• YlvaD

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Suzybo å Winter;

Ni kommer att få en toppenresa:). Längtar redan tillbaks...

Marknaden var på "vägen", är bara att säga till chauffören att Ni vill till marknaden. Jag har för mig att det var må, on och lör (denna var det mest utställare). Det finns ALLT... thailändare som säljer. Grillar hela grisar, haha:)

Nästan mitt emot ligger en stor polisbåt (i plåt) som flög upp och lade sig där i tsunamin, helt otroligt, men sant.

Jag har för mig att Vi betalade 600 bth tur/retur till white sand.

För övrigt fanns det MASSOR av optiker, så jag inhandlade två par glasögon för ca, 2000 sek. Är jättenöjd med dem!

Vi upplevde det lite mera svårprutat än Ao nang, eller så är vi dåliga...:) Fanns ett par försäljare vid stranden (lite skillnad från Ao nang, där det fanns massor) och de är roligare att göra bra affärer med:)

// Ylva
  • YlvaD

Hej på Er alla!

Jag har två frågor:

Är det någon som varit på Khanom?

Hur lång är resvägen mellan Krabi och Khao Lak?

Tack på förhand!

Mvh// Ylva

• YlvaD

Hej alla!

Vi har reserverat en kombiresa med följande platser:

2 v. Kho Lanta sedan vidare till Khanom 1 v. för att avsluta 1 v. i Khao Lak.

Har fått lite kalla fötter, då jag var i kontakt med en tjej på webbsupport och hon sa att när man ska byta hotell, så får man först åka tillbaka till flygplatsen (Krabi) för att hämta upp fler resenärer och sedan vidare till det "nya" stället.
    Känns sådär att sitta på buss en hel dag:)

Är det någon som åkt denna rutt? Är den genomförbar? Har med en tjej som då är 4½.

Mvh// Ylva

• YlvaD

Hej igen!

TessaG: Jag har inte hittat mycket info, mer än att det är MYCKET LUGNT... säger att det ska vara som thailand var för 10 år sedan och med hyfsat bar priser:) Fina orörda stränder och det är mångar thailändare som semestrar där.
    Vi blev bara så sugna på att se en ny plats. Vi har ju inte varit i Lanta heller förut.
    Jag känner igen dig oxå från thailandforum, där jag är inne flera gånger om da`n, hihi....

Matildao3oMaja06: Vet du vad transfern kostar på ett ungefär??

Tacka för alla svar:)

// Ylva

• YlvaD
    TessaG: Samma här:) Jag tror Khanom ligger på östsidan.
                Resan som vi reserverat är 7/3 - 5/4
  • YlvaD

Hejsan!

Jensa1973: Vi har planerat de två första veckorna på Lanta. Är Ni där oxå under tiden 8-22 mars?

Winters: Ja, vi har reserverat en kombi resa med Fritidsresor. Jag har fått mail idag från webbsupporten och de verkar åka "direkt" till det nya stället. Har Ni oxå bokat kombiresa? Jag tror att det skulle kosta 400:- för transfern mellan hotellen och till/från flygplats. Jag vet bara inte om vi har tagit vatten över huvudet med 3 olika ställen på 4v???????? Känner mig lite villrådig, men är lite sugen på att testa Khanom. Lanta har jag velat åka till från början och jag kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka till Khao Lak en v oxå. Är Ni två veckor på varje ställe??

// Ylva

• YlvaD
    Jensa1973 skrev 2010-05-10 15:56:09 följande:
    Troligen 4-18:e mars någpt sånt!
    Ska ni åka vidare eller hem efter Lanta??
  • YlvaD

Hej svejs!

Nu är det bokat och klart!

Gjorde en ändring och resan blir följande:

3 veckor Kho Lanta (två veckor på ett hotell och en på ett annat)

1 vecka Khanom

Hoppas att detta blir bra!

// Ylva

• YlvaD
    Jackie85 skrev 2010-06-21 08:24:50 följande:
    Jag och min sambo har varit i Thailand i 3 år i rad och är fullkommligt förälskade i det landet. 2011 blir det däremot det första uppehållet från resa då jag är beräknad att föda runt den perioden som vi brukar åka. Det jag funderar på mycket nu är ifall och när man kan åka med ett barn på en längre resa? Hur har ni gjort?

Innan har vi bokat flyg och boende själva och bott på relativt svåråtkomliga platser, alltså inte Phuket och likande turistställen (har dock varit där 2 ggr, men mer som en genomfart till andra destinationer). När vågar man resa med barn och hur löser man allt det praktiska på smidigast sätt? Tex så finns det ställen som inte har vägar över huvud taget utan enbart stränder och "djungel", där kan man ju omöjligt dra fram en barnvagn...

Jag är så rädd att våran absolut största hobby (resor) skall bli något som vi tvingas lägga på hyllan bara för att vi får barn. Jag vet att man brukar säga att det blir vad man gör det till, men ändå så borde det finnas grejer som amn skall ta hänsyn till. Tex ifall jag skulle få för mig att resa redan sommaren 2011 då barnet bara är 6 månader gammalt, är det för tidigt och borde man isåfall satsa på en kortar resa, såsom en charterresa till Grekland? Hur har ni gjort? Alla tips är välkommna.
    Hej!

För våran del har det inte varit något annat alternativ, utan att Agnes har varit med när Vi har åkt... första gången var när hon var 6 månader men till en närmare destination, Cypern. Sedan har vi vidgat våra vyer och blivit förälskade i Thailand Cool.

Jag håller med TessaG att den jobbigaste åldern var helt klart när hon var 1½ år, men med lite mera tålamod så går det oxå...

Nu har vi bokat vår tredje Thairesa och det är ett samtalsämne som kommer upp ofta. Denna sida och Thailandforum är välbesökta sidor för mig Flört.

När Vi har åkt till Thaialnd har det varit massor med "små" bebisar. Nu när vi var där pratade vi med ett par som hade en liten som var 3 mån... Vill man så är inget omöjligt Skrattande:

// Ylva
  • YlvaD
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-27 21:08:22 följande:
    Någon som kan tipsa om bra boende i Krabi på Ao Nang?

Hej!

Vi bodde på Thai Villlage Resort och var jättenöjda, en enda liten nackdel var att det låg lite avsides men det finns ju tuk-tuk Flört

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)