Inlägg från: benjamin 040722 |Visa alla inlägg
  • benjamin 040722

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-05-01 08:02:58 följande:
    någon som har koll på vad ett true move simkort kan kosta på ett ungefär? lär väl inte vara dyrt med simkort?ska köpa två thaikort, och true move ska man ju kunna ringa till sverige för 1 bath/minut med.
    1 2 call kortet kostar iaf 199 bath och då fick man 35 bath att ringa för Vet dock inte vad det kostar att ringa till Sverige med det kortet, men sån stor skillnad på kort priserna kan det väl inte vara iaf?
  • benjamin 040722
    syster j skrev 2010-06-09 17:36:37 följande:
    Hur har ni andra gjort med era förskoletider hemma. Ni som vart ute på långrsea har ni betalt fullt för dessa månader eller har ni tillfälligt gått ner i tid. Skickade ett mail till kommunen och fick ett surt svar om att rätten till förskoleplats försvinner om ledigheten överskrider 3 mån. Nu ska ju vi vara borta i 3 mån och inte längre. Irriterande med människor som inte kan vara trevliga eller åtminstone formella. Fick ej heller svar på om man tillfälligt kan gå ner i tid för att på så sett få ner taxan under de månader som man är borta, så jag skickade ett nytt mail till kommunen. Hoppas jag får ett mindre "syrligt" svar denna gång. Någon annan som har någon erfarenhet kring detta.
    Vi kommer att vara föräldra ledig för varsit barn (3 och 6 år) och på så sätt får vi ner taxan till 0:- i månaden för 3 åringen iaf... Hur det blir med fritids agiften vet jag inte? Måste kollas upp =)

Annars vet jag inte hur det fungerar, tror det är väldigt olika mellan olika städer... 
  • benjamin 040722
    Ancilla skrev 2010-06-10 21:47:09 följande:
    Undrar om det finns några här som nyss köpt flygstolar till Thailand i november? LÄste att någon som köpte flygstolar  till november/december i vintras nu sett att biljetterna var mycket billigare. Hur länge vågar man ha is i magen? Om någon köpt nyss, vad fick ni betala?

Ancilla
    Vi köpte inte nyss, men i februari. Vi betalade då ca 26000 för 2 vuxna och 2 barn för 2 månader. Med full avbokning eller ändring. Idag kostar samma biljett under samma tid 52000! Sjukt vilken skillnad! =(
  • benjamin 040722
    syster j skrev 2010-06-11 07:25:41 följande:
    benjamin 040722. Vi är ju också föräldrarlediga för varsitt barn. Men hur har ni fått ner taxan till 0kr? Jag tänkte ju att under denna begränsade period gå ner i antal timmar och på så sätt betala lägsta möjliga taxa. Men de har vart så tjuriga så nu orkar jag inte höra av mig igen. Ev. så är det så att vi redan har lägst antal timmar (25tim/v). 
    När och var ska ni åka? 
    Här går våra 3 åringar 15 timmar gratis/vecka är jag föräldraledig så är det lika med 15 timmar/vecka och det blir ingen avgift. 6 åringen som då går på fritids har jag ännu ine kollat upp, men där ka man välja attha för fritids eller efter fritids eller både och. Väljer jag bara för fritids under den tiden vi är borta dvs tiden före skolan så blir det lägre taxa än om vi har både för och efter fritids... hur mkt billigare det blir vet jag inte, det måste jag kolla upp.

Vi åker den 12 dec-4 februari vi kommer resa runt och än är det inte riktigt bestämt i vilken ordning =) Ni då?
  • benjamin 040722
    Smilla75 skrev 2010-06-11 07:47:41 följande:
    Du måste betala full taxa, annars mister ni platsen.

Jag har nu dubbelkollat detta igen (ringde nyss) Vi har 15 timar fri avgift och för den resterande tiden måste vi betala. Hon sa åt oss att ändra inkomst och avgiften för 3 åringen blir då ca 300-400/månad. 6 åringens plats skulle vi säga upp då han är garanterad plats när vi kommer hem igen. så 300-400/månad betalar jag lätt =) Men full taxa kan det inet bli oavsett vad, inte här iaf!

• benjamin 040722
    syster j skrev 2010-06-11 10:09:14 följande:
    Då har vi åkt hem när ni kommer ner! Vi åker 9 sept och hem 9 dec. Vi har heller inte helt bestämt resrutt än. Det ska ju vara ganska regningt i sept. Vi har kollat på koh samui, koh tao, koh chang och koh lanta.
    Låter precis som vi =) koh tao, koh samui , där vi gifter oss och Koh Lanta =) Men sen är frågan i vilken ordning =) längtar gör vi iaf. Ska bli underbart att få komma iväg och få semester. Nu börjar snart semestrarna hemma iofs. men för vår del blir det bara en vecka i Stockholm och resten av sommaren hemma. Men vad gör det
  • benjamin 040722
    syster j skrev 2010-06-11 12:42:42 följande:
    Åh, vad underbart att ni ska gifta er därHjärta. Vi funderade också på det...... Hoppas det blir så som ni har drömt om. Lycka tillGlad
    Tack =) Ja det hoppas jag oxå! såg du inlägget jag svarade på till Smilla75 ang vgiften. helt gratis blev det inte för Signe, men däremot blir det ingen avgift för Benjamin så det jämnar ut sig
  • benjamin 040722
    Smilla75 skrev 2010-06-11 13:28:39 följande:
    Så bra för er! Vi har inte lyckats undslippa men det är väl olika mellan kommunerna.
    Ja det är juh härligt när man kan dra in på lite av alla utgifter när man åker iväg... det är juh nog att stå å betala för ett tomt hus och dessutom behöva anlita snöröjning som extra kostnad!  men det är det värt!
  • benjamin 040722
    stockrosen skrev 2010-06-11 17:44:56 följande:
    Men ...är det inte dåligt väder under hösten på Koh Samui sidan? sep -dec
    Vi kommer vara på den sidan i januari-feb. Jag vet inte hur vädret är varken då eller före, men bra mkt bättre än svensk sommar iaf

Var i Asien och reste runt juni-aug då det skulle vara regn period. På 3 månader kunde vi inte besöka stranden 2 ggr pga regn... alla andra dagar sken solen (visst det regnade i b l a n d på natten, men det kvittar juh  )
  • benjamin 040722

längesen jag varit här =) Men nu är jag tillbaka! Resan närmar sig med raska steg och nu är det inte ens 4 månader kvar! weee

Vi har lyckts bestämma "resrutt" och bokat första boendet, en månad på Koh samui i eget hus på stranden och med egen pool. Det ska bli underbart!*längtar längtar* Nu återstår boendet på Koh lanta... och allt annat som ska ordnas. Jag har inte ordnat något alls! *stressad*

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)