• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-08-16 19:00:30 följande:
    Är det den dokumentären som en man som heter Raelf är med i? I slutet får han besök av sin mamma som han inte träffat på flera år?
    verkar inte vara den iaf. såg att den dokumentären du såg var från paton beach.
  • Thegran

vad tror ni om solglasögon till en två åring? använder man det? tänker att det kan vara bra om man åker båt och det är soligt.
    Frågan är ju bara om hon kommer acceptera att ha dem på sig..

har kollat på kids banz, med gummiband runt huvudet.

vad tror ni? nödvändigt, bra, eller totalt onödigt?

• Thegran
    MissCh skrev 2010-08-16 23:34:27 följande:
    TessaG! Är det alltså LantaDiver som står för transporten? Är det med minibuss och barnstolar?
    Undrar också om de hämtar vid Krabi flygplats och kör hela vägen till hotellet? Vi kommer också att behöva boka en sådan transport nämligen.
    ja, det är Lanta Diver som står för transporterna. De har några minibussar, chaffuörer och har även bilbarnstolar av svensk standard.
    De hämtar en vid flyget, när man kommer ut i ankomsthallen står chaffuören där med ens namn på en stor skylt. Sen hoppas man in i bilen och blir körd ända fram till hotellet.
    Supersmidigt.
    De har bra förare, som kör sakta och försiktigt.

3000 bath är för hela minibussen, om du är en eller fem spelar ingen roll, det blir samma pris ändå.
  • Thegran
    Karisma skrev 2010-08-16 21:58:14 följande:
    Måste ta och kolla upp var Krabi ligger, har varit så insnöad på Kamala så jag har inte hunnit kolla så mga andra ställen. Lär skilja i pris mellan ställena.

Ahh vilken tur ni hade med priset på hotellet. Får hoppas hotellet vi frågar om "best price" gör samma misstag med oss. Cool 1000-1300kr per natt känns väl saftigt men sen om vi ska stanna länge vill inte jag ha för mkt budgethotell. Vad är det för hotell ni ska bo på?

/K
    Vi ska bo på DR Lanta; http://www.drlantaresort.com/
    Har bokat en minisuit, med en dubbelsäng och en enkelsäng.
  • Thegran

Tack för alla svar ang solglasögon.
    får se hur vi gör, men de kostar ju ändå bara 200 så det är väl ingen katastrof om de inte används.

• Thegran
    Alyssa skrev 2010-08-17 13:40:03 följande:
    Där ser man! Våra kommer också vara 7,4 och sen en 1åring. Funderade på svenska skolan för dottern som är 7 men vi kommer bara att vara där i 4 veckor så jag vet inte om hon får gå där och sen så är deras avgifter ganska saftiga men jaghar för mig att det ska vara gratis om man betalar skatt i sverige. Så är det för svägerskan iaf.
    Måste kolla upp det närmare annars så får vi ha lite undervisning hemma så att hon hänger med kamraterna i sverige.

Har ni redan bokat era biljetter? Vart och vilket pris? Vi har kollat Jade, Jordenresor och Thailandresor men priserna för nästa år är inte släpta än så vi väntar nog till slutet på året innan vi köper om vi inte hittar något bra pris innan.
    Förra ggn vi åkte betalade vi 5600kr/pers när vi bokade i november inför mars resan.
    nejnej, svenska skolorna i thailand är inte gratis om du betalar skatt i sverige. Isånnafall skulle de allra flesta kunna ha sina barn gratis där, och då skulle inte skolorna gå ihop...

Däremot kan man ha tur och bo i en kommun som skickar med skolpengen. Men detta gör absolut inte alla kommuner, eftersom de inte har någon skyldighet att göra det.
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-08-17 11:22:28 följande:
    Det låter ju jättebra, ska absolut kontakta dem angående detta. Jag undrar om de även har babyskydd för bebisar. Eller är det någon som vet om man kan skaffa (hyra eller köpa) det därnere? Jag skulle gärna vilja ha ett eget därnere som man alltid kan använda vid resor, men det är ju ganska skrymmande att packa med sig...
    Vet faktiskt inte hur det är med babyskydd, men kontrakta dem och fråga. Eftersom de verkar rätt sega med att svara på mail, så är det nog lättast att kontakta dem via telefon.

Hyra eller köpa bilbarnstol på lanta går inte. Ta med hemifrån om du vill ha ett där nere.
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-08-17 17:11:45 följande:
    Jag tror man kan få med sig skolpengen i vissa fall om man flyttar utomlands och är borta lite längre, men för en semesterliknande resa har jag uppfattat att det inte är möjligt, så vi har inte ens försökt.

Men visst kostar det en del. Vår 7-åriga tjej ska gå 10 veckor i Svenska skolan (Sanuk) och vår 4-åring (också en tjej) har vi efter lite funderingar och råd från andra också valt att låta gå i förskola där, mest för den sociala delen med aktiviteter och kompisar och så. Det finns också en barnklubb som kan passa om man är där lite kortare tid på semester, den är lite billigare har jag för mig.

Vi har bokat biljetter med Odenresor, med Thai. Tyvärr är en tremånadersbiljett dyrare än en enmånadsbiljett av någon anledning, och vi kunde bara tänka oss att flyga direkt mellan Köpenhamn och Bangkok, sen är det anslutningsflyg till Krabi. Priserna är mycket högre än förra gången vi åkte, och det har även varit en prishöjning hos Thai sen jag började kolla på detta i våras. Så för oss fem går det på ca 37 000 inkl skatt.
    Vi har också köpt tremånadersbiljetter, eftersom vi överskrider en månad...våra föräldrar flyger med samma bolag (thai) och samma flyg på ditresan. Vi betalar 18 000 för två vuxna. De betalar 12 000 för två vuxna...lite skillnad!
  • Thegran
    Alyssa skrev 2010-08-17 17:55:56 följande:
    Det var det jag menade med att det var gratis om man betalar skatt i sverige. Att man får skolpengen med sig för det får min svägerska. Det var väl ett villkor för skolpengen att man betalar skatt här. Vår kommun gör detta.
    fast det är väldigt många kommuner som inte skickar med skolpengen...så det beror helt på var man bor!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)