för oss.
    .
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-23 17:52:17 följande:

I morgon ska jag till Ullared, tjoho! Några sista minuten-tips? Listan är väldigt lång, men jag fyller gärna på med mer! Skrattande

Någon som har tips om en lätt och kompakt sagobok som kan vara bra att ha till en 1-åring?

När vi var där fanns det inte speciellt mycket barnböcker :( Men, det kan ju finnas nu!
    Köp leksaker, det är jättebilligt där!
    Solskyddskläder har de haft till bra pris också tidigare (vi köpte zunblock där)
     myggnät o sådant  till vagn om du inte redan har...

Mina föräldrar åker dit på söndag, och fast vi handlade för över 7000 kr i sluitet av juli så har jag lyckats ge dem en rätt lång lista :) Ullared är KUL!
    Hoppas ni hittar massa fynd!
  • Thegran
    Ancilla skrev 2010-09-23 22:25:37 följande:

Frågor till er som ska till eller har varit på Koh Lanta:

1.  Vilket/vilka hotell rekommenderar ni som är prisvärda, BARNvänliga, bra pool och hyfsat nära något centrum?

2.  Ni som har prutat, vad finns det för prutmån?

3.  Smidigaste sätt att ta sig dit?

TACK på förhand!
    //ancilla

det finns en hel uppsjö hotell på lanta, och de flesta är nog bra. Vi ska bo på DR Lanta.
    Vill du bo nära saladan är det klong dao som gäller. Det finns "centrum" vid flera stränder, men då lite restauranger och någon 7/11 och så, men saladan är ju själva "stan" på lanta.

Vi bor till 50% rabatt. ¨Har dock inte prutat till oss det, men vet många som fått nästan lika billigt så det finns bra prutmån.

Smidigaste sättet är inrikesflyg till Krabi och sen att bli upphämtad av minivan som man har förbokat. Då står de och väntar på flygplatsen, med en skylt med ens namn på. Bara att sätta sig i bilen, de kör en ända fram till boendet. färjeavgifter ingår allt som oftast.
    Vi bokar transfer med Lanta Diver, 3000 bath enkel väg, eller 5600 om man bokar tur och retur.
    lanta diver har även bilbarnstolar, och chaffuörer som kör lungt och säkert, vilket absolut inte alla gör.

Nu har vi snart bara en månad kvar till avresa, resfebern börjar göra sig lite påmind :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-09-24 14:04:53 följande:
    Jag tror att det var (bl.a) TessaG.
    stämmer bra :)
  • Thegran
    Simbaa skrev 2010-09-24 13:44:35 följande:
    Var det inte nån av er somhade köpt en bärbar dvd med batterier?
    jag har köpt en sån.

här kan du se den;
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326177
    vi köpte den till nåt kampanjpris, då ingick trådlösa hörlurar.
  • Thegran
    Ewima skrev 2010-09-24 19:23:24 följande:
    Tusan också, det är en sån jag letat efter! Har kikat på säkert 50stycken, ingen som går på AA-batterier...Skrikandes Och nu är det för sent att beställa eftersom vi åker på måndag.

Jag skulle ha frågat dig från början Flört
    Vi hade också jättesvårt att hitta någon. Dels ville vi ha en som drivs av vanliga batterier, och sen ville INTE ha någon som ser ut som en mini laptop, som man behöver "vika upp". ville inte lägga mer än 1500 heller, eftersom det är en tvååring som ska ha den...
    Letade i precis alla elektronikaffärer i trakten, men hittade den där på nätet sen.

Har ni köpt någon annan, eller kör ni utan?
  • Thegran

Slutbetalar hotellet i Bangkok just i detta nu :) tänk att man kan bli så glad för en sådan grej :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)