• Ariella

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tant T skrev 2010-04-16 21:17:18 följande:
    Hej, nån som bott på Chada Beach Resort (Blue Village) på Koh Lanta? Vi väljer på det och Lanta Resort Bungalows på Long Beach, men eftersom vi förstått att Klong Dao är det absolut bästa för en 4,5-åring så lutar det mer åt det första alternativet men det kostar ju lite mer...
    Vi bodde där när vi var i Thailand nu. Jättefint, fräscht, trevlig personal, Bamseklubb etc. Vad vill du veta?
  • Ariella
    leson76 skrev 2010-04-22 22:10:01 följande:
    Något speciellt man ska tänka på vid val av rum? Kan man bo 4 i dreas billigaste rumsalt?Någon byggnad som är trevligare att bo i än någon annan?Hur är frukosten?Servicen?SPA:n? :)
    Vi valde den "dyrare" varianten med rum när vi bokade hemifrån (kostade inte särskilt mycket mer), men uppgraderade sedan ännu ett snäpp på plats. Det kostade inget extra, eftersom det var i slutet av säsongen och långt ifrån fullt. Då fick vi ett jättestort rum som bestod av 2 rum med mellanliggande badrum och balkong ut  mot den stora poolen. Bokar man bottenvåningen så får man direkt utgång till poolen från balkongen, d v s man kan hoppa i och bada direkt från sin balkong. Dock får man inte det om man har barn under 11 eller 12 år enligt Fritidsresor. Men byter man rum på plats så bryr de sig inte, vi såg flera småbarnsfamiljer som bodde så. Den här rumstypen heter Grand Suite.

Deras billigaste rumsalternativ är helt okej också, men inte lika stort och med mycket mindre badrum.

Frukosten är jättebra, det finns allt man kan tänka sig. Bra service är det och jag tycker personalen var hyfsat bra på engelska. Städningen funkade kanon, vår städerska lärde sig snabbt våra rutiner och passade på att städa då vi var och åt frukost. Vet inte om det kanske berodde på att vi flitigt gav henne dricks

Testade aldrig deras SPA, eftersom det finns så många billigare ställen på stranden. Vi åt inte på hotellets restaurang heller, förutom att vi en gång tog room service, så den kan jag inte bedöma. Men överlag ett bra hotell och jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Den enda nackdel jag kan komma på är att sängarna är grymt obekväma. Stenhårda, och varje gång man ska vända sig så knarrar det så att det känns som att man ska väcka alla på hela hotellet
  • Ariella
    Tant T skrev 2010-04-23 19:35:00 följande:
    Hej! Jag har kollat lite nu, vi ska åka i slutet av jan-början av feb nästa år och de alternativ som finns nu är dubbelrum med balkong och svit med direktutgång till poolen (som inte får bokas av oss som har en fyraåring med oss) samt rum för 4 pers. Så det enda som funkar är alltså dubbelrum, är dessa värda pengarna? Som jag skrivit tidigare, är hotellet "omysigt" för att vara Thailand? Läste nån som skrev det på ett annat forum...Hur är stranden vid hotellet? Jag har förstått att det inte finns några solstolar, finns det nån skugga öht, tar man med sig en strandhandduk och ligger direkt i solen eller ligger man inte alls, bara badar och gräver i sanden (om man är 4 år... ) och sen går tillbaka till poolen? Hur gjorde ni?
    Tror absolut att dubbelrummen är värda pengarna. Ni kan ju, om ni vill, göra ett försök att uppgradera till svit på plats. Thailändarna verkar som sagt inte bry sig om man bor med småbarn i de rum som har direkt utgång till poolen. Men det blir ju ett evigt passande då förstås.

Jag tycker inte att hotellet är omysigt alls. Det är ganska typiskt för ett thailändskt hotell i den prisklassen tycker jag. Det är stort, vilket kanske gör att det blir lite opersonligt, men det ligger fint, precis vid stranden och inbäddat i grönska.  Den delen av stranden är jättefin. Solstolar finns det inte, men jag såg flera som drog ner hotellets solsängar till stranden nu när vi var där. Man kan ju köpa eget parasoll om man vill ha skugga. Längst in, närmast hotellet skuggar palmerna lite.

Vi var en del på stranden (reste med en 4-åring och en 11-månaders) men hängde faktiskt mest vid poolerna, eftersom vår dotter (4-åringen) gillade bättre att bada i pool än i havet.

