• Ariella

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Gällande barnstolar och sack n seat etc så  måste jag tillägga att när vi var på Koh Lanta nu i april så var det rätt många restauranger som hade börjat med IKEAS Antilopbarnstolar eller liknande stolar med skydd framtill. Det har jag aldrig sett tidigare där. Vi fick dock användning för vår sack n seat på många andra ställen där vi var, den funkade kanon.

• Ariella
    Myran2007 skrev 2010-09-03 07:53:34 följande:
    Hej! Dyker in här med en fråga om boende på Koh lanta. Vi ska (antagligén) åka dit en månad febr-mars med två barn som kommer att vara 6 månader och 3 år gamla. Vi har kollat lite boende och undrar om det är någon som har bott på något av följande hotell och har erfarenheter?
    Kaw Kwang Resort
    Southern Lanta Resort
    Andaman
    Holiday Villa

.
    Vi bodde på Holiday Villa 2 veckor i november-07. Jag gillade det. Vi hade en bungalow, den var stor med vardagsrum och sovrum samt ett gigantiskt badrum med både dusch och badkar. Det fanns stort kylskåp och vattenkokare vilket var bra för att fixa mellis och ibland lättare lunch, typ macka, till vår dotter. Helt okej standard, ingen lyx men rent och fräscht. Stranden precis nedanför hotellet är inte så fin, ganska stenigt. Men går man ett par hundra meter längre bort så är det bättre. Hotellrestaurangen närmast havet är kanon, supergod mat bl a deras hot plates var helt fantastiska. Bra pizza också om barnen gillar det (kanske inte till 6-månaders

Frukosten är väl sisådär, man tröttnar snabbt. Man kunde få ägg och omelett om man sa till, och det fanns lite färsk frukt, müsli, toast, juice etc.

Helt okej pool. Det är relativt "långt" till Saladan, eftersom detta ligger allra längst söderut på Klong Dao. Men med tuk tuk tar det inte många minuter.

Southern käkade vi på gånger när vi var på Lanta nu i våras. De har en supertrevlig "manager" och jättegod mat. Vi pratade med andra som bodde där och de verkade tycka att det var jättebra.

Lycka till!
  • Ariella

Okej. Istället för att åka till Koh Lanta en fjärde gång på raken (även om jag gärna hade gjort det...) så har vi bestämt oss för att försöka hitta ett nytt resmål i Thailand. Tidigare har vi varit på Lanta, Phuket, Koh Muk, Phi Phi, Koh Yao, Koh Samui, Koh Tao, Similan.

Vi tänker flyga till och från Bangkok och för enkelhetens skull tänkte vi ta något ställe som ligger relativt nära BKK. 

Nu är jag lite inne på Koh Samet. Är det någon av er härinne som har varit där, och kan ni i så fall rekommendera det? Vi är två vuxna och två barn som kommer vara 5 respektive nästan 2. Vi tänker åka någon gång i mars/april och vara borta 2-2,5 veckor.

Tips?

Tack på förhand!

• Ariella

Tack för svaren om Koh Samet! Hm, lät ju sådär... Kanske ska kolla på Koh Chang ändå, som vi tänkte från början.

Någon som har varit på Koh Chang?

• Ariella
    cillae skrev 2010-09-06 06:14:28 följande:
    Japp :) Efter Samet åkte vi till Koh Chang båda gångerna+en gång till. Vi har bott på White Sand beach och på Kae bae Beach.
    Hur var det? Bättre än Samet?
  • Ariella
    Smilla75 skrev 2010-09-10 17:31:25 följande:
    Tänk att att det är begränsat vad bagaget får väga på Air Asia, motsvarar INTE tex Thomas Cook!
    Precis! Tänk på att köpa till eventuell övervikt i förskott. Då kostar det bara en bråkdel av vad det kostar annars, vi åkte på en rejäl summa när vi flög från Krabi till KL i våras. Men köpte då till extravikt för tillbakaresan direkt vilket var mycket billigare.
  • Ariella
    Millans hustru skrev 2010-09-23 15:41:41 följande:
    får jag fråga lite, vi ska åka efter jul men undrar lite redan nu. vi ska till chada beach koh lanta. finns det enkelt möjlighet att köpa badkläder, clocs osv där elelr ska man packa allt? Vet ni om blue village hotell har tecknat på svenska på hetellrummen? (bra att ha om någon blir sjuk eller så). En kompis sa att de alltid satte på sitt barn hjälm när de åkte tuktuk, gör de flesta det?/bör man?
    Mer tips?
    Badkläder och crocs (eller snarlika...) finns det inne i Saladan, 1-2 km bort. Det finns en liten minimart inne på Chada-området, med solcreme, drycker, chips, kakor, vykort, lite badleksaker och så. Längre bort på stranden fick också lite supermarkets och affärer med kläder och skor.

