• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-09-01 10:02:06 följande:
    Vi har tre barn 4 år och bedåt, det är en tuff resa ändå. Förra året var de helt slut.
    Vi kommer fram 04 på morgonen, vilket är läggdags svensk tid, så vi tar ett billigt hotall nära flygplatsen och sover på dagen så åker vi på eftermiddagen istället. Ni åker väl Thai och de garanterar ju resan med Air Asia men om vi missar vår flight måste vi köpa nya biljetter! Vi räknar med förseningar.
    aha ok, ja då förstår jag att ni väljer att stanna en natt om ni har så många små med :) 
    ja, vi åker med thai, men flyger inte air asia utan thais egna inrikesflyg. Men ja, blir det förseningar så fixar de det så vi behöver inte tänka på sånt.

Vi kommer till bkk runt midnatt, svensk tid. Blir spännande att se hur det går...
  • Thegran

Börjar mer och mer prata om att skippa att flänga runt de sista 1.5 veckorna som är oplanerade och istället bo på två olika ställen bara och göra dagsutflykter.

Därför dyker Ao Nang mer och mer upp i tankarna. Har ingen större koll på stället. Men möjligheten att varje dag ta en longtail till fina stränder känns lockande.
    Hur är Ao Nang? Var bör man bo?
    Hur långt är det till dessa stränder man brukar åka till?

• Thegran
    winters skrev 2010-09-02 19:30:43 följande:
    Vi var i Ao nang för sex år sedan innan tsunamin, älskade det! Superfin skärgård, lagom med shopping och många fina restauranger, särskilt de vid stranden, hoppas att det är samma nu när vi ska dit i november! :)

Förra gången bodde vi i början av stranden så att säga, men det är inte där man badar. Nu ska vi bo på Ao Nang Villa Resort som ligger i andra änden, där är det bara att slänga sig ut i havet. Vi åt middag där förra gången och bestämde att vi skulle bo där nästa gång, som nu närmar sig med stormsteg! :)

Vår favorit var Chicken Island, vill minnas att det tog 20-30 minuter ut till den, samt Poda som ligger lite närmre. Det är den spektakulära höga klippan som man ser från Ao Nang. Även Railey och Phra Nang är fina och tar väl max en kvart med longtail vill jag minnas. Även Ko Hong som vi har pratat om innan, men det är väl en timme bort.

Stranden vid Ao nang duger fint de dagarna man bara vill vara vid poolen eller stranden och ta det lite lugnt.

Bamboo island erbjuder jättebra snorkling och dit åker man väl främst med utflyktsbåt. Kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog, men det var en bit bort.

Summa summarum kan jag verkligen rekommendera Ao nang och hoppas att det kommer att leva upp till våra förväntningar ännu en gång!
    Tack för svaret!
    Ska läsa på lite mer :) En killkompis sågade precis stället när jag bad om råd på facebook :S
    Kanske är skönt att ha ett fast boende sista veckan också och inte flytta runt så mycket med tanke på att vi har en tvååring med oss...
    Tidigare tanken var ju att besöka flera olika öar och spendera 1-3 dygn där men det känns lite flängigt när vi känner efter...

Kanske skulle lägga upp resan;

Lanta - ca 26 nätter
    PhiPhi - 2 nätter
    Ao Nang - ca 10 nätter
    Bangkok - 2 nätter

typ. har inte riktigt koll på antal nätter men på ett ungefär ;)

Vad tror ni om det?
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-03 09:09:41 följande:
    Det är nog som alla ställen att det finns de som tycker om det och inte, vissa gillar Phuket och andra inte t ex. Nu var det ju som sagt ett tag sedan vi var där, men vi hoppas att det fortfarande passar oss. Ett stort plus är skärgården som vi inte har hittat någon annan stans och då känns det ju på sätt o vis som att man får se olika ställen varje dag.

