Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

resemamman skrev 2010-04-07 12:43:52 följande:
    Svårt att svara på hur barnen klarar den långa resan. Vi har gjort liknande långa resor, men med mindre barn (under 4 år), det har alltid gått jättebra, det blir som ett äventyr att resa i sig! Ett annat alternativ är att stanna en natt i Bangkok innan bussresan ner till Samui. Perfekt tillfälle att billigt shoppa på sig allt man inte velat köpa hemma till resan!Alla bolag du nämner är helt ok. De enda JAG undviker är Aerosvit och Aeroflot. Men det kan mycket väl bero på gamla numera föråldrade fördomar...
    Varför inte Aerosvit, det är ju samma Boeingplan som alla andra.
  • Smilla75
    resemamman skrev 2010-04-07 13:19:27 följande:
    Som jag skrev, troligen bara gamla fördomar... Men blev nyfiken på uppdaterad info och googlade och hittade denna tråd på ett annat reseforum: www.reseforum.se/forum/tyck-till-om-flygbolag... (sammanfattning: gamla plan, dålig service, dålig ekonomi, få plan, stölder från baggage etc)Inte direkt någon positiv reklam för Aerosvit. Så jag fortsätter att dissa dem!
    Vi har bokat dem i år...servicen lär vara kass men det är ju Finnair med. Planen är de samma som chartern och vårt bagage vill de nog inte ha!
  • Smilla75
    MammanZ skrev 2010-04-07 16:09:26 följande:
    I väntan på treanTack för svaret, det blir nog thai air. Plockar med mig en bra pocketbok så är problemet löst =)
    Thai är bäst men dyrast.
  • Smilla75
    i väntan på trean skrev 2010-04-07 18:00:57 följande:
    Fast har man möjlighet att åka under de perioder som de har sina kampanjpriser, vilket brukar vara när det inte är direkt högsäsong så håller jag inte med om att de är dyrast.. Vi hittade biljetter i oktober för 2 vuxna och 2 barn för 18900:- inkl skatter och allt, och det tycker inte jag är särskilt dyrt!!!!
    Nej, det är snorbilligt! Grattis. Men då är det också utanför högsäsong och gissar jag, att man måste resa hem i oktober med. Vi vill resa i november för det är min hatmånad.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-04-07 19:40:26 följande:
    Visst är det så att Mileas pass som skaffades när hon var 10 månader fortfarande gäller när vi åker i dec och hon är nästan 3 år. Det är väl giltigt i 5 år har jag för mig......?
    ja.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-04-08 17:16:15 följande:
    vad tycker ni, ska man bo på Koh Mook eller Koh Kradan?
    Mook absolut så kan du snorkla på Kradan.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-04-08 19:28:53 följande:
    vad är fördelen att bo på koh mook jämfört mot att bo på kradan..? det är endast några nätter det gäller kanske ska tilläggas.
    Fler och bättre restauranger o hotell främst.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-04-08 19:49:22 följande:
    ok, vi har dock inga krav på flera matställen utan ett bra räcker gott :) vill gärna bo enkelt. har du tips på något boende?
    Jag gillade verkligen stället på stranden bredvid Charlies Beach Resort men det är superenkelt utan AC och har ingen hemsida, men ät chokladpannkaka om du kommer dit....Charlies verkade fint. Vi snorklade där direkt från stranden. Esmarald Cave är ett måste!

Kradan har dock bästa snorkligen, direkt från stranden.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-04-08 19:57:51 följande:
    ok, tack för tipset!vi har en 2 åring med oss, så grottan känns lite överkurs...för visst är det väl den där man simmar 80 meter genom en grotta? hur lång tid tar det mellan mook och kradan? :) är det sådana där paradisstränder?
    Kradan har superfina stränder. Mook och Ngai är relativt fina men inte så långa. Det är 5 min med båt mellan mook och kradan.  

Båtem ankrar utanför grottan. Vi har turats om att simma in.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)