Hanakana skrev 2011-03-13 15:38:01 följande:
Om man ser de där tsunami-evakueringsskyltarna - menas det då att man sak gå till dem och stanna där, eller är de vägvisare åt det håll man ska springa? Är man på hotellet är det väl lätt, antingen så rusar man upp till högsta våningen och stannar där (men tyvärr tror jag vårt hotell bara är typ 3 våningar, hjälper nog inte så mkt i vårt fall då) eller så har man förhoppningsvis lärt känna trakterna omkring hotellet och vet vart lite högre terräng finns. Men om man är på ett okänt ställe som man aldrig har varit på förut så blir man ju mer osäker på vart man ska ta vägen. Har hört att man har ca 20-30 min på sig att ta sig till säker plats från det att en varning utfärdats.
Obs - jag vill inte skrämma upp ngn nu!!! Jag har nog ett litet kontrollbehov som gör att jag vill känna mig någotlunda säker IFALL det skulle komma ngt tsunami-larm.
Ja precis, de visar vägen vart du ska gå, finns titt som tätt även på hotellen o stranden o stan mm. Det enda som är gott med en sådan här grej är ju att mycket görs för att sådant ska undvikas igen. Sedan beror det ju på hur nära kusten jordbävningen sker, i Japan nu var det ju många som inte hade en chans att reagera på varningen eftersom det gick så fort. Personligen går jag inte och tänker på sådant och undviker inte att göra saker pga det, men man kommer ju alltid att vara alert på varningar och varningstecken!