Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi bodde i bungalow i några månder vår första Lantaresa med barn men tröttnade på att bara ha ett litet rum som ofta var rätt muggigt. Vi hörde talas om att det fanns hus och lägenheter på Klong Dao bakom Southern Lanta och åkte dit och tittade, sedan hörde vi en på plats som var ledig. Men vi är rätt bekväma nu när vi har barn, hade vi rest själva hade det blivit bungalow.

• Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-10-24 18:01:17 följande:
    Vem beställer ni städningen av?

I vintras ringde jag MajBritt såfort jag ville ha städat, men det skulle vara smidigare att ha direkt kontakt med företaget..
    En städfirma som håller till på bottenplan i lägenhetshuset. Det funkar fint med dem.
  • Smilla75
    winters skrev 2010-10-25 09:06:42 följande:
    Åh vad härligt att få liverapporter!

I dag är det tre veckor kvar för oss och det firar vi med Havrix-vaccin till Oscar! Skrattande

Har lagt fram massor med saker i helgen, skönt att få börja så att jag vet vad vi måste komplettera med.

Handbagaget känns jättesvårt, leksaker, mat, blöjor, ombyten mm mm, hur ska vi få plats?! Vi kör på varsin ryggsäck så att vi har händerna fria, men jag borde kanske provpacka så att jag får ett grepp om det. Ska använda vacuumpåsar till en del, bl a de supersköna nackkuddarna till oss i tempur-kopia, så att hela familjen kan sussa gott! Skrattande

Hur ser era handbage ut?
    Vi åker på måndag, om en vecka. Det blir en ryggsäck och en skötväska som handbagage. Barnen vill ha sina små ryggor också men det går inte, kommer bara bort. Blöjor, några ombyte, våtservetter, små böcker, vattenflaska (Att fylla efter security), pennor, kritor. Vi åker dagflyg. Vi tar också med våra kuddar hemifrån men har inte köpt vacuumpåsar. Vi har 4 stora resväskor med (!) så allt får plats. Nu ska jag boka övernattning i Bangkok!
  • Smilla75
    hag7 skrev 2010-10-25 13:42:57 följande:
    Nån som har bott på Southern Lanta el vet något om det ?
    Vi bor i lägenheterna bakom och är mycket på anläggningen. Vad vill du veta?
  • Smilla75
    hag7 skrev 2010-10-25 13:54:55 följande:

Smilla: ja allt tex hur ligger den till , verkar det vara mycket barn där, ser det slitet ut o är känns det som ett stort hotellet , funderar annars på DR Lanta el Lanta Villa .

Bästa läget på hela Klong Dao, mitt i smeten. Det bor bara barnfamiljer där så ja, mycket barn! Fin liten lekplats sattes upp förra året vid poolarean. Poolen är helt ok med grund barnpool och en jacuzzivariant. Kan kännas lite smutsig vid stor belastning. Maten är helt OK. Barnpastan riktigt bra liksom det grillade. Bungalowsen är överprissatta, debrukar dock gå ned 30% bara man frågar. De ligger rätt tätt och är små med hårda golv. Trist inredda. De närmast stranden är lite trevligare (och dyrare). Stenhårda sängar (men så är det ju i Thailand). Alla vi pratat med är rätt nöjda med boendet där, men de kanske inte hänger på rummet. Svenska skolan ligger på anläggningen.

Det är perfekt för mindre barn men föräldrar föredrar nog DR Lanta eller Noble House (200 m bort). Men helt OK.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2010-10-25 14:11:16 följande:
    Tack för mycket bra info båda två ! man kanske ska sattsa på DR istället det kan ju vara lite jobbigt om det är för mycket barn också.
    Vi har bara varit där i oktober-november och då har det varit lugnt, hälften outhyrt.
    En sak till, alla och jag menar ALLA som bor där är svenskar.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2010-10-25 15:08:20 följande:
    Smilla75:försökte gå in på länken den funkade inte...
    Jo, det gör den.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-25 17:00:17 följande:
    Vi hade ju också bestämt oss för att ta en påfyllnadsdos med Dukoral, men när vi kom till vaccinationskliniken så blev vi mer eller mindre övertalade att skippa den. Så nu har vi inte tagit nåt. Doktorn tycket det var onödiga pengar, dels eftersom Thailand inte är ett koleradrabbat land och dels för att det inte finns tillräcklig bevisning för att den faktiskt hjälper mot turistmage. Lika många som blir dåliga som inte, trots Dukoral (enl henne).
    Vi var i valet och kvalet men vid en resa till Pakistan blev vi som tagit den inte sjuka medan alla som avstått blev dåliga så nu kör vi ändå på, en enda dos till var och en. Sedan är det koleraepidemi i Thailand just nu faktiskt, dock inte på Lanta sedan 2006.
  • Smilla75
    Lejonmama skrev 2010-10-26 09:49:40 följande:
    Tycker att ni som vågar vara borta i flera månader är så modiga, jag vill åxå!! har du  varit ite å rest mycket innan? har du varit borta lika länge då? jag har frågat vår son(7år) om han skulle vilja gå på thailands skola ett litet tag.. nja tyckte han.. vi har även en plutt på 7 månader nu, kommer vara 11 månader  när vi åker till thailand i februari. Hur löser ni det med ert boende hemma i sverige när ni e borta?
    Vi har tagit föräldrapenningsdagar när vi stannat borta länge, vi har ju så många barn! Våra är små så de går i semesterskolan/svenska skolan vid Southern Lanta. Det är mest för att vi ska få lite tid på egen hand, dock har vi alltid en bebis med oss (!) så helt på egen hand blir det aldrig men vi turas om. Vi hyr inte ut vårt hus i Sverige om det var det du menade, vill inte ha någon som bor bland våra grejor. Men vi har grannar som tar in post då och då samt kollar räkningar.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)