Tecknat på svenska tvivlar jag på att de har. Inte för att vi letade, men. Ta med en liten dator eller bärbar dvd-spelare och några filmer istället, bra att ha på flyget också.
  • Ariella

Nu har vi äntligen bestämt oss för att det blir Koh Chang 10 dagar i mars. Vi har varit i Thailand flera gånger tidigare, men aldrig där. Koh Lanta är annars vår favorit.

Är det någon som har varit på Koh Chang och kan berätta lite om det och eventuellt tipsa om utflykter som man inte får missa? Jättetacksam för alla tips!

• Ariella
    Mamma Tes skrev 2011-01-02 21:46:02 följande:
    Jag och min sambo har varit på Koh Chang. Vi tyckte det var sådär där faktiskt. Mycket prostitution och tjejer som försökte få in ALLA killar och karlar in på klubbarna. Rätt obehagligt faktiskt. Men naturen var vacker där med som de andra ställena vi besökt. Våran favvo var också Lanta. I min blogg kan du läsa om våran vistelse på Koh Chang. Klicka på "Januari 2009" i högerkolumnen!

tesansblogg.blogg.se 
    Usch, det lät ju inte så kul. Det är just en av anledningarna till att vi är så förtjusta i Lanta - att man slipper allt sånt där.

Tack för länken i alla fall, det såg väldigt fint ut på fotona!
  • Ariella
    MissCh skrev 2011-01-06 13:51:36 följande:
    Vi åker till Koh Lanta i mitten av mars och ska stanna i tre månader. Vår flicka kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag tänker ta med ett babyskydd till henne som man ju kan spänna fast i vilken bil som helst med bältet. Ammar du? Man brukar ju tipsa om att amma under start och landning, det hjälper för öronen.
    En kommentar där bara, min erfarenhet är att i många thailändska bilar och minibussar så är bältet endera för kort för att räcka runt babyskyddet eller så är det bara ett sånt där bälte som går över höften. Så det kan ju vara värt att kolla när man bokar transfer vad det är för typ av bälte.

Annars, om man ska till Koh Lanta så kan man ju boka transfer med Lanta Divers och då boka med barnstolar. Nu bokade vi inte med babyskydd just, men antar att de har det också.
  • Ariella
    MissCh skrev 2011-01-06 16:09:09 följande:
    Ja, det kan ju vara lite problematiskt, och en del bilar har ju inget bälte alls. Vi har bokat med Lanta Divers, och de har bara framåtvända barnstolar. Sen tänkte jag man kanske kunde ha henne i den ibland när man åker tuktuk och sånt, det finns i vilket fall inga hjälmar till så små vad jag sett, och taxi ibland också.
    Ja ja, det är verkligen inte lätt att få till allt...
    Har de bara framåtvända stolar nu? Vi åkte med dem i mars förra året och då satt vår 10-månaders i en bakåtvänd stol. Okej, det var inte senaste snittet på stolen... men den kändes helt okej.
  • Ariella
    MissCh skrev 2011-01-06 18:28:19 följande:
    Det kanske var för större barn? Så här skrev Maj-Britt på Lanta Divers till mig:
    Tack för mail och jag bekrftar detta. Vilket husnr skall ni till?
    Vi har bälteskuddar till de två äldsta och babysäten till den lilla. ( Små barnstolar upp till 13 kg, inköpta i sverige. Dock inte bakåtvända)
    Hälsningar
    Majbritt
    Hm, nej det var ju inget babyskydd han satt i utan typ nästa steg av stol (han var 10 månader så han satt ju bra själv). Det låter konstigt att de har köpt babyskydd i Sverige som ska sitta framåtvända. Finns det ens?
  • Ariella
    Lycka 1 skrev 2011-01-07 13:09:50 följande:

Jag måste få fråga,

När ni mailar till Maj-britt, lanta divers. får ni snabba svar då?

Nej, när jag bokade vår transfer förra året så tog det ganska lång tid att få bekräftelse via mail. Jag fick maila och påminna till slut och då fick jag svar ganska snabbt.

Man kan ju ringa också om det är brådis, hittade följande nummer till dem i mailen: 

+66 (0) 81 271 90 50

office +66 (0) 75 66 80 58, fax +66 (0)75 66 80 57

• Ariella
    evaoregon skrev 2011-01-12 21:53:44 följande:
    Jo, så tolkar jag det också och det är billigare att betala i förväg än på flygplatsen.

www.airasia.com/my/en/flightinfo/supersizesav...?
    Helt rätt, förhandsboka bagaget så kostar det bara en bråkdel av vad man annars får betala!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)