Tycker upplägget låter bra, vi är ju bara borta i fyra veckor och bor två veckor på varje ställe, känner inte heller för att flänga runt allt för mycket. Sedan har vi ju vår tredagarstur till Similan när vi är i Khao Lak och det är möjligt att vi åker någonstans och övernattar även i Ao nang, men då har vi ju kvar hotellet och behöver bara ta med det nödvändigaste.
    ja, vi kommer antagligen åka iväg någon helg under veckorna vi är på lanta. Finns en hel del öar i närheten som vi vill besöka. Då har vi ju också kvar hotellet, känns smidigt med tanke på packning etc.

usch vad svårt det här är! Velar mellan att bestämma oss nu och boka nåt, eller hålla det öppet tills vi kommit ner.
  • Thegran
    Myran2007 skrev 2010-09-03 15:16:26 följande:
    Okej, tack för ditt svar!
    Var bor ni själva? När det gäller southern lanta, vad är ett "okej" pris för en familj med 2 barn (blir ju en extra säng) i en superior beach wiew bungalow? Vi har mailat och fått ett pris på ca 14100kr för 24 nätter. Men vi har ingen aning om det räknas som dyrt eller inte för att vara där.
    Där vi bodde senast var också långt upp på klong dao och vi gillade det men nu när sonen är lite större och vi har ett till barn så känns läget på stranden viktigare (då verkar ju southern bäst).
    Usch, vi är så veliga och har beslutsångest. Är det något annat hotell som är bra/prisvärt ? Vi vill ju ha pool och strandläge...
    har inte varit där än, men vi är många i tråden som har bokat DR Lanta.
    Bra prutmån och pool :)
  • Thegran
    Myran2007 skrev 2010-09-03 16:02:23 följande:
    Vad har ni fått för pris på DR Lanta? Har tänkt på det med, då vi gick förbi där senast vi var på Lanta och det verkar ju också ha bra läge "mitt i" om man säger så. Är det någon som bott där och vet hur bungalow/rummen är i standar och så? Shit, det är en djungel med alla hotell...Man lär väl bli nöjd oavsett men vill ändå försöka hitta det bästa och mest prisvärda.
    Vi betalar 1300 bath/natt för en minisuit, 4 veckor i november.
    (vi har dock inte prutat, utan fick fel prisuppgift från dem vilket de stod för. Men många andra har prutat ner det till nästan samma)

Om du bläddrar några sidor bakåt så skriver en medlem som bott på DR ett par gånger om det.
    Av det jag har läst verkar de allra flesta nöjda.
  • Thegran

hur tycker ni att vi ska göra?
    Planera allt i detalj och boka allt hemifrån
    eller spara 1.5 vecka obokad och hoppas på att få något ok boende..?

Det är början av dec det gäller, så lär ju vara en del folk på plats då.

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-09-05 18:04:15 följande:
    En fråga av mer privat karaktär till er som ska vara borta lite längre. Hur gör ni med mensen? Jag kom att tänka på det idag....ska man skjuta upp den med piller eller ska man bara hoppa över badet i några dagar? Så hur gör ni andra?
    jag tänker skjuta upp den med p-piller.
    ser till att ha mens veckan innan vi åker, bra med p-piller så man kan styra själv :)
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-09-05 20:31:57 följande:

Jag fattar inte riktigt... Hur skjuter man upp mensen med p-piller? Nu har jag iofs mini-piller (som man får vara jättenogrann med att ta vid samma tidpunkt varje dag...). Kan man skjuta upp mensen även med mini-piller? Mensen kommer inte riktigt exakt samma datum varje månad, det kan skilja några dagar...

mina p-piller kartor innehåller en vecka med sockerpiller. När man tar sockerpillrerna så kommer mensen efter någon dag.
    För att hoppa över mensen så hoppar man helt enkelt över sockerpillrerna.
    Risken är ju dock att man småblöder lite ändå, men jag har inte gjort det (förutom när jag hoppade över mensen i sådär 8 månader i sträck, vilket enligt min bm var helt ok att göra, då blödde jag lite då och då under de sista två månaderna)
    Nu tänker jag ta sockerpiller ca en vecka innan avresa, så jag blöder då och sen hoppa över sockerpiller under nästa period de ska tas, och då räknar jag med att slippa blödningar helt eftersom jag alltid sluppit tidigare när jag hoppat över bara någon mensperiod...

haha, hängde du med? :)
    vet inte hur det är med minipiller...inte ätit sådana...
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-07 20:16:53 följande:
    Det där med vällingtetror, hur gör ni då för man får väl ha med sig vätska som är max 1 dl per förpackning, och 1 liter totalt, eller?

Tror att vi fyller vällingdoseraren och värmer i caféet och så får vi smussla med den så att sonen inte ser! Skrattande
    är det till barnet brukar det gå bra, men de kan be dig smaka på det i säkerhetskontrollen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)