Inlägg från: Caffreys |Visa alla inlägg
  • Caffreys

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej alla.

Inte aktiv i tråden men den ligger bland mina favoriter. Kikar in då och då.

Nu är det bara 4 arbetsveckor kvar sen drar jag och dottern till Thailand och stannar i 4 veckor. Först blir det Kamala - Phuket i 12 dgr. där vi ska möta upp en kompis. Sedan åker jag och dottern vidare till Koh Phangang, Koh Samui, avslutar med 3 nätter i Bangkok innan vi åker hem.

Ska bli skönt med ett litet avbrott i vardagen. Dottern som går i skola kommer att få med sig skolböcker. 

• Caffreys
    annaOmeja skrev 2011-01-22 11:07:05 följande:
    Vi är just nu på koh samui och om några veckor kommer vi förflytta oss till Koh phangang. När vi är klara med ön så kan jag ge dig lite plus och minus om du vill.
    Var på Koh Samui bor ni? Har inte fixat boende där än. På Koh Phangang kommer vi att bo på Salad beach.
  • Caffreys

Hej i tråden.

Niu jobbar jag tre veckor till så snart bär det av. Ska bli skönt. Vi startar på Phuket - Kamala beach där vi möter upp en kompis med familj. Sedan drar jag och dottern vidare själva till Koh Phangan, Koh Samui och sist Bangkok.

• Caffreys

Jag och dottern har det underbart härligt här i Thailand. Just nu bor vi i Kamala och kommer på söndag att åka vidare till Koh Phangan.

• Caffreys

Nu ar vi pa Koh Phangan helt underbart. Har varit har i 5 dagar och imorgon bar det av till Koh Samui. Dar kommer vi att bo pa Bobby International hade forst bokat pa Am Samui place men jag andrade, fa se om jag gjorde ratt.

happy 78 skrev 2011-03-09 19:27:08 följande:
    slänger in frågan igen och hoppas nån kan hjälpa. Vet ni nåt barnvänligt fint hotell på koh samu?
    Ga in pa deras sida verkar vara barnvanligt.

Just nu vraker regnet ner men med tanke pa varmen sa kanns det skont.
  • Caffreys

Hemkommen efter 4 härliga veckor i Thailand tillsammans med dottern. Vi var till Phuket - Kamala, Koh Phangan - Haad Salad, Koh Samui - Lamai och sist Bangkok i några dagar för shopping.

Kan tipsa om ett Lekland i Bangkok på BigC, fräscht och fint. Dottern fick leka där i en timme. Sockor är ett måste men vi betalade 100 bath c:a 40 kronor för inträde inklusive ett par nya strumpor.

Koh Samui var jag till 1.a gången 1991, snacka om förändring. Dock fans stället jag bodde på kvar och det var uppfräschat och nu med pool.  Kan tipsa om att den norra delen av beachen är mycket finare och lugnare än resten, mer långgrunt och inte stora vågor.

• Caffreys
    Millans hustru skrev 2011-10-14 20:02:11 följande:
    hej på er! för fyra veckor sen blev jag plötsligt o utan förvarning dumpad av min fru. Kaos o panik o kris följde. O vår inplanerade thailandsresa i vinte rkändes ju HELT uteslutet. så för att inte plåga mig själv så tog jag bort den här tråden från mina favoriter... Men! idag har jag bestämt mig. Resan finns,d en är betald. och dottern och jag kan ju fortfarande åka. Jag tror vi ska göra det! jag är faktiskt rätt skraj, resa iväg ensam md min sjuåring, vågar man? det är långt bort och jag har ju dessutom en skada som ger mycket värk (men i thaivärmen förra resan så mådde jag verkligen bättre än någonsin!) o av skadan får jag migrånliknande anfall då jag blir liggande ibalnd hela dagen. Jisses törs jag? (förra resan hade jag dock itne ett enda anfall, kroppen mådde hur bra som helst!) min plan är att vi åker till ett rikigt tryggt barnhotell i kao lak. med bamseklubb/superkids och roomservice om jag blir dålig någon dag. o så köper jag med mig en portabel dvd (vilken är det nu man ska ha som går på både ström o batteri? och kan man stoppa i ett usbminne med filmer? Det kan funka för dottern en dag OM jag blir liggande) Så. nu behöver jag er uppmuntran Vad härligt att "se" er igen! nu ska jag läsa bakåt o se allt jag missat!
    Klart du vågar. Jag var första gången med min dotter till Thailand när hon var 4. På vår andra resa reste vi runt i 1 månad. Så helt klart vågar man resa själv.
  • Caffreys

Om ni är i Kamala och ska hyra moppar rekommenderar jag  CHEAP RENTAL Motorbike and Bicycles for rent, adress - 110/21 Moo 3 Kamala Kathu Phuket 83150. Ligger intill FantaSea, de levererar till Bangtao och Surin ocksa.  Det är mina kompisar som hyr ut, de öppnar nu på måndag.

