• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi tar också ut Baht i automat.

Smilla: Ja det var billiga blöjor och våtservetter. Här i GBG så kostar Pampers (som vi använder) 105:-/pkt och våtservetterna (Huggies Pure) 26:-/pkt. Kommer sakna de svenska oparfymerade våtservetterna såå mycket. Jag avskyr de parfymerade, ruggigt ju. Men....jag tar inte med mig några hemifrån trots det. Har nog med packning ändå (välling).

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Mawe123 skrev 2010-10-15 18:23:04 följande:

Växlade 20 000 THB idag igen, tycker om att hamstra bath när kursen är under 0,23.

Med dagskurs på 0,2280 kunde jag inte motstå Tungan ute

Ganska perfekt egentligen köpa på sig bath lite nu och då så när det väl är dags att åka är plånboken redan laddad Glad

Jag är inte ett mattesnille, speciellt inte när det kommer till valutaväxling. Det är klurigt av nån anledning Men vad tjänar du på att "slå till" när kursen går från....säg....0,23 till 0,228? OM ja har räknat rätt så handlar det om 40 kr. Stämmer det?
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-15 21:09:28 följande:
    fast 600 är ju ändå rätt många måltider i thailand :)  så det är ju faktiskt inte så bara :)
    Ja, det var mer än jag trodde. Men de båda exemplen (0,23 och 0,26) är väl högsta och lägsta kurs. Det gäller att veta när man ska slå till. Vi har växlat lite då och då (till boende och första-dags-fickpengar) och vi har växlat helt utan att kolla kurs först. Kunde kanske blivit en del på 20.000 Skr Tungan ute
  • Tullemi
    Mawe123 skrev 2010-10-15 21:27:03 följande:
    Tycker det är omöjligt att veta när jag ska slå till, därför sprider jag ut mina inköp lite om nu kursen skulle dippa mer närmare resan.. så jag inte redan växlat allt till en högre kurs då..

Sen tycker jag själv att det känns bra att sprida på utgifterna lite också, känns lite mindre i plånboken då.

Förra året gick kursen upp mer och mer desto närmare avresan vi kom, och ännu dyrare blev det när vi kom  ner, så då ångrade jag att vi växlat så lite - eller att typ alla kontanter vi hade med oss gick åt till att betala läkarräkningarna dag 1.
    Ja, vi har varit riktigt duktiga på att sprida ut våra utgifter inför resan. Nu har vi bara de sista sprutorna kvar att ta: 2 Twinrix, 1 Havrix och 1 MMR. Och Dukoralen också ju....(vi tar den trots allt). Så ja, bara några tusen till då Tungan ute
  • Tullemi

Vi ska bara ha påfyllnadsdos av Dukoralen så vi tänkte att vi tar den. Ena resan var vi lätt magsjuka i 2-3 dagar och senaste resan var vi friska hela resan och vi tog Dukoral både gångerna.

Om man räknar ihop totalkostnad för resan? Usch ja, kanske runt 100'

• Tullemi

Vi äter också allt. Ja minus bufféer precis som Tessa skriver. Har aldrig tänkt tanken att de som serverar har smutsiga händer.

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-15 22:01:58 följande:
    hm, ursäkta min stavning...trött, och ny dator :) skyller på det!
    Har de flyttat på tangenterna på den ny a datorn? Skojar baaaara.....hihi.
  • Tullemi
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-15 22:01:43 följande:
    Hur mycket kläder packar ni till er själva?

Min kompis pratade om att hon bara hade bikini typ hela resan, men man är väl inte på stranden hela dagen när man har små barn? Finns det parasoller på stranden överallt?

Funderar på att bara ta typ 5 klänningar, ett par tights och en långärmad? Kör ni på sarong eller tar ni med handduk? Finns det saronger där att köpa, för här finns det ju inte iaf just nu :)

Sedan undrar jag om de här sidenlakanen? Har ni med det eller finns det lakan i bungalows?

Vi skall till koh chang....den 13 nov.....börjar ångra mig för jag är så nervös att åka med min 8mån och 4åring.... ;) 
    Jag är lite allergisk mot att ha (eller folk som har) badkläderna på sig överallt. Jag tar alltid på mig nåt när vi ska äte och när vi går hem på em. Och definitivt en klänning eller dylikt på kvällen.
  • Tullemi
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-15 22:07:59 följande:
    jja gud ja! Det var inte riktigt så jag menade, men liksom att man har badkläder för det mesta och drar på sig en strandklänning och går runt i men bikini under. Och bh och klänning och sandaler på kvällen? Då är jag inte helt ute och cyklar?
    Ja, det går inte åt många plagg. Alla byxor i alla dess slag stannar hemma för min del. Bara klänningar på kvällen, eller ett par snygga shorts med finare topp.
    Jag vet att det inte var så du menade men jag var bara tvuuuungen att säga det, haha.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)