• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissKaos skrev 2011-01-25 12:16:37 följande:
    Vi flög med dom.
    Det är samma maskiner som flyger till bla teneriffa. Detta vet jag säkert pga att vi blev försenade hem då "vårt" plan blev påkört på teneriffa så vi fick en rejäl delay, dom fick flyga ner ett annat plan till oss för det påkörda stod kvar (påkört av en cateringbil)
    Nej, det finns inga tv i stolsryggarna.
    Vi flög med SunClass med extra benutrymme, välanvända pengar!
    Men vilken osis, förseningar är ju aldrig kul...
    Vad konstigt att ni inte hade tv i stolarna, vi flög med thomas cook i nov-dec och hade det, har för mig att den hette a332c, landvetter-krabi non-stop, det kanske är olika för de olika rutterna.
    Oscar 091001
  • winters
    mostermaggan skrev 2011-01-25 12:49:02 följande:
    Vill bara tips om att det fungerar lika fint att köpa ett vanligt refillkort på vilken 7-eleven som helst där nere.
    Kort och laddning kostar kanske 100kr och då kan du ringa ganska mycket innan du behöver fylla på.
    Vi ringde inte mycket till Sverige men mellan resesällskapets mobiler och vi behövde inte ladda vårt kort igen på de 14 dagar vi var där.
    300-500kr tycker jag låter jättedyrt!
    Fast då kan ju du inte behålla ditt svenska mobilnummer och det kostar ju en del för de som behöver ring till dig från Sverige, men om man inte har något behov av det är det ett bra alternativ! LandnCall använder telenor, dtac, så det är lätt att fylla på mer i thailand om man behöver.
    Oscar 091001
  • winters

Du behöver både ett startkort plus ett för att ladda, för på dtacs startkort är det bara 35 baht. Vill minnas att det kostade 1 baht per minut att ringa i Thailand o 5 resp 10 hem till fast o mobil. De vi laddade med var 550 baht på.

Oscar 091001
  • winters
    Xanadu skrev 2011-01-26 10:57:28 följande:
    Vi funderar på att ta en sista minuten till Thailand nu i februari, men det verkar inte finnas några vaggor kvar på flygen. Nån här som har erfarenhet av hur det är att flyga så långt med en spädis i famnen?
    Bädda till den på brickorna framför med stora o små kuddar o filtar, super! Köp gärna platser där bara ni två (tre) sitter så slipper ni störa/störas av någon annan!
    Oscar 091001
  • winters
    hag7 skrev 2011-01-30 17:49:09 följande:vill veta allt om Khao lak speciellt Blue village Seaw ?
    Nån som har varit där ?
    Vi bodde där ett par veckor i december, kan varmt rekommenderas om ni reser med barn!
    Nära till "stad" och strand och poolområdena kan nog ingen tröttna på.
    Stranden är ok, men inte den finaste i Thailand, Oscar älskade vågorna, men jag kan tänka mig att vissa barn kan ha svårt för dem när det blåser mycket.
    Vi åt bara på hotellet ett par gånger på kvällen, vår favvorestaurang låg bredvid på Nang Thong Bay Resort! Däremot åt vi jättegod pasta till lunch på den italienska med utsikt över stora poolen, var alltid ensamma där! :)
    Vi bodde i vanliga rum med utsikt över Mountain spa-delen högst upp. Var nog 150 m till McDonalds och kanske 300 m till stranden från vårt rum, så hotellområdet är stort och de byggde nya lägenheter! Stora rum, två stora sängar, dusch o bad. Vi kommer säkert att åka tillbaka till hotellet någon gång!

Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-01-30 16:14:51 följande:

Här är en bild från White Sand Beach/Khao Lak. Det fanns någon rad solstolar längs stranden (man kan skymta dem till vänster) men jag såg inga jet skis. Däremot så var det ganska grumligt vatten av nån anledning. Vattnet är mycket finare i Phuket. White Sand låg längst norrut i Khao Lak och det är väl kanske inte där man brukar bo, men det fanns några enkla bungalows.
    Winters har ju också varit i Khao Lak. Synpunkter, Winters?!

