• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Det man kan tänka på är att många serviceyrken lever på dricksen, lönen de får är en droppe i havet. Så om man är på båtutflykter t ex har vi gett 100 baht i drickslådan. På restaurang ger vi 10 % extra, ibland mer om det har varit något extra. Sedan är det ju lätt att sticka till en 20-bahtsedel om man är extra nöjd med något. Taxi åkte vi inte så mycket, men de som körde lugnt fick extra. Städerskorna gav vi dricks när vi åkte, minns inte hur mycket, men runt 80-100 baht. Bagage 20 baht per väska. Tja, det är vad jag kan komma på. Men som sagt tänk att dricks är en del av lönen för serviceyrken så löser sig det nog ska du se! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-03-13 14:12:17 följande:

Nu har jag tyvärr blivit lite nojig över alla tsunamin hit och dit... Har hört av vänner o bekanta att när de var nere för ca 2 veckor sedan i Phuket så fick de utrymma hotellet 2 gånger p.g.a tsunamivarningar. Antar att semesterfriden kommer att störas en aning av dessa tsunamilarm och utrymningar... Känner nästan att jag måste vara beredd med en liten färdigpackad väska vid sängen + ficklampan inom räckhåll och leta efter skyltar och utrymningsvägar så fort vi ska någonstans. Känner att det förstör semesterlusten redan nu...

Tsunamievakueringsskyltar kommer du inte behöva leta efter, de finns överallt!
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-03-13 15:38:01 följande:

Om man ser de där tsunami-evakueringsskyltarna - menas det då att man sak gå till dem och stanna där, eller är de vägvisare åt det håll man ska springa? Är man på hotellet är det väl lätt, antingen så rusar man upp till högsta våningen och stannar där (men tyvärr tror jag vårt hotell bara är typ 3 våningar, hjälper nog inte så mkt i vårt fall då) eller så har man förhoppningsvis lärt känna trakterna omkring hotellet och vet vart lite högre terräng finns. Men om man är på ett okänt ställe som man aldrig har varit på förut så blir man ju mer osäker på vart man ska ta vägen. Har hört att man har ca 20-30 min på sig att ta sig till säker plats från det att en varning utfärdats.
    Obs - jag vill inte skrämma upp ngn nu!!! Jag har nog ett litet kontrollbehov som gör att jag vill känna mig någotlunda säker IFALL det skulle komma ngt tsunami-larm.

Ja precis, de visar vägen vart du ska gå, finns titt som tätt även på hotellen o stranden o stan mm. Det enda som är gott med en sådan här grej är ju att mycket görs för att sådant ska undvikas igen. Sedan beror det ju på hur nära kusten jordbävningen sker, i Japan nu var det ju många som inte hade en chans att reagera på varningen eftersom det gick så fort. Personligen går jag inte och tänker på sådant och undviker inte att göra saker pga det, men man kommer ju alltid att vara alert på varningar och varningstecken!
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-03-14 08:20:14 följande:
    Mileas mamma: Vad skönt att höra. Blev så orolig då jag nästa bara fick 1000 Baht-sedlar från Forex.
    Jag tänkte mest på t.ex när man hyr solstolar på stranden, eller går på ngn enkel strandrestaurang och äter lunch. Sånt som kanske inte kostar så mkt. Vad kostar 2 st. solstolar+1 parasoll per dag på stranden förresten?
    Jag tycker om att ha lite "växel" så vi brukar betala i supermarket med stora sedla så att man får lite mer valörer som passar för det man ska göra. Men det är ju som sagt inte så mycket pengar, fast du kommer att få mycket för det där nere! Skrattande

Har aldrig varit på något ställe i Thailand som hyr ut solstolar så det vet jag inte.
    Oscar 091001
  • winters
    Lunaluna skrev 2011-03-14 10:17:47 följande:
    Jag funderar om bebisen kan sova på golvet på planet i en Gullunge från ikea, en sån som man båser upp? Först funderade jag över lufttrycket men eftersom man kan ha nackkuddar som man blåser upp borde man ju kunna ha en skötbädd som sovplats?
    Tankar?
    Vi bäddade på brickorna efter tips från någon här, kanon! Hade med stor o liten kudde och kompletterade med kudde o filt som vi fick på planet!
    Oscar 091001
  • winters
    angeni skrev 2011-03-14 11:34:29 följande:
    Hej, Vi fundera på att åka till thailand nu med 2 barn. en som är snart 2 och en som är 8 månader. Avresa isåfall 31/3. Hur gör man med vaccination till dottern som snart fyller 2?

Vi vet redan att resan kommer bli tuff men sonen kryper inte ännu och har inte visat några tendenser till att försöka så vi hoppas han ska ligga mellan våra ben på golvet och sova. Har vi tur så däckar dottern i famnen.
    Då hinner hon nog bara få Havrix och då ska den gärna tas genast om hon skulle få en reaktion efter det. Den lille kanske kan få Ambirix, men jag är osäker. Men ring genast vaccinationsmottagningen så löser de det!
    Oscar 091001
  • winters
    angeni skrev 2011-03-14 11:41:21 följande:
    När vi åkte första gången vad dottern 7,5 månad och hon fick inget vaccin, vi kollads iofs inte heller. Men de sa då på bvc tror jag att de inte vaccinerar barn under 1 år.
    Det gäller Havrix vet jag, Ambirix däremot vet jag inte, men ska ni dit i kväll vet de ju vad som är bäst. MPR hade han ju kunnat få om han var 9 månader, men det är ju för tidigt nu.
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-03-14 12:52:36 följande:
    Nja, det är ju olika. Båda våra barn har fått Havrix innan 1 års ålder (8 resp 9 månaders ålder). Ambirix ges från 1 år enligt FASS, men det görs säkert undantag. Beror på vem (vilken läkare) man träffar, verkar det som
    Ja det är väl lite olika det där, enligt Fass är det ju 1 år för Havrix, men på Ambirix står det att det inte finns forskning på effekten på de under 1 år. Det är väl bäst att de på vaccinationsmottagningen får bestämma, det är ju som du säger lite olika vem man pratar med! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Det bästa sättet att pruta och snabbast, smidigast är att säga att man har betalat ett visst pris i en annan affär eller en annan kväll. Om det är inom rimliga gränser förstås, då brukar man kunna avsluta en affär under minuten!

Jag har som sagt inte varit någonstans i Thailand där de hyr ut solstolar med vi brukar ligga/sitta på de suveräna strandmadrasserna i flätad plast som säljs överallt för 100 baht. Vi använder träd som skugga och när vi har varit osäkra på skuggmöjligheten har vi tagit med ett paraply från hotellet som har solskydd i sig. Har funkat kanon för vår familj iaf!

Oscar 091001
  • winters
    smurfen08 skrev 2011-03-14 13:25:27 följande:
    hehe, tro mig - vi försökte med alla prutmedel ink vad vi tidigare betalat men de var stenhårda.
    Mina föräldrar har bott i ett "prutland" så de är vana prutare men icke sa nicke, inte ens de lyckades ... Mitt bästa tips är att ta fram pengar och räcka fram handen och säga ok!?
    Haha vad lustigt, det funkade bäst för oss de senaste gångerna men nu var det lönlöst, de tittade bara bort och ville inte ta i pengarna, så vi trodde att de hade kommit på det knepet! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)