Det finns ju många andra boendealternativ som kanske är mysigare, mindre och personligare än Chada. Det beror lite på vad man är ute efter. För vår del var det Bamseklubben som lockade, plus att vi ville ha ett boende som vi visste var fräscht (vi har varit på Chada och tittat tidigare när vi hade släkt som bodde där). Andra ställen som vi ofta åt på och som verkade vara mysiga alternativ även för boende var Noble House (ligger precis bredvid Chada) och Southern Lanta.
  • Ariella
    Tant T skrev 2010-04-24 17:40:08 följande:
    Blir supernojig nu när jag ser att fler o fler rum försvinner iväg från hotellet för varje timme som går, tror ni att man kan byta rum med varann när man väl kommer ner eller ska vi ta det säkra före det osäkra och boka två vanliga dubbelrum nåt datum som det finns kvar?!
    Tror inte det är några problem att byta rum när ni är på plats. Det är ju hotellet som hanterar det, inte Fritidsresor. De lär ju inte kolla vem som sover i vilket rum ändå
  • Ariella
    Pernilla75 skrev 2010-05-06 11:34:01 följande:
    Tänkte höra vad ni har för tips gällande badkläder/solskydd till en 1,5-åring. Har man badblöja + solskyddsdräkt eller hur gör man?
    Vår dotter var 2 första gången hon var i Thailand. Då körde vi badblöja när hon badade i poolen men inte i havet. Solskyddskläder är ett måste tycker jag, då slipper man dessutom hålla på och smörja in hela kroppen utan kan smörja bara de delar som "sticker fram". Man kan ju också köra sådana där babysimbyxor under solskyddskläderna om man inte vill släpa med sig badblöjor, det gjorde vi med sonen 11 månader när vi var iväg nu.
  • Ariella
    leson76 skrev 2010-05-07 19:02:34 följande:
    Usch, det var tråkigt att läsa. "Hemskt"...:(
    Jag tycker inte du ska oroa dig. Vi boddde på Chada nu i april och vi tycker inte alls att det var hemskt, utan snarare trevligt och mysigt. Fräscha rum, trevlig personal, lagom mycket folk (vissa dagar var man nästan ensam i den stora poolen) bra frukost, bra Bamseklubb och andra aktiviteter för barn, nära stranden med alla restauranger, nära Saladan etc. Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter och vad man gillar.

Deras restaurang är "dyr" relativt sett, men det gör ju inte så mycket då det finns en hel uppsjö andra restauranger att välja mellan på kort gångavstånd. Vi åt inte på hotellet en enda gång, förutom att vi tog room service till lunch en dag när vi inte kände för att gå ut.
  • Ariella
    leson76 skrev 2010-05-08 23:36:28 följande:
    Tack, det var skönt att höra...började få lite ångest över att lagt så mycket pengar på ett "omysigt" ställe. Man vill ju gärna få lite genuin feeling när man är där och visst hade det varit trevligt att kunna äta var man bor...hrmm....Jaja, det är förhoppningsvis inte sista gången man åker till Koh Lanta. Kanske får kika  runt efter annat boende inför nästa resa :) Ariella, du som bott där. Var skulle du boka boende om du skulle resa till Koh Lanta någon mer gång?
    Alltså, det är ju absolut inte så att maten är så dyr att man inte kan äta på hotellet Men vi kände oftast för att gå någon annanstans och äta, skönt med en promenad och mysigt att gå iväg på stranden i solnedgången. Många andra gäster åt på hotellet flera kvällar såg vi, så de verkade ju tycka maten var bra där.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo på Chada igen. Det var tredje gången vi var på Lanta och vi kommer säkerligen åka tillbaka. Det finns ju annars flera ställen med bungalows som jag tyckte såg mysiga ut, tror säkert att många som hänger i den här tråden har bott på något av dem. Ett heter Noble House och det ligger precis bredvid Chada. Southern Lanta är ett annat. Vi åt ganska ofta på båda dessa ställen och de har jättebra mat och trevlig personal. Lägre standard på boendet än Chada tror jag, men det verkade rent och fräscht och vi pratade med folk som bodde där och de var nöjda.

Vi såg även ett riktigt schysst ställe när vi var där nu, som låg ännu lite längre norrut på stranden: Costa Lanta. Tror dock att det var i den övre prisklassen, men läckert var det.

Men, som sagt. Jag tror ni kommer bli nöjda med Chada
  • Ariella

När vi var i Thailand nu i april (Aonang och Koh Lanta) såg jag att det fanns någon typ av gröt. Vi testade den dock aldrig då vi hade med oss gröt och välling. Vi hade bara med oss några burkar barnmat, vilket var bra för sonen vägrade i princip att äta det. Han levde på ris, pizza, bananer, korv och litervis med välling. Matlusten påverkades ganska ordentligt av värmen tror jag, så det var kanon att vi hade med oss välling så att vi visste att han fick i sig åtminstone det.

Så, mitt tips skulle vara att ta med mer välling och mindre antal burkar barnmat

• Ariella

Såg att någon tipsade om Holiday Villa, vi bodde där när vi var på Lanta 2007. Den bungalow vi bodde i var jättestor, med vardagsrum, sovrum och ett rejält badrum med både badkar och dusch. Det fanns också ett stort kylskåp, vilket var bra då vi kunde ha lite lunch/mellismat som pålägg, juice, yoghurt etc hemma då.

Nackdelen är väl att det ligger allra längst bort på Klong Dao och stranden precis nedanför är inte så fin (ganska stenig). Men går man bara en liten bit bort så är det fint. Det är ju också lite längre in till Saladan än om man bor på t ex Noble House eller Southern Lanta.

• Ariella
    Thegran skrev 2010-05-21 06:57:00 följande:
    vad använder ni för solskyddskräm till barnen? vilken faktor? 50? kommer ha solskyddskläder men smörja de delar som inte täcks.funderar lite på vilka som är bra och vilka som är mindre bra.
    Vi körde Hamilton toddler med spf 50 när vi var iväg nu i mars/april. Den ska vara speciellt bra då den inte har så många ingredienser men trots det ger ett mkt bra skydd.

Finns bl a här: https://www.familjeapoteket.se/web/Barn_och_bebis_solskydd/Hamilton_Toddler_solkram_barn_spf_50_-5470.aspx

Jag vet att jag har sett den som "roll-on" någonstans också, men minns inte var.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)