Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Agnes och Ville skrev 2010-09-11 09:37:09 följande:
    Vilka åker ni med?
    Aerosvit till Bangkok (där får vi ta vagn till bebis men ej till 2-åring)
    Air Asia till Krabi.
    Echidna skrev 2010-09-11 09:37:41 följande:
    Super att denna tråd finns! Min man och jag planerar att åka t Thailand i årsskiftet och vår son kommer då att vara 6 månader. När det gäller blöjor, välling och sånt - ska jag ta med det från sverige eller vad finns det i thailand? Jag förstår naturligtvis att blöjor finns.. men har aldrig tänkt på om de är "vanliga" och om man kan köpa dem varsomhelst. När det gäller vagnar, vad är bäst att göra? köpa en billig där eller att ta med sig en hemifrån? Och om man ska ta med sig en hemifrån vad är bäst?
    Gröt finns, ej välling. Blöjor är bra, lite dyrare än hemma. Ta med sulky.
  • Smilla75
    Myran2007 skrev 2010-09-13 08:32:54 följande:
    Tack för svaret! Southern är ett av ställena vi har kollat på men då i en bungalow.

Någon annan som har tips att ge??
    Lägenheterna är verkligen mkt trevligare än de muggiga bungalowsen.
  • Smilla75

På Arlanda får man inte ta med vagnen till gate, måste checkas in på specialbagage.

Fick svar från Air Asia: en sulky får tas med gratis

"There is no baggage allowance for infants, although a pram/buggy will be carried free of charge." "

"Regarding your enquiry, please kindly inform our staff at counter check in and then you can use baby stroller up to the Boarding Gate and we will separate load the baby stroller at the aircraft side."

• Smilla75
    MissCh skrev 2010-09-14 11:55:29 följande:
    Hej, det var ett litet tag sen jag var inne här nu, säkert en vecka :)

Angående medicin och blödningar, då måste det vara samma med acetylsalicylsyra då, dvs magnecyl, albyl, treo o dyl? Det förtunnar väl också blodet? Det ger man ju inte så ofta till barn, men det kan ju vara aktuellt för en själv. Jag visste inte det om ipren innan, så det var bra info.

I övrigt angående dengue, så ska man ju inte ta myggmedel på bebisar. Men tycker inte ni att det borde vägas risk mot risk? Jag menar här i Sverige osv är det ju en sak, men det känns som det vore bättre med lite MyggA än risk för dengue?

När det gäller vagn har jag nu tänkt att ta med två vagnar! Vår bebis är bara 4,5 mån när vi åker, så att bara ha en paraplysulky känns för lite. Vi ska ha någon begagnad kombi/sittvagn med ligginsats med, som vi checkar in, och även passar på att packa ner lite bebisgrejer i (blöjor, välling). Den blir skön att ha att sova i etc för en liten bebis. Sen tar vi även en liten resesulky, förmodligen en Maclaren (efter tips i tråden) med liggläge, som vi har för det mesta när man är ute, åker tuktuk mm, och det blir bara den som vi tar med vidare. Vad tror ni om det? Tanken är att det ska vara tillåtet eftersom vi har fler barn, och den gå på min 4-åring...
    Åker du reguljärt så är det vanligen bara infants som får ha med en vagn, alltså under två år. Möjligen just Thai mer generösa, kolla med bolaget!
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-09-14 16:20:48 följande:
    Vaa? oj det får jag kolla upp. Vi behöver en vagn till Lucas och en (enklaste modell) sulky till Milea...
    Det står säkert på deras hemsida. Vagn får man sällan ta med, typ Briomodell, men kanske Thai är snälla.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-09-14 20:30:17 följande:
    Jahopp, så var det med det . Bara infants som får ha med sig en stroller. Då får vi lösa en sulky på plats om behovet uppstår. Får väl testa med ståbrädan först. Tur vi har en liten pigg promenaderska, men tveksamt hur käck hon är kvällstid, hrrrrrm.
    Du kan kanske ta en som bagage, om ni klarar er utan de kilona och på två resväskor.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-09-15 08:06:35 följande:
    Ja, vi kan kanske skala av några kilon från det "vanliga" bagaget. Återigen så har vi ingen resebyrå att fråga - suck. Detta med internetbokning..... Och sen är det ju 2 olika flygbolag. Får se om jag kan maila även till Silk Air, jag mailade Lufthansa igår.
    Jag kikade på nätet (Central Festival) och sulkys var apdyrt att köpa. Men vi har en thailändsk kontakt som förhoppningsvis kan hänvisa oss till nån affär där thailändarna själva handlar barnsaker.
    Jag tänkte på en mkt enkel och lätt variant som du kanske kan få ned i stor resväska, då kan du fortfarande packa annat i den.

Jag har en 4 åring som inte åker vagn samt två pojkar som kommer att vara 2,5 år resp 8 månader. Vi får alltså ingen vagn med till den äldre av de båda. Å andra sidan, 4-åringen hade ändå inte orkat gå hur långt som helst och 2-åringen går gärna,dessutom tar vi oftast tuktuk ändå.
  • Smilla75
    stockrosen skrev 2010-09-15 11:16:16 följande:
    Försöker hänga med i sulky/vagnsnacket för barn över två år.
    När ni säger att man inte får ta med sig sittvagn menar ni även om man betalar extra för det? Som extra bagage?
    Det brukar man kunna förbeställa men hör med flyget direkt.
  • Smilla75
    ulligulli skrev 2010-09-15 13:51:12 följande:
    Nu känns det att det börja närma sigTyst. Betalade flygbiljetterna idag + att jag handlade två bikinis!

36 dagar kvar.... JIPPEY!

Tessa: Hur mycket betalar ni för transfern ifrån Krabi med Lanta Diver? Jag har bokat men Maj-Britt skrev att vi kan betala när vi kommer ner och kom på nu att jag inte fick nåt pris...

En annan sak: till er som har små barn kan jag verkligen rekomendera cherkerringar. De är lite dyra men funkar jättebra och de kan knappt gå sönder
    Det kostar 2 800 Bht enkel enligt vår räkning.

Kan också rekommendera de ringarna! De flyter så bra att alla undrar vad det är för hjälpmedel!
  • Smilla75
    winters skrev 2010-09-15 14:24:57 följande:
    Åh vad härligt att ha så kort tid kvar, vi får vänta exakt två månader! Skrattande

De där cherekringarna, kan det även vara något för vår snart ettåring och ska han ha de gröna då, eller när börjar man använda de röda?
    Han "simmar" bra med simring och är väldigt vattenvan tack vare pool hemma o babysim.
    Till en så liten hade jag tagit de gröna, de ger bäst flytkraft. Jag har dem till min 2,5 åring.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)