• Caffreys
    Camilla D skrev 2011-11-03 20:15:09 följande:
    Har du varit i Kamala? Skall dit i mars och vill ha massa tips och info
    Hyra moppe får vi nog hoppa, har med 4 barn mellan 1-11 år... Annars hade det varit kul!
    Inboxa mig vad du vill veta. Jag och dottern var där i februari, hyrde lägenhet inte långt från FantaSea.
  • Caffreys
    Martha skrev 2011-11-07 20:07:43 följande:
    Hmm lät ju sämre... Ingen som är i PHUKET???
    Har en kompis som bor i Kamala och jag har inte hört att det är problem. Nämner hon något så återkommer jag här.
  • Caffreys

Letar ni boende i Kamala, inboxa mig. Har bra tips och kan fömedla kontakter. Finns boende i lägenheter större och mindre. Bra utrustade och med pool.

• Caffreys

Om ni är i Kamala och ska hyra moppar eller cyklar så gör det på Cheap Rental. De har även vanliga cyklar med barnstol. De finns i närheten av Fantasea.

• Caffreys

Tips på bra boende på Phuket bla. i Kamala. Uppge kod 1070 om ni bokar
    http://www.husiphuket.se/index.php?lang=sv&Itemid=60

Uthyrning av motorbikes och cyklar i svensk regi. Hyr man motorbikes så är det gneom dessa ni ska hyra. Pålitligt och de tar hand om er om olycka uppstår. Inga jätte smällar pengamässigt om något händer med motorbiken. De har bla. vanliga cyklar med barnsits.
    https://www.facebook.com/#!/pages/Cheap-Rental/255116631204104

• Caffreys

Tips på bra köp på plats är sarong. Man behöver nästan inget mer än det. Pruta pruta. På stränderna bla i Kamala tar de höga priser mycket pga. att vi turister hjälpt till att trissa upp priserna.

• Caffreys
    Caffreys skrev 2011-11-25 09:17:35 följande:
    Tips på bra boende på Phuket bla. i Kamala. Uppge kod 1070 om ni bokar
    www.husiphuket.se/index.php?lang=sv&Itemid=60

Uthyrning av motorbikes och cyklar i svensk regi. Hyr man motorbikes så är det gneom dessa ni ska hyra. Pålitligt och de tar hand om er om olycka uppstår. Inga jätte smällar pengamässigt om något händer med motorbiken. De har bla. vanliga cyklar med barnsits.
    www.facebook.com/#!/pages/Cheap-Rental/255116631204104
    http://www.cheaprental.biz/indexswe.htm
  • Caffreys
    Halvblod skrev 2011-12-03 11:30:57 följande:

Någon mer som har något att berätta om Kamala?
    Phuket kommer bli vårt första stopp så jag vill gärna boka inom kort

Ni som är där nere nu eller nyss kommit hem: Märker ni av att det är lättprutat och desperat? tydligen så är det jättedåligt med folk trots att högsäsongen är igång. Resorna kostar ju ingenting nu och tydligen kan man pressa hotellpriserna ordentligt!

Själva Kamala är en lugn liten ort, bra barnvänligstrand. Vi brukade hålla till längst bort i den norra delen. Där fanns i allafall då Mama Fatimas rest. Jättebra mat. Ett tips försäljarna på stranden tar hutlösa priser på det dom säljer, även om det i våra mått är billigt. Tyvärr gör turisterna själva att allt blir dyrare eftersom man ger onödigt mycket i dricks, accepterar de priser de ger osv. Pruta pruta.

Inne i Kamala är det inte mycket till shopping, finns en marknad endag i veckan, kommer dock inte ihåg vilken dag det var men det kan ni nog ta reda på på plats. Själv shoppade jag inget när jag var där eftersom jag och dottern skulle resa runt i Thailand innan hemresa till Sthlm. Åk in till Pattong om ni vill shoppa. Där finns stora gallerior.

Mat. Flera mysiga restauranger längs strandpromenaden. Red Cafe som ligger längs huvudgatan ägs av Pierre en svensk, där kan ni få kanelbullar.

Utflykter. Ta er till Laem Sing beach, kan vara lite knöligt med barn. Man får gå nerför en brantbacke på en stig. Jag hyrde moppe så vi åkte dels dit sen upp på ett berg mellan Kamala och Pattong där fanns en liten väg krog med jättefin utsikt.

Fantaseas show är helt suverän, kanske kan vara lite skrämmande för den minsta.

Hyra moppar eller cyklar gör man bäst hos Cheap Rental. Ägs av min kompis och ligger också i närheten av Fantasea.
  • Caffreys
    Dixie skrev 2011-12-05 19:47:18 följande:
    En så bra tråd - då passar jag på att fråga, vi kommer att bo några nätter i Bangkok under vår Thailandresa i feb - är det någon som har tips på ett bra, barnvänligt hotell i centrala Bangkok (gärna med god hotellfrukost)?!
    Jag och dottern (då 7 år)  tillbringade några nätter i Bangkok. Det blev mycket shopping men även en tur till en krokodilfarm. Vi bodde på Bayoke, inte Sky utan syster hotellet bredvid. Vi tog ett executive room och fick då ett nyrenoverat schysst rum. Utanför hotell pågår det marknad dagtid. En bit från hotellet på Big C finns ett lekland, mycket fräscht och fint. Vi besökte även nattmarknaden i Patpong (nöjeskvarteren). Inte långt från hotellet finns tågstation med tåg ut till flygplatsen. Rekommenderar att välja ett hotell med pool, kan vara skönt i en storstad om det är varmt. Vi skulle åkt till bla. flodmarknaden och lite andra ställen men tyvärr räckte inte tiden till.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)