• Norken

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Det måste ju gå... Man "får" ju inte ens gå till affären. Så denna smittsamma sjukdom borde man ju få pengarna tillbaka på. Men frågan är ju om man får det på alla biljetter...
    Jag kan verkligen inget om det :(

Hur länge ska ni vara borta? Tänker om ni kan boka om i så fall och komma lite senare.
    Synd att ni åker "så sent" annars kunde ni hållt dom hemma tills det var dax ju.

Har ni tur är dom inte mottagliga nu. :) Eller så kanske dom hinner få det nu innan. Sen vet jag inte hur det blir med prickarna i solen. Tänker på ärr och så. Men det är kanske inte risk att det blir fult.

• Norken
    Smilla75 skrev 2012-12-30 09:57:45 följande:
    Man får inte bältros av barn med vattkoppor....det är en skröna. Man blir smittad med vattkoppor av vattkoppor och de flesta har haft vattkoppor och blir därför inte smittade.

Bältros blossar upp hos, främst äldre, av sig själv för att viruset ligger latent i nervknutorna, det är ett herpesvirus. När immunförsvaret är försvagat kan det bryta ut.

ok tack för infon
  • Norken

Hur brukar ni göra med era telefoner. Köper ni kontantkort där nere eller kör ni med holidayphone?
    Är så i valet och kvalet....

Sist nyttjade vi inte telefonerna alls, men denna gången när vi säkert ger oss iväg lite på egen hand känns det bra att ha med telefoner.  

• Norken

Vi har en samsung galaxi tror jag den heter. Och en Nokia n65 eller n55.
    På samsungen borde jag kunna ladda ner Skype...
    Vad är FaceTime?

• Norken
    TomMon skrev 2013-01-05 22:32:02 följande:
    Hur reagerar man om ett av barnen inte vill åka med? Hon är fyra. Vi har inte bokat något än och vi åker ju inte utan henne, men det lägger ju lite sordin på den goda stämningen om man säger! :) Hur hade ni gjort?
    Har hon varit där innan så hon inte vill tillbaka eller är det bara något "hon har fått för sig".
    Min tjej på nyss fyllda 4 pratar inte om något annat. Men hon vet ju inte riktigt hur det kommer bli. Hon vet att vi kommer sola bara, men fattar inte värmen mm. 12 dagar kvar, så snart är det nog dax att börja förbereda henne lite :)

• Norken

Någon som åkt med Turkish airlines?

Tänker med vagn. Vi har ju 2 st. Kommer checka in den ena.
    Jag undrar om man i det "paketet" kan trycka i 1-2 paket blöjor? 
    Sen undrar jag om man kan ta med den ena vagnen till gaten så vi får den när vi mellanlandar....
    Och sista frågan. Någon som har koll på filmerna? Visas det en film som alla ser på eller har dom spelare på varje plats så man själv får välja och har sin egen TV? 

• Norken

TomMom: ah då förstår jag. Då kan man ju hoppas att storebrors positiva anda över det hela förs över till henne.
    Alltid svårt när dom inte vill... Dom är ju i en ganska bestämd ålder :) Men ni har ju ett par månader kvar att bearbeta det hela, så det är ju bra!

• Norken

När vi var där sist (utan barn) hade vi inga problem m magen. Vi höll oss till Thai maten och åt ibland på väldigt oturistiska ställen :) Vi hade dock med mycket handsprit. Som vi tog till och från under dagarna samt innan vi skulle äta. Kommer köra samma nu.
    Ducoral - är det tabletter man tar under hela resan som ska skydda magen?

• Norken

Och ang maneter, vi såg inte en enda på 3,5 vecka. Var då i hua hin, koh samuii och lite olika platser på Phuket.

• Norken
    Linnéa S skrev 2013-01-10 16:11:49 följande:
    Vi åker till Krabi på måndag, jag är så nervös att någon i familjen ska bli sjuk så att resan måste ställas in. Både influensa och kräksjukan härjar omkring oss och imorgon ska jag examensfest så vi kan inte isolera oss helt tills vi åker...

Jag har inte bestämt om jag ska ha med en vagn eller inte, minsta barnet är 2,5 år och hon brukar inte åka vagn så mycket här hemma. Har svårt att tro att hon skulle somna i vagnen om vi är ute någonstans också. Samtidigt blir det ju inga långpromenader precis om alla ska gå.... vad tycker ni? 
    Tror du inte att hon blir tröttare där nere så hon vill åka eller sova i vagnen? Förstår att det är svårt.

• Norken

Till er som flugit m Turkish airlines.
    Har ni kunnat checka inte själva hemifrån eller går det bara att göra på flygplatsen? Tänker så vi inte behöver sitta på var sin plats på planet utan ändå kan få sitta ihop
    Någon som vet?

Det är nära nu, åker på torsdag :-O 

• Norken
    tranferbkk skrev 2013-01-14 11:47:33 följande:
    Vart ska ni åka?

Har varit ganska mycket på Koh Samet och Koh Chang och har inte sett att någon blivit bränd av maneter. Om det finns många maneter i vattnet så brukar det finnas varningsskyltar. 

Jag har haft många besök från Sverige och många har klarat sig riktigt bra från magsjukan.  Undvik kranvatten och många undviker sallader också, vet ej varför? Någon som vet?

Mvh
    Transferbkk 
    Salladen är nog för att den ofta är sköljd i deras kranvatten.... Tror jag :)
  • Norken
    Billabong skrev 2013-03-14 10:27:59 följande:
    Elinaehn: Vi är på Koh Lanta. Trivs jättebra men funderar
    på att åka till någon närliggande ö ett par dagar för att se något mer. Frågade om tips här på vilken ö, men än har jag inte fått något svar...
    Koh mook eller Koh Ngai då?
    Vi var ju på Bulon nu, det tog 2h m speedboat. 
  • Norken
    obelix skrev 2013-03-17 09:22:17 följande:
    Ni som varit / är på koh lanta vad tycket ni om det? Är det " för mycket" svenskar och turister där? Vill inte ha så att menyer är på svenska och thailändare i butiker pratar svenska. Har även hört att det är helt dött på kvällen, inte så att vi vill ha party men de vi hört säger att det nästan va svårt att hitta en öppen restaurang?
    Vi var där nu i feb. Och visst det är väldigt mycket svenskar. Vi var iväg 7 veckor och hade vår första vecka där. Tyckte det var skönt för ungarna att vänja sig lite där vid vad som komma skulle...
    Det är inte helt dött på kvällarna. Vi bodde på KD stranden och där hade resturangerna öppet hela kvällarna.
    Jag tyckte nog inte att dom pratade svenska i butikerna, men du hör ju alla svenska turister överallt. Jag har nog aldrig varit på semester där det varit så mycket sv turister på samma ställe.

Men vi gillade Lanta trots allt. Vi gjorde jätte fin snorkeltur och dottern gillade marknaden och att åka tuk tuk.
    Väldigt god mat. Vi bedde på Ocean View resort 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)