• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-04-09 20:04:17 följande:
    just ja, du rekomenderade den tidigare med och det var ju en av dem jag var intresserad av :)hur är det med ventilation i den?
    Det är en dragkedja baktill så man kan öppna upp.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    leson76 skrev 2010-04-12 19:48:19 följande:
    Ni som bokat charter, har ni tagit avbokningsskydd?Och....nog måste det räcka med den reseförsäkran man har via hemförsäkringen + Amex?
    Vi har varit borta i ca 3 veckor åt gången och aldrig tagit någon extra försäkring.
  • Tullemi
    Mamma Tes skrev 2010-04-13 11:28:21 följande:
    Huyr har era små klarat värmen? Vi har en 4 månaders tjej som är extremt känslig. Många gånger vill hon inte ha kläder på sig nu inomhus. Om våran resa blir av så kommer hon att vara närmare 1 år då vi åker och tänkte vara borta 6 månader men börjar nu bli lite oroliga över att hon kanske inte klarar värmen...:-O
    Vår dotter var/är inte speciellt känslig för värme, men hon är varmblodig av sig (tar också gärna av sig kläderna inomhus osv) och hon verkade vara den som tyckte bäst om värmen i Thailand (hon var då 9-10 mån). I ert fall kan det vara värt att ta med vätskeersättning om hon nu blir påverkad av värmen. Det finns nog att köpa i Thailand förresten, annars blir det rätt mycket ersättning att ta med om ni ska vara borta 6 månader .
  • Tullemi
    mee79 skrev 2010-04-13 14:29:56 följande:
    åker till phuket med 11 månaders baby i maj, tänkte höra mer er hur ni brukar göra med pengar? växlar ni här, eller tar ni ut i thailand?
    Vi tar med ett startkapital på ca 2000-3000 Skr för det finns gott om automater i/på Phuket. Se bara till att inte ha alla semesterpengar på VISA-kortskontot. Gör hellre överföringar då och då. Och ta med 2 kort till samma konto ifall ett kort kommer bort.
  • Tullemi

Milea tycker om de flesta thairätter som inte är superstarka, men vi har drillat henne länge nu .

• Tullemi

Vi tog med oss ett gäng blöjor för att inte behöva leta efter det det första man gör, men man behöver inte ta med många för det finns bra blöjor i Thailand.

• Tullemi
    mattispadd skrev 2010-04-19 13:39:44 följande:
    det räcker gott och väl med hemförsäkringen och om du har betalt med visa korttet så ingår det försäkring där...du får dock beta allt på plats men får tillbaka pengarna sedan av försäkringsbolaget...vi tecknar aldrig extra försäkring
    Vi har oxå bara hemförsäkringen. Vi ringde t.o.m till vårt försäkringsbolag innan vi reste sist, men dom sa att vi inte behövde nåt extra. Bra det! Det är nog med utgifter ändå : vaccinationer, solskyddskläder, sommarskor/kläder mitt i vår egna vinter osv osv (roliga utgifter dock).
  • Tullemi

Vi lyckades fynda fina grejer på rean sist (annars tycker jag inte om reor, ryyys) och vi märkte också att vi hade för många plagg med oss . Eftersom vi lämnar in för tvätt med jämna mellanrum så behövdes ju inte så mycket kläder och det vet jag till vår dec-resa .

• Tullemi

Vi är också hemma här i GBG i sommar. Vi pysslar lite med huset istället och så lägger vi krutet på thai-resan i december. Jag är iaf glad att resan redan är betald, då blir det inte så mycket att spara ihop. Jag är sanslöst dålig på att spara alltså..... .
    Men jag smygsparar ju faktiskt förresten....när jag har lite pengar över så växlar jag till mig lite Baht. Oftast bara 2500 Baht per gång. Sen har jag ett gömställe som min man inte känner till. När resan närmar sig så ska jag överraska honom med summan. Jag räknar med att få ihop minst 30.000 Baht - alltid något....

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)