• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

cillae skrev 2010-08-18 22:37:58 följande:
    Åhh en sån kudde eller gärna flera skulle jag med vilja ha... Skulle ni till Bkk på hemvägen? Vi har velat fram och tillbaks med det, min man VILL åka dit och har velat de senaste gångerna och jag VILL INTE åka dit, eller vill och vill, jag vill eg men vet ju att det inte är nåt för barnen (förutom jätteakvariet eller vad man ska kalla det i Siam Discovery tror jag det var) Vi har varit där när vår äldsta var var 1 1/2 och när han var 2 1/2, nu är han 5 1/2 och inte lika lätt att att styra över :) och den yngre vägrar sittai vagnen var vi än är och springer runt som en vilding, nej jag tror vi stannar på Lanta, kanske ta Ao nag el Krabi town för lite minshopping på hemvägen ett par nätter.
    Triangelkuddar är underbara! :)
    Ja, vi ska till BKK tre dagar (två nätter) på hemvägen för att shoppa!
    Vår tjej gillar som tur är vagnen, hon är van att hänga med på shoppingrundor (5 tim på gekås för några veckor sen, och hon sa inte ett knyst!) så jag hoppas BKK också fungerar fint! Vi har bokat boende alldeles intill köpcentret där vi vill shoppa mest, och har pool på hotellet så ivärsta fall får hon och sambon hålla till där ;)
  • Thegran
    benjamin 040722 skrev 2010-08-19 11:06:41 följande:
    Vilket hotell har ni bokat? Vilket köpcenter är det ni ska till?
    Har bokat Centre Point, Petchburi.
    Den mesta shoppingen är väl tänkt att ske på Platinum, men ska besöka fler ställen också.
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-08-19 16:50:10 följande:
    Men åhhh...såna ja! De är ju underbara. De hade passat perfekt här framför tv:n. Jättebra länk. Måste ta reda på mer....
    googla lite så hittar du kanske, de kallas trekantskuddar också. eller thaikuddar...lite olika.
    Vet att en del thaibutiker säljer sådana, om inte annat så kan de kanske ta hem om man frågar.
    Saknade en sån när jag låg ute på gräset i sommras, hade vart perfekt med en sån :)
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-08-19 16:45:37 följande:
       WOW! 5 timmar! Min klarar ca 15 minuter.............
    Behöver jag säga att det blir inte ofta vi shoppar längre ?
    Min är iförsig 4 månader yngre men ändå..........
    haha, min är härdad sen hon var nykläckt ;)
    Hon är faktiskt lätt att ha med sig för det mesta och är nöjd långa stunder i vagnen :) Med lite kex så funkar det finfint!

När och vart ska du åka?
  • Thegran
    syster j skrev 2010-08-19 20:47:56 följande:
    Skulle också kunna tänka mig att köpa några trekantskuddar, men är de inte lite bökiga att få med sig hem?
    inte bökigare  än nå annat :) bara att packa in ordentligt i plast eller liknande.
    man kan köpa de ostoppade också, men vi vill ha med oss stoppad hem.
  • Thegran

har fyllt i visumansökningarna och ska åka och posta bara dem öppnar på affären.
    Kul! För varje grej man fixar, så känns det som att resan kommer allt närmre.
    Idag; 73 dagar kvar. 

• Thegran
    Karisma skrev 2010-08-20 08:37:13 följande:
    Någon som har varit i Huahin?

Finns många fina hus att hyra där till bra peng men är såååå osäker på området. Tycker det känns som att det nästan bara är dessa uppbygda hus som svenskar äger och hyr ut och sen måste man ha bil för att kunna vara utanför just det området man bor i. Vill kunna gå till stranden och till "centrum" där det finns lite shopping och flertal restauranger. Inte bo i 5v i ett enkomt uppbyggt bostadsområde utan att ngt händer utanför. Åker ju inte bara för solen.Glad

Vad kostar det förrestten att fixa visum per person?

/K
    Just nu är det gratis. Tror det är tom mars 2011 som det är kostnadsfritt. Annars kostar det väl en 250 kr per person har jag för mig.
    Skickar man ansökningarna till gbg måste man dock skicka med 120 kr för att de ska skicka tillbaka dem.
  • Thegran
    Karisma skrev 2010-08-20 09:25:55 följande:
    Vi kommer inte åka innan mars 2011 men då var det inte allt för dyrt, iaf billiagre än vaccin. Tungan ute

Är det bara om man skickar till gbg som man måste skicka med 120kr?

/K
    Det är bara till ambassaden i Gbg som man kan skicka ansökningar. Ambassaden i sthlm tar enbart emot ansökningar om man åker dit, eller skickar ett personligt bud.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-20 19:26:40 följande:
    Man behöver inte visum om man inte ska på longstay, mkinns inte antalet dagar?
    Jag gillade HuaHin, min sambo gillade det inte. Fast det är ingen "drömstrand" sådär men rätt mysigt med en supermysig foodcourt. Vi åkte tåg dit från BKK och därifrån vidare till Koh Tao och sedan Samui. VIll minnas att det fanns en del utflykter och en strand man kunde promenera till från turist-bostads-gyttret.
    Skulle kunna tänka mig att bo där om jag skulle vara riktigt länge iThailand. Skulle nog inte vara där på en 5veckors sem däremot. Konstigt kankse, men är man där flera månader kan manju ha en bas och sedan resa runt lite. Det blir skillnad på en 5veckors sem. Träffade en gubbe som bodde där när vi var där (engelsman) och han hyrde en bungalow med städning för 3500kr/mån. Fast det var nog 5 år sedan tror jag.
    är man borta mer än 30 dagar, tror jag det är, så behövs visum.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)