• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissKaos skrev 2010-08-15 21:59:11 följande:
    Vet inte, vi ska ju bara bort i 14dagar den här gången.
    Är dock sugna på Lanta och skolan där när sonen blir äldre.. HUr länge/kort kan dom gå där? Och är det dyrt?
    Kolla här;
    www.svenskaskolanlanta.se
    www.svenskaskolanthailand.se

Har inte koll på hur kort tid de kan gå där, minnet säger 5 veckor men vet inte om det stämmer...men den infon  och även priserna finns på hemsidorna.

Nu är det sovdags här :)
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-15 21:59:11 följande:
    Vet inte, vi ska ju bara bort i 14dagar den här gången.
    Är dock sugna på Lanta och skolan där när sonen blir äldre.. HUr länge/kort kan dom gå där? Och är det dyrt?
    finns förövrigt en svensk skola på Phuket, och en söder om HuaHin också.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-15 22:05:41 följande:
    Tack!
    Vi har ju några år dit men är sååå sugna. Man kan ju åka dit och titta på skolan och fundera

Tänkte oss kanske typ 8veckor, eller 10 eller så. Vet du hir kvaliten på undervisningen är? Missar dom mkt mot hemma?
    Vad jag har hört så är det väldigt hög kvalité. Många elever utvecklas enormt. Lärarna på skolorna är väldigt kompetenta!
    Vi har varit på Sanuk och hälsat på och kommer besöka Lilla svenska skolan i år.
  • Thegran
    Karisma skrev 2010-08-15 22:04:38 följande:
    ...
    Tullemi skrev 2010-08-15 21:48:19 följande:
    Åh, detta med pengar och hur mycket som går åt...... Så himla olika!
    Vi levde väldigt generöst (väääldigt) på ca 25.000:-/3 veckor/2 vuxna och en 10-månaders. Är man borta lite längre drar man säkert ner på tempot och lever billigare. Och återigen så slösade vi ganska bra.
    Jag tänkte 30 000kr utöver boende och flyg.

Räknar in mat, ev göra ngn utflykt till Patong, Phuket town (OM vu bor i Kamala) men om jag känner oss rätt lär vi stanna på samma ort där vi bor mestadels. Ev shopping får vara utöver dessa 30 000kr.

Kan man klara sig på runt 60-70 000kr för boende och flyg i dec för 2 vuxna och 3barn om man bokar allt långt i förtid? Helst betalar man ju så lite som möjligt. Men vet att speciellt flygresan kostar en heldel pengar.

/K

Vi har räknat på 80 000 för flyg, boende, mat, transporter, fickpengar för 6 veckor i nov-dec.
    Då kostar våra biljetter ca 20 000 totalt.
    Boendet på Lanta ca 7800 kr för 4 veckor (nerprutat 50%)
    Boende i BKK 2100 för 3 nätter (varav vi eg bara kommer bo två av de tre nätterna...)
    I boende kostnaden tillkommer ca 1.5 vecka där vi inte har något bokat eftersom vi inte vet vart vi ska.

SEN tillkommer ju allt annat vi fixat/köpt till resan...Vaccinering, pass till dottern, foton till visum, flytväst, resesulky, bärbar dvd,laddningsbara batterier + laddare, ny resväska, hundvakt sex veckor (anlitat lillebror, som dock ska få lite betalt) etc som inte är inräknade i resebudgeten.

• Thegran

Sådär. Fick tag i LantaDiver via sms. Har nu bokat transport från flyget. Skönt att ha det fixat.

• Thegran
    Alyssa skrev 2010-08-16 11:51:01 följande:
    Vart har ni köpt era biljetter? Kollar runt och det billigaste jag hittar är 24 000kr.
    flygbiljetterna har vi köpt via Jordenresor. Bokade direkt när de släpptes.
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-08-16 18:17:53 följande:
    På tal om thailand så såg jag en dokumentär idag: Danmark på avstånd, (eller nåt sånt). Handlade om danskar som valt att flytta till thailand.

