• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

cillae skrev 2010-08-24 19:54:06 följande:
    Vi är vacc hela fam, dock "bara" Havrix (Helpatit A) Jag gjorde det för drygt 10 år sen och då fanns det bara Havrix och barnen var båda 1 år när dom fick och då rek dom bara Havrix här iaf.

Nån frågade om DR Lanta, vi har bott där två ggr och ska bo där igen i nov, vi gillar det. Bra för barn, bra strand utanför, nära till Saladan, helt ok bingalows (ingen lyx) Bra frukost. Vi har bott i Minisuite bungalow
    Har du några kort innifrån bungalowerna? Gärna både på rummet och badrum..? :)
    Har sett kort utifrån, och sen bara de kort som finns på resortens hemsida. vore dock kul att se egentagna :)
  • Thegran

Har precis varit och postat visumansökningarna, efter mycket om och men.

Ska beställa solglasögon till dottern (på rea, såklart!) och i em åker vi till grannstaden och köper nya badbyxor åt henne (imsevimse) för poolbaden i thailand och badhuset här hemma såklart.
    Tror ni man behöver två par? Tänkte ha dem när hon badar i poolen, och när vi åker båt (eftersom man inte ska kombinera vanlig blöja och flytväst). Lär väl räcka med ett par..? På stranden får hon bada näck eller i solskyddsbyxorna.

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-25 08:38:38 följande:
    Ett par räcker nog bra. Du vet väl att de inte håller inne kisset så hon blir nedkissad i båten. Har läst att det ska funka med blöja och flytväst, ni kan ju prova själva.
    Japp, vet att de inte håller inne kisset. Men om det står mellan det och att riskera hennes säkerhet så känns det som en enkelt val.
    vanlig blöja gör så att flytvästarna inte vänder sig obehindrat. Det finns mycket skrivet om att de försämrar vändningsförmågan, så det törs jag inte ha.
    Testa att lägg en vanlig blöja i vatten ett tag, då förstår man att det påverkar...De blir jättetunga!

förresten, engångsbadblöjor sådana som ser ut mer som vanliga blöjor, undra om de håller inne kiss bättre? Nån som vet? isånnafall kan man ju ha med sig ett gäng att ha vid båtturer.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-08-25 08:43:12 följande:
    Japp, vet att de inte håller inne kisset. Men om det står mellan det och att riskera hennes säkerhet så känns det som en enkelt val.
    vanlig blöja gör så att flytvästarna inte vänder sig obehindrat. Det finns mycket skrivet om att de försämrar vändningsförmågan, så det törs jag inte ha.
    Testa att lägg en vanlig blöja i vatten ett tag, då förstår man att det påverkar...De blir jättetunga!

förresten, engångsbadblöjor sådana som ser ut mer som vanliga blöjor, undra om de håller inne kiss bättre? Nån som vet? isånnafall kan man ju ha med sig ett gäng att ha vid båtturer.
    fast jag hade fel, när jag läst lite igen. Kom inte ihåg riktigt rätt. Det är visst torra blöjor som försämrar vändningsförmågan.
    http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=14799
    Iof så går åsikterna isär om hur det är, men med tanke på att de just går isär så vore det förödande om man hamnar i en olycka och det visar sig att de som avråder har rätt...
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-25 10:15:29 följande:
    Engångsdito har viss uppsugningsförmåga så det skulle jag absolut föredra i så fall.
    ok, då är det ett bättre alternativ så då kör vi på sådana på båtarna :)
    vet du om det finns att köpa på Lanta?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-08-25 10:50:15 följande:
    Fotade oss inför visumansökan igår. Ännu en avgift eftersom det inte gick att få in ungarna i en automat. 1000:- för 4 personer...hjälp! Och dåliga blev fotona också
    usch ja, det sticker iväg!
    vi var dock till automat...80 kr per skalle tog de. i stan skulle de kosta 200 kr per skalle istället så kändes bra att minska den kostnaden lite :)

och vist är det trist att man alltid ser ut som nåt katten släpat in på sånna foton?! :)
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-08-25 12:03:50 följande:
    Tack för alla tipsen på soldräkt. Fyndande precis en på zunblock för 249 kr med lång ärm. Var inne på KappAhl och kollade för någon vecka sedan men där var de slut. Men skall kolla i fler KappAhl-affärer. Kanske är det bra att ha två med sig?

Skall man kanske ha badbyxa också som håller eventuella olyckor inne eller engångsbadblöjor. Kanske man också hittar i dem vanliga barnbutikerna eller?

TessaG - tar du med flytväst på resan?
    Ja, vi tar med flytväst.
    Har fyndat en helt ny baltic på loppis för 25 kr som åker med, sen lämnar vi kvar när vi åker hem om den inte ryms i packningen :)
    Badbyxor kan du köpa på många sportbutiker, och i många badhus. Tror babyproffsen och barnens hus och liknande butiker också säljer dem. Vi köpte nya idag på badhuset, de var billigare där än på nätet!
    Engångsbadblöjor kan du köpa på ICA. Vi har tidigare använt Huggies som funkat bra på min lilla.

Ang antal set med UVkläder så tror jag att det är bra att ha ett ombyte, alltså iaf två set, ifall man tänker vara mycket på stranden. inte kul att dra på blöta efter man varit och ätit eller liknande.
    Vi har ä'ven köpt en zunblock keps.
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-08-25 12:09:14 följande:
    Oj, va många ni är som skall bo på DR Lanta! Hoppas ni alla får det jättetrevlig där och lyckostar er som snart skall åka - för oss är det 4,5 mån kvar.

Tror vår lilla tjej har kommit in en ny fas. Vill inte ligga ner alls utan skall sitta upp eller lyftas eller ammas (10 veckor). Blir tokig! Men nu har jag gett henne ersättning så nu äntligen har hon somnat. Är helt matt!
    haha ja, vi har blivit några st som ska bo på DR :) och en del av oss är tom där samtidigt :)

vart ska du åka? svårt att hålla koll på alla :)
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-25 17:13:59 följande:
    Ska tilägga att vi bodde på DR hela tiden båda gångerna så alla rumsbilder och poolbilder är därifrån. Förrutom 2 nätter på Koh Jum nu sist då.
    har kikat lite, inte så mycket bilder från rummet men en del från området iaf :)
    ser fint ut, lite mycket folk, men fint.
    det blir nog bra (även om det än en gång känns som att vi eg valt "fel" strand...snälla någon, intala mig att det kommer bli toppen på klong dao med!)
    sen tror jag att det är mer folk i mars än i nov.
    kanske.

äh. det blir bra. DR ser trevligt ut och stranden är ju långgrund och bra för en 2åring!
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-25 17:13:59 följande:
    Ska tilägga att vi bodde på DR hela tiden båda gångerna så alla rumsbilder och poolbilder är därifrån. Förrutom 2 nätter på Koh Jum nu sist då.

glömde, TACK för att du delade med dig av bilderna!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)