Inlägg från: bohusbebis |Visa alla inlägg
  • bohusbebis

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2011-09-16 09:19:03 följande:
    Mässlingsprutan får man först vid 18 månader, men den kan tidigareläggas om man ska resa tex. Men barnet måste ändå vara minst 9 månader (eller runt där). Jag minns det från när vi var i väg i vintras och Lucas var ca 10 månader när vi åkte och han hade precis åldern inne för MMR-sprutan (där mässling ingår). Utöver detta tror jag inte att så små barn kan få något vaccin.
    Amma är ju jättebra, precis som Smilla skriver.

så kanske det var ja, det var väl inför barnens andra resa 1,5 år som det var aktuellt. Det var ju ett tag sen som sagt...
  • bohusbebis
    Tullemi skrev 2011-09-16 09:28:45 följande:
    ..och jag kallade dig för "Smilla" sorry....

Har haft en katt som hette så. Fint "nick"
  • bohusbebis

Funderar på att ha en cykelvagn/kärra när vi är i thailand nästa gång och kanske ta oss runt lite mer på cykel än moppe nu när barnen blivit lite större... tänkte att det kunde vara smart med en sån som både går att ha som "barnvagn" och koppla bakom cykeln. Jag tänkte att vi skulle hitta en här hemma och hoppas att den kan gå som barnvagn på flyget (?) - maken tror att det går att hitta på plats. Vad tror ni, kan det finnas att köpa i thailand (bangkok / rayong?). Kan inte påminna mig om att jag sett nån...

• bohusbebis
    Tullemi skrev 2011-10-04 10:06:12 följande:
    Jag kan inte heller minnas att jag sett en sådan, men jag vet att tex vissa större varuhus har hemsidor. Ev kan man kika lite på sortimentet där. Central Festival har en hemsida men jag vet inte om de har ett varuhus i Bangkok.

ah, smart! Jo tror det finns ett Central F i bangkok, kanske googla lite på shoppingscenter. tack!
  • bohusbebis
    Snyltarn skrev 2011-10-19 10:01:22 följande:
    Nån som har varit eller ska till Koh Samet?
     Vi har bokat Saikaew Beach Resort med Bamseklubb till 5-åringen i februari, har varit i Khao Lak och Koh Lanta med henne förut. Vi älskade Koh Lanta och hoppas Koh Samet oxå blir bra!

Koh Samet är betydligt mindre än Lanta. Finns i princip bara några stränder med restauranger och boende ända ut i strandkanten och undermåliga vägar och skog. Blir ni rastlösa kan jag rekommendera en liten sväng in till Ban Phe (dit färjan kommer/går ifrån) och gå på akvariet eller marknad (nån dag i veckan). Vill ni shoppa ordentligt får ni åka till Rayong. Tror inte ens det finns bankomat på Samet (kan ha fel, har bara varit där på dagturer och nån övernattning)
  • bohusbebis

Moasa, har inga direkta tips i det området men förstår er. Har "backpackat" med våra när de varit små, men bekvämast är att åka minibuss. Helt suveränt nätverk av minibussar kors och tvärs över hela thailand. Har alltid funkat toppen. Hoppas ni hittar drömstället

• bohusbebis
    brommamaria skrev 2011-11-23 09:29:17 följande:
    För oss är det mindre än en vecka kvar
    Sitter o laddar lämpliga appar till Lilleman
    Tyvärr är han
    Lite snorig, hoppas hoppas det blir lindrigt.

åh, har just fått en gammal Iphone och letar åxå appar till framför allt vår 6-åring men åxå nåt som 3 åringen kan gilla. Nåt bra tips? (vi drar förresten på måndag å blir borta hela december - jippieee!)
  • bohusbebis

såg att det pratats om vagnar i tråden, vi har rest med våra barn nu 6,5 och 3,5 år sen de var 5 månader och har alltid haft vagn + bärsele med. Vagnen blir oftast packåsna (och går ju att lämna hemma om man är på strandiga öar). Vi har de senate 2 åren haft vår Phil&Teds med och det har varit värt det! Annars hade det inte blivit något kvällsliv för oss vuxna alls, inga långpromenader etc (kvällströtta barn). Men i år vete 17 vad vi ska ta med för vagn. Tror det blir en maclaren quest. Och Manduca. Dessvärre är det vår stora kille som är mest kvällstrött

• bohusbebis
    Tullemi skrev 2011-11-23 10:00:25 följande:
    Woho, bär du/ni på 3,5 åringen? Jag undrar för vi har en tjej hemma som är lite mer än 3,5 och jag skulle ALDRIG orka kånka på henne *pust*....ännu mindre i värmen.

bar tom då 5,5 åringen i Manducan förra året när han somnat på utflykt... d funkar kortare sträckor. Har inte burit lillasyster på ett tag, men det brukar gå bra. Har den med "ifall att", den tar ju inte så stor plats.
  • bohusbebis
    bohusbebis skrev 2011-11-23 10:05:50 följande:

bar tom då 5,5 åringen i Manducan förra året när han somnat på utflykt... d funkar kortare sträckor. Har inte burit lillasyster på ett tag, men det brukar gå bra. Har den med "ifall att", den tar ju inte så stor plats.

ska kanske tillägga att vi ofta är ute och går i skog och mark, och för att ibland kunna hålla lite tempo så får lillasyster "hänga på ryggen". Men som sagt, det var ett tag sen. Kanske skulle testa henne på det innan vi åker.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)