• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Det är också ganska svårt att inte utsätta barn för solen i Thailand. Givetvis ska man vara försiktig men det är ju mycket sol ändå helt enkelt

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    winters skrev 2010-10-27 19:19:42 följande:
    Toppen! Hör gärna av dig när du vet vilket det är och om det funkar fint.

Tänk att ni åker på måndag, då kan ju du snart packa på riktigt! Skrattande Vi åker på kvällen den 15:e, skönt att kunna fixa med det sista under dagen, fast jobbigt att behöva vänta hela dagen! Skrattande
    jaajaa, andra har 7,5 vecka kvar.....Tungan ute
  • Tullemi

Angående reseapotek så finns det lite tips i packtråden. Kika i trådstarten här ovan för där ligger en länk

• Tullemi
    Frosk skrev 2010-10-28 16:26:15 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Vad smakar den där dukoralen egentligen? Är den jättehemsk att få i sig?
    Jag tycker inte att den är så himla äcklig. Barn kanske inte uppskattar smaken dock. Minns kanske fel men smakar den inte lite så där vitaminbrus-aktigt? Fuskfrukt med en salt underton....
  • Tullemi
    Anna1010 skrev 2010-10-28 17:55:29 följande:
    Apropå dukoral: jag har ungefär samma smakminnen som Mileas mamma av dukoralen :) Inte något jag skulle dricka för nöjes skull men inte farligt äcklig. Kan ju tipsa om att tänka lite extra när man hanterar de små burkarna - jag är rätt fipplig och har spillt ut en dos en gång. Kändes ju... ehrm, dyrt.
    Jag har skippat dukoral sedan många år. Blir sällan sjuk men har snarare blivit det på de resor jag faktiskt tagit dukoral - säkert en total slump, men jag har faktiskt hört andra säga samma sak.

Men man vill ju inte att ens barn ska få kolera. Läste just nedanstående på www.dukoral.se (som förvisso rimligen bara existerar för att marknadsföra vaccinet...) och blev lite fundersam. Vår dotter kommer dock att fylla två precis när vi kommer hem.Hur vanligt är kolera i Thailand? Kolera ökar dramatiskt i Thailand. De första sju månaderna 2010 inträffade 1 342 fall av kolera i Thailand. Det ska jämföras med de 315 som rapporterades under hela 2009. Hälsovårdsmyndigheterna har utfärdat varningar och rekommenderar att folk ska skydda sig genom att äta stekt eller kokt mat och regelbundet tvätta händerna.Kontakta därför alltid en vaccinationscentral i god tid före avresa för att diskutera ditt behov av vaccin innan du reser.
    Mmm, jag läste också den texten och tänkte samma sak ang att det var Dukorals "egna" sida. Det står ingenstans var i Thailand dessa fall rapporterats va? Jag läste på en annan sida att de som drabbas oftast redan är utsatta (fysiskt svaga/gamla osv).
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-28 17:36:00 följande:

Tack snälla snälla Mileas mamma!! solstiftet kom fram idag :)
    helt fantastiskt omtänksamt!

Så bra
    Gick tentan bra?
  • Tullemi

Vi kör med tetror på flyget. Våra barn dricker den "kall" tack och lov . Vi köper endast blöjor på plats och de funkar bra tycker vi.

• Tullemi

Oj vi har inte ens tänkt på det här med jordnötter. Milea gillar inte varken jordnötter eller cashew så vi petar bara bort dem när vi äter thaimat. Det har vi ju ätit åtskilliga gånger här hemma och det har gått hur bra som helst.

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-29 07:40:45 följande:
    nu började jag vela om att ta ur en del packning... hm.
    men samtidigt är det ju skönt att ha med allt man behöver i klädväg så man inte behöver köpa för att man måste, om man inte hittar nåt man gillar.
    hm, svårt..! :)
    ska kasta i lite barnböcker också tror jag.
    Haha, vad kul det är att läsa om allas packningsbestyr. Inte bara jag som är lite halvtokig då - som min man säger. Listor, en thai-låda med resesaker, provpackningar osv......
  • Tullemi

Vår dotter blev nyligen blöjfri helt spontant, men hade det inte hänt så hade vi siktat in oss på att det skulle ske i thailand. Det blir ju mer naturligt att springa runt utan blöja där

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)