• TomMon

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

För oss fyra (2v + 2b med egna platser) blev priset 22000kr för flyg i somras. Boende inkl frukost 7000kr för 14 dagar. Fickpengar 10000kr ca.

Ursäkta många inlägg, kan ej kolla frågorna samtidigt som jag svarar! ;)

• TomMon

Jag var därborta och kollade lite mark kring år 2002, då var där mest bara byggbarracker och grävskopor! :)

Nu finns de lyxigaste hotellen i Ao Nangområdet där. Nackdelen är att det är en bit att åka med bil om man vill ta sig till affärer och restauranger i Ao Nang eller Krabi town.

• TomMon

Vi hade med MyggA från Apoteket sist. Nu var barnen 4 och 5 år gamla då så är de under 2 år har jag inget bra svar. På kvällar kan det vara en del mygg,speciellt om det inte blåser. Men fler mygg på lågsäsong än högsäsong.

• TomMon

Vi hade stor nytta av vår Ergobaby bärsele, och då var yngsta barnet 3. Valde bort sulky.

• TomMon
    Zirup skrev 2014-01-04 15:29:39 följande:

Hej, detta är nog bara nerverna som talar eftersom vi åker nu om en vecka men... hur vet tullen som röntgar våra väskor att vi har ofarliga, receptfria läkemedel med oss och inte knark? smile1.gif Är det nån som fått väskan öppnad eller nått? JAG vet ju att vi bara har med lagliga saker men vissa grejer kanske ser ut som nått annat, låter man en knarkhund lukta på dem då eller? Haha, gud det slog mig bara nu. smile1.gif

Inga som helst problem. Hundarna reagerar bara på det de ska reagera på! :) Packa nu och njut av den förestående resan!

De flesta som arbetar med detta frågar om de undrar något och har ni en fullgod förklaring så räcker det. Räcker det inte får ni kasta det det gäller helt enkelt.
  • TomMon

Jag tycker mig inte ha sett vinterjackor på Lotus, Vogue, Big C eller sportoutlet när jag varit där. Det är de största köpcentra som finns kring Krabi. Jag har å andra sidan inte letat aktivt men tycker ändå att jag borde ha hajjat till. Kan ju iofs finnas mindre, mer nischade butiker i området men min känsla säger att det kan bli svårt. Frågan är om du nog ändå inte gör bättre klipp här hemma på rea? I Bangkok finns det nog bättre möjligheter, eller Chiang Mai pga klimatet.

• TomMon

Ulligulli: vet hur det känns, gör precis likadant denna säsong, även för min del är det första gången sedan jag var 19. Känns mycket märkligt och jag saknar redan känslan. Anledningen är att lillasyster kommer i mars, så nästa år blir vi fler på planet, haha! :)

• TomMon

Vi var iväg på elefanttrekking i somras. Barnen var då 5 och 4. Jag hade min 4åring i knäet. Jag tycker det var riktigt obehagligt för hon klämdes liksom mellan mig och metallpinnen hela tiden, och elefanten rör sig MYCKET guppigt. Dessutom fanns det ingen pinne som gick ner "mellan benen" så jag fick sitta och hålla där så att hon inte skulle halka ner under den pinnen man höll i. Läskigt, hon hade bara flugit som en vante ner framför elefanten om jag inte orkat hålla. Jag hade sjukt ont i arm och rygg efter den timmen kan jag säga. Jag njöt inte så mycket av den utflykten och jag hade inte gjort det igen med så små barn, min man fick hålla rätt rejält i femåringen också. Men, nu har vi testat det! :)

• TomMon

Våra kids uppskattade att plaska i poolen, det kunde de göra hur länge som helst! :) En annan favorit var att gå till en bar (!) under eftermiddagen när där inte var något folk, kidsen röjde runt på dansgolvet samt lekte kurragömma med personalen! :D

Var är det ni ska vara någonstans? På vissa ställen finns det vattenland och minigolfbanor som kan vara skoj. Åka long-tail var omåttligt populärt, vi tog bara en färd på en kvart enkel resa men de minns den än idag!

Vi släppte upp sådana där rislyktor från stranden på kvällen.

Glass åt vi på längden och tvären.

Barnen utforskade gatumaten på luncherna, gick med oss och fick peka och bestämma själva, mycket spännande!

Vi åkte tuk tuk.

Hmm, kommer säkert på mycket mer när jag tryckt på skicka-knappen! :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)