• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-08-24 10:03:14 följande:

men åker du med thomas chook? det är väl charter plan?
    och med charter kan man ju inte vara borta så länge. eller, är det nån tidigare resa du pratar om?

Ja, det var sist vi åkte.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    lillsussan skrev 2010-08-24 18:30:56 följande:

Vet att ni pratat "soldräkter" (heter det så?) tidigare i tråden.

Ni som är resvana med barn hade ni skaffat det till en 7-månaders och i så fall har ni någon rekommendation? Letade runt lite bland butikerna men allt verkar vara bortplockat.

Det finns ofta på nätet och jag vet att POP-butikerna har. Ibland får man be dem hämta på lagret. Vi hade solskyddströja till Milea sist vi åkte, då var hon 9 månader. Benen smorde vi in med spf 50 för byxan ville hon inte ha på sig. Istället hade vi en sån där sim/badbyxa som stänger inne en ev bajsolycka.
  • Tullemi

Fotade oss inför visumansökan igår. Ännu en avgift eftersom det inte gick att få in ungarna i en automat. 1000:- för 4 personer...hjälp! Och dåliga blev fotona också

• Tullemi
    Dolphin skrev 2010-08-25 13:39:44 följande:
    Hej!
    Kanske ni här kan ge mig tips och råd angående vår första resa till Thailand? =)
    Planerar att åka vid årsskiftet i 2 veckor, jag och sambon och vår son som då är 1,5 år.
    Önskar tips på VART vi ska åka? Nånstans där det är barnvänligt, FINA stränder, lite shopping, tillgång utflykter som den lille kan följa med på, men ändå inte ett för exploaterat ställe där det typ bara är svenskar.

Har som sagt aldrig varit i Thailand och det finns ju så himla mycket att välja på så man blir ju helt yr. Och det känns inte som man kan ta vad som helst och chansa när man har en 1,5 åring med sig.

Vi kommer förmodligen boka flyg+1 natt och sedan boka resten där nere. Om det inte är för krångligt.
    Det blir ganska mycket billigare att göra så när man ska vara där över nyår och så.

tack på förhand! =)
    Tja, varför inte Koh Lanta ... 95% av alla tråden ska dit.
    Jag vet inte om det är så lätt att skaffa boende på plats under högsäsong (och ffa årsskiftet).
  • Tullemi
    mintur2010 skrev 2010-08-25 16:05:31 följande:
    Vi kommer att åka på långsemester till Hua Hin (jan-mars 2011), vår dotter är då 6 månader när vi åker. Vad är ett måste att ta med sig tycker ni som rest med så små barn?

Någon som provat "eget" säte på flyget, går det med en som är 6-9 månader och vad skall de sitta i?
    Välling, om det ingår i hennes kost.
  • Tullemi
    Stormis skrev 2010-08-25 17:17:05 följande:
    Just det.

Vi åkte med Finnair och bokade med liggkorg (max 11 kg har de). Den sov han gott i större delen av flighten. Han är dryga 70 cm lång och korgen var längre. Inte så mkt svängrum, men låg inte trångt (ej trängre än i en vagn). Säte till honom hade inte varit någon idé. Han hade det bättre på golvet om han inte ville sitta i vårt knä sen.
    Stormis: kul med en live-rapport. Det tackar vi för
  • Tullemi

När man ligger på stranden på Koh lanta, använder man inte parasoll då? Ligger ni på handdukar i stekande sol?

• Tullemi

Och vi älskar att vara på stranden - men i skuggan, dvs under att parasoll. Och eftersom jag gärna läser (om barnen tillåter) så vill jag gärna ligga i en solstol. Kanske Lanta inte är för oss då... (alltså nästa gång vi åker till Thailand )

• Tullemi
    Karisma skrev 2010-08-26 09:50:05 följande:
    Någon som varit i Kata? Är det bra där? Restaurangeer, shopping, lugn och ro och kanske ngt förslag på en vill att hyra.

Om någon varit både i kata och i kamala och kan berätta vilken ni föredrar och varför.

/K
    Vi har varit i Kata, men inte bott där. Jag uppfattade det som ganska rörigt och gatorna var smalare än i Karon. men vi har ju givetvis inte sett hela Kata. Ska vara barnvänlig strand dock. Jag skulle säga att Kamala är lugnare än Kata.
  • Tullemi
    timoa skrev 2010-08-26 10:38:36 följande:
    halloj, jag igen
    efter MKT efterforskningar och surfande på olika sidor har vi nu endast 2 (!!) ställen kvar att välja emellan-
    Katathani Phuket Beach Resort (i Kata) och Sunwing Resort & Spa Bangtao Beach ...ngn som varit på ngt av dessa hotell??
    det lutar starkast åt kamala som på bilderna ser GRYMT vackert ut!!!!
    Det lutar åt Kamala, skriver du, men inget av de ställena är ju Kamala- eller har jag missat nåt :-0
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)