Vi bodde vid Nang Thong och där fanns bara solstolar vid hotellen och vi White Sand fanns det fler, men absolut inget som stör! Jetskis såg jag aldrig, på sin höjd några vindsurfingbrädor! Skrattande
    Det klaraste vattnet är ute vid Similan t ex där man kan se 30 m!! Känner mig lite kluven till att bo vid White Sand, men jag ska höra mer med en kompis som precis kommit tillbaka. Det är ju en bit in till "stan", 15 km, men det går ju att åka in dit ibland. Men jag går gärna och äter på olika ställen och det kändes som att man ville gått nära stranden, men det verkade som att folk gick i sanden och det känns lite klurigt med sulkyn...
    Kommer att åka tillbaka till Khao Lak nästa gång med några dagar på Similan/Surin och kanske även Kho Kho Khao, trivdes jättebra, tyckte Khao Lak var en härlig blandning av sött o salt! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    kaosmaskinen skrev 2011-01-31 16:05:07 följande:
    Nu ska jag fråga en fråga som säkert kommer upp med jämna mellanrum, men jag testar ändå!

Jag fick flygplansstol framme vid skärmen (resten av familjen 10 rader bortObestämd)  alltså där man brukar se de hära babykorgarna uppsatta. Men min unge kommer väl vara för stor för en sån, 7 mån och runt 8,5-9 kg.
    Hur har ni som rest med små löst det med sovandet? Kan man lägga dem på golvet i nån smidig anordning, (resesäng, mjuklift whatever)  och i såna fall skulle jag vilja ha tips på en sån som helst då inte kostar skjortan:) Eller är det famnen som gäller...
    Fick tipset av någon härinne att bädda på brickorna och det var strålande, skönt att få armarna fria ibland!! Tog med en stor kudde o hans egen lilla och sedan gosade vi till det med filtarna man fick och även en av kuddarna har jag för mig. Han var 13 ½-14 ½ månad när vi åkte och vägde 2 kg mer än din, så det ska inte vara några probs!
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-01-31 16:58:10 följande:
    Vi hade aldrig kunnat ha Lucas på våra bord som fälldes upp från armstödet. Vi var glada att matbricka inte ramlade av. Men på ditvägen däremot, då vi hade vanliga nedfällbara bord så kanske det hade gått.
    vi satt vid tvåplatser med bord från stolen, det var inga problem iaf, fast man får väl känna hur de känns, kan säkert vara olika från plan till plan!
    Oscar 091001
  • winters
    mattispadd skrev 2011-02-01 20:39:14 följande:
    Vi har bestämt oss för att ta några nätter i ao nang ...kan någon tipsa om boende??? med pool
    ao nang villa resort
    Oscar 091001
  • winters
    Vic2ria skrev 2011-02-02 14:18:43 följande:
    Nån som har bott på  BEST WESTERN Ban Ao Nang?
    åker till krabi i mars. hade först bokat en mysig bungalow men mamma tyckte det var för långt till stranden (10-15 min att gå) så nu håller jag på att kolla efter nått annat. tänkte mig max ca 500 kr/natt så mer ett budget alt men med pool.
    Vi bodde där 2004 och tyckte att det var helt ok utan barn, men det var ju en bit att gå till stranden, för där hotellet ligger badade man inte då, där gick longtailbåtarna, får gå längs strandpromenaden. Men nu när vi var där bodde vi på andra sidan där man badar, Ao nang Villa resort, passade vår familj väldigt bra! Men det kostar väl mer än 500 om man inte åker charter. Dock vet jag inte om det går att bada där nu och att båtarna mer går från mitten av stranden så att säga, för vi var bara där på kvällen och åt vid skaldjursrestaurangerna vid stranden.
    Och som någon sa åker man ju mycket ut till öarna runtomkring, men vi tyckte att det var skönt att ha ett fint poolområde och nära till havet till de dagarna vi hängde på hotellet.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)