Inlägg från: Mitt livs lycka |Visa alla inlägg
  • Mitt livs lycka

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

livet från ljusa sidan skrev 2010-09-11 21:26:41 följande:
    Helt fantastisk tråd denna, håller med!

Vi skall åka till koh chang och koh mak 13nov, Vara borta i två veckor. Vi tänkte ta koh chang 5dagar, koh mak 7dagar och sedan bangkok två nätter för lite shopping.

Har någon åkt mellan bangkok och trat och hur rekomenderar ni att man tar sig mellan där med en 4,5 åring och en 9mån. VI tänkte flyga, tar ju bara 40min och buss 5timmar. Priset skiljer det sig nästan 3000 mellan.. hur är bussen därimellan? Och måste man ta med babyskydd? 

Någon som har några hotell på koh chang eller koh mak att rekomendera? 
    Såg inte att du hade fler frågor...

Vi tog flyget mellan Bangkok och Trat och sedan färjan över till Koh Chang. Vi är nöjda med att vi tog flyget. Kan dock inte svara på hur det är att ta bussen men resan är ju rätt lång som den är utan bussresan med tanke på barnen så för oss var buss inget alternativ. Dessutom blev vårt flyg från Sverige försenat så då var det otroligt skönt att inte behöva sitta flera timmar på en buss från Bangkok när vi kom fram.
  • Mitt livs lycka

Nu är det snart två månader kvar tills vi åker... Hoppas att tiden går FORT! Vill ha sol och värme! =)

• Mitt livs lycka

2 månader kvar... den 30/11 bär det äntligen av!
    Måste dock köpa flytväst till lilleman - skulle ha gjort det tidigare men det har glömts bort :-/

• Mitt livs lycka

Har försökt kolla bakåt i tråden men nu har jag gett upp, jag hittar det inte...  Men visst var det någon härinne som bokat transfer från Krabi flygplats till Koh Lanta med Lanta Divers? Vad kostade det? Kunde man då få barnstolar i bilen? Hur stora bilar finns det? Kan man få EN bil som tar 4 vuxna och tre barn? Eller blir det två bilar? 

Någon som har svar på detta??   

• Mitt livs lycka
    Mawe123 skrev 2010-10-03 17:35:29 följande:
    Vi åkte en sådan minibuss som på bilden, superlyxig var den. Vi var 3 vuxna och 3 barn - men det fanns kvar lediga säten. Vi fick bilstol till vår 2 åring.

På vägen till Lanta stannade chauffören på ett större 7/11 så vi fick möjlighet att köpa lite kall dryck och fika till barnen och även lite småsaker att fylla kylskåpet med när vi kom fram, toppenservice.

Vi betalade i dec 5600THB tur och retur.
    Supertack för dina svar!
  • Mitt livs lycka

Har en son som är mjölkallergisk och sist vi var i Thailand var han så var han så liten att jag inte behövde fundera på mjölkfri mat  eftersom han då enbart åt barnmat. Nu är han däremot större och han kommer ju att äta mat med oss på restauranger. Men visst är det ytterst sällan komjölk används i matlagningen i Thailand??? Någon som vet??

• Mitt livs lycka
    Ancilla skrev 2010-10-09 15:08:09 följande:
    Någon här som flugit med Finnair till Bangkok?
    Hur är servicen på flyget? Hur är maten till barnen?
    Finns det tv-skärmar i stolsryggarna eller bara uppe i taket?

Vi flyger först till Helsingfors och får vänta där ett tag. Sedan vidare till Bangkok. Undrar om vi får möjlighet att få en vagn på flygplatsen eller om vi måste bära lilltjejen. Planet från Helsinfors går  runt midnatt så hon lär ju säkert ha somnat. Vore ju väldigt smidigt att få tillbaka  vagnen på flygplatsen.

Ancilla
    Vi har flygit med Finnair till BKK och vi var väl inte supernöjda med servicen ombord, tyvärr... Däremot blev det förseningar i Helsingfors och där var det bra service från flygbolaget - de var supersnabba med att få ut checkar för mat/dryck, shopping i tax freen etc. så det var positivt.

Ni kanske får bättre personal ombord när ni flyger!
  • Mitt livs lycka
    Hanakana skrev 2010-10-09 20:15:33 följande:
    Jag undrar samma sak - vi ska flyga med Thai Airways från Arlanda med mellanlandning i Bangkok och vidare sedan med inrikes flyg (samma flygbolag) till Phuket. Måste vi alltså stå vid bagagebandet och vänta på vårt bagage? Alla säger att flygplatsen i Bangkok är så stor, hinner man med att vänta på bagaget och ändå hinna handla lite på taxfreen och i flygplatsens butiker? Jag har för mig att vi har högst 2 timmar på oss, inte mycket tid alls för att strosa omkring känns det som...
    Flygplatsen är stor men vi har aldrig haft några problem med att hinna till inrikesflyget när vi kommit från Sverige till BKK. Att gå runt och shoppa hinner ni kanske inte men på 2 timmar behöver ni iaf inte stressa. Det kommer gå bra!
  • Mitt livs lycka
    Myran2007 skrev 2010-10-10 09:32:17 följande:
    Någon som vet hur det funkar när man checkar in barnvagnen i väska. Görs det på samma ställe som annars alltså att man, iaf på Arlanda, går till en speciell incheckning för specialbagage? Och vägs den väskan, eller kan man fylla på med välling och annat i väskan utan problem?
    På Arlanda checkas barnvagnar in i vid specialbagage och där vägs den inte. Du kan alltså fylla den med välling, blöjor och annat...
  • Mitt livs lycka

Nu börjar nedräkningen på riktigt! Imorgon är det 30/10 och vi åker den 30/11!!! Tjoho, trodde aldrig nedräkningen skulle komma igång men nu är det dags.

Måste köpa en flytväst till W och allt annat smått ex. apoteksinköp etc. Måste också komma ihåg att ringa flygbolaget och beställa specialmat - har tänkt göra det i veckor men jag har tydligen ett minne som en guldfisk...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)