Inlägg från: bohusbebis |Visa alla inlägg
  • bohusbebis

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2011-11-23 10:10:05 följande:
    Ja, det går säkert, det beror ju barnets vikt och vilja att sitta där . Milea väger ju närmare 19-20 kg och vägrade vagn vid 18 månader så vi har ju lite motstånd kan man säga, haha
    Antar att Bee inte får följa med då?

haha, jag velar faktiskt... kanske bee m ståbräda... men den känns lite klumpig att slänga upp på songtaew hit å dit... barnen går ju mest... skulle eg behöva vagn till bägge för vi flyger hem mittinatta som vanligt å de brukar alltid somna på väg till flygplatsen... (a väger runt 15 kg å C runt 25 tror jag)
    Åker ni åxå i år? Var ni inte bortåt BanPhe-trakten förra året?
  • bohusbebis
    brommamaria skrev 2011-11-24 16:58:23 följande:
    Oj vilken packningsångest jag har nu.... Allt "nödvändigt" mat, medicin, solhatt, myggnät mm är klart. Men vilka kläder ska jag packa till honom o mig... Är ju så varmt o fuktigt. Tighta linnen passar inte min nya mammakropp... O i somras hade jag ofta kofta över. Men Thailand är ju liiite varmare vilka kläder brukar vara era favoritplagg? Vad brukar ni o bebisar flyga i för kläder?

Provade bikinisar idag och insåg att jag antingen får packa ner träningskläder åxå - eller köpa nya badkläder. Lutar att det senare Det mesta går ju att köpa där, till synnerligen bra priser, så packa inte för mycket. Vi brukar åka i hyffsat mjuka sköna kläder, man sover ju i dem också. Oftast åker jag (och barnen efter smma princip) i kjol och tajts, tshirt och tröja så att man kan skala av efter hand.
  • bohusbebis

Det är sant Jag är åxå en L men brukar kunna hitta lite på BigC el Tesco Lotus. Tyvärr är ofta kvalitet och stil i relation till priset, men som slit å släng förbrukningsvara på plats funkar det oftast. Du kommer säkert köpa en sarong att svepa om dig och gå omkring i det på dagarna. Svalt och bekvämt på stranden.

• bohusbebis

Har precis bokat 2 v flygstol t krabi. Har inte varit i denna del av Thailand på evigheter. Tar tacksamt emot tips på billiga enkla boenden (gärna bungalow på stranden). Var bor man bra? AoNang och koh lanta funderar vi på, ev phi phi. Vi vill gärna luffa runt lite, vi är 2 vuxna, en 7-åring å en 4-åring. Prioriterar enkelhet framför trängsel...

• bohusbebis

Bokade förresten charter, vi har alltid rest reguljärt... Valde inte mattillägg på 500 spänn per pers, men funderar på om man får ta med egen matsäck på flyget....?

• bohusbebis

Tack thegran, har spanat in ett litet ställe vid Klong muang beach i utkanten av aonang tror jag... Tror det blir någon dags "landande" där först. Var på lanta för 7 år sen, året efter tsunamin. Gissar att det förändrats en del... Kan ha varit long beach, minns inte att det var tvärdjupt, men sonen var bara 5 mån så man tänkte inte så mkt på det... Bra hobiecat-ställe minns jag...

• bohusbebis

Vi brukar svänga förbi koh Chang ett par dar varje år, bäst är väl första beachen White sand. Vi gillar även kai bae även om det inte är mkt strand. Mycket ryssar där nuförtiden. Tips att åka på snorkeltur å hoppa av på koh mak några dar, hoppa sen på båten igen (men gör upp det med dem i förväg). Paradisö m fina stränder å absolut inget att göra :) bara njuta. Bo hos mr Pom.

• bohusbebis

Förresten, ni som ska till koh Chang - missa inte Bang bao, fiskebyn längst ner på ön. Underbara fiskrestauranger - dock lite högre priser

• bohusbebis

Nyss hemkommen från två veckor i ao nang/ lanta / krabi town. Vi "luffade" längs stränderna på lanta, någon/några nätter på varje ställe med våra 4 + 7 åringar. Blev som flera semestrar på en gång. Ungarna älskade variationen och äventyret. Favoritstranden var Klong nin. Tips på kanonbra boende med barn mitt i krabi town: krabi cozy place. Har pool, ligger lugnt men ändå centralt.

• bohusbebis

Det är inte så dumt att lägga ett helt vällingpaket i handbagaget, för några år sen hade vi vällingbarn - och vårt bagage blev 48 timmar försenat...

• bohusbebis

Thegran, oj - de har nog renoverat el byggt nytt nu isf. Allt var jättefräscht, rummen kändes nästan nya. Vi bodde på bottenplanet precis vid poolkanten med grind fr altanen där vi kunde sitta medans barnen badade. Vi hade nog tur.

• bohusbebis

Tommon, jag tänker direkt på otrygghet och att ni kommer till ett land som lite liknar hennes hemland men ändå inte, någonstans kanske hon är rädd att ni ska lämna tillbaka henne.
    Kan ju åxå vara en rädsla för det okända. Vår sjuåring blev mkt besviken och ville inte följa med när vi inte skulle åka dit vi brukar, utan luffa omkring på nya ställen. Men det gick snabbt över och blev hellyckat.
    Hoppas att ni åker - men var lyhörd för barnen.

• bohusbebis

Linnea s, ska ni bo i krabi town/ ao nang så ta absolut med vagn. Enklare paraplysulky går fint då det är asfalt överallt. Man går mer än man tror, dessutom är vagnen en perfekt packåsna - för både badgrejor och shopping. Det kostar inget extra att checka in om man har barn. Har ni en vagn ni är rädda om kan det dock vara idé med en vadderad transportväska... Ha så skönt

• bohusbebis

TomMon, vi tog med vår syskonvagn med myggnät för att slippa vara så bundna till rummet. Ta med myggnät, kanske barnen kan ligga och sova i närheten. Vår dotter bäddade vi ibland om i en solstol, med myggnät och tunt täcke. Stora killen sov gott i vagnen. Annars är väl bärbar dvd, svensk radio via iPad eller nåt det dom återstår. Böcker - och tid tillsammans bara ni, förstås

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)