Tyvärr handlade det om tre män som gift sig med thailändskor. Jag hade velat se reportage om både män och kvinnor, speiciellt nordiska familjer som valt att flytta dit. Hade vart kul att få reda på vad de jobbar med, hur livet är där etc etc....inte bara hur dessa män har det och hur många horor de köpt....

Hur som helst så hade det vart skönt att flytta något/några år.

Vad kostar det att ha barnen på svenska skolan i thailand????
    Är det den dokumentären som en man som heter Raelf är med i? I slutet får han besök av sin mamma som han inte träffat på flera år?
  • Thegran
    Karisma skrev 2010-08-16 18:28:28 följande:
    Vad är det för väder i nov då? Är det inte regnperiod då eller har jag missuppfattat? Har hittills bara kollat flygresor runt 13dec och då kmr det kosta oss ung 33-37 000kr. Hade ju gärna stoppat runt 20 000 precis som er. Vilket datum flyger ni och med vilket bolag?

Va spännande att inte ha bestämt 1.5v, ingen jag skulle våga men tror det skulle va kul med lite överraskningsmoment så där och bara åka dit näsan pekar och sen sätta ner arslet där. Cool

Vi kommer behöva köpa resväskor och en massa saker men vi får väl starta redan nu då känns det lite bättre sen, mindre att inhandla + kattvakt.

Värst va du var duktig på att pruta på priset, något tips till mig? Obestämd

/K
    När vi var där okt/nov förra gången så vände monsunen när vi var där. Det var som att vända på ett mynt, havet blev genast betydligt lugnare.

Vi gillade vädret i början av november. Vi hade regn några gånger, men då handlade det om ÖSREGN under kanske 30 - 60 min, sen var det fint igen. Tyckte den där skuren var ganska skön, det lättade upp luften lite. Det var lagom varmt, lagom soligt och lagom med regn :)

Vi flyger den 1 november, och hem igen den 13 december. Åker med Thai airways hela vägen till Krabi. Mellanlandar i BKK.

Hade det inte varit för min praktik hade vi nog skippat att bokat allt utom första veckan. Men nu är vi ju ändå bundna till Lanta i 3 veckor, så då kändes det lika bra att boka boendet där...Fast det är ingen uppoffring, vi älskar Lanta så vi spenderar gärna 4 veckor på ön.

Och ang prutningen så hade jag egentligen mest tur. Däremot har andra lyckats pruta riktigt bra. Jag hann väl egentligen knappt pruta, jag fick nämligen det priset direkt när jag frågade om deras "best price" så det var ingen förhandling om priset alls egentligen :) De gjorde ett misstag, men stod för det, därför fick vi bo så billigt. Men vet andra som betalar bara ett par hundra bath mer, så det är riktigt bra prutmån på det stället.
  • Thegran
    Karisma skrev 2010-08-16 18:18:26 följande:
    Har tittat lite på den sidan den verka jättebra, är det "bara" att maila hotellet och be om ett kostnadsförslag på tex 5v och hoppas på att man får ett väldigt bra pris?

Supertack för utförlig beskrivning av vad det kan tänkas kosta. Vi får räkna med 30 000 och sen se till att det finns extra pengar utöver det. 100 000kr känns som en väldigt stark gräns för vad att får kosta.

/K
    Jag mailade hotellen och frågade efter deras "best price". Av alla hotell var det enbart ett som inte gick ner i pris. Sen var det lite olika hur mycket rabatt man kunde få, men de flesta gav iaf lite.
    Däremot var det tvärstopp när vi försökte få ner priset på hotellet i bkk :) Men en vecka efter bokningen fick vi ett mail om att de sänkt rumskostnaden med 1000 bath, så det blev ju bra :)

Ska ni bo 5 veckor på ett ställe kommer ni lyckas få ner priset på de flesta ställen.
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-16 19:41:56 följande:
    Vad fick du betala för transport från flyget?? *nyfiken*
    3000